Pages

Sunday 20 August 2023

Veckans aktieköp: v.33

Det har varit en del röda siffror på börsen i veckan. För egen del har det tryckts på köpknappen mer frekvent än vanligt.

Jag tänkte idag presentera köpen i ordning utefter storleken på köpen. Det vill säga bolaget som anges högst upp är det bolag jag har investerat i mest under veckan och således bolaget som står längst ner är det jag har investerat minst i.

NEW WAVE: Som många gånger förr har jag på senare tid köpt aktier i New Wave. Jag genomförde flera köp, där den lägsta köpkursen hamnade på 74,30 kr. New Wave är nu mitt femte största innehav. Jag ämnar återkomma i separat inlägg kring mina tankar om bolagets Q2-rapport.

DUNI: Veckan inleddes med att Dunis storägare Mellby Gård köpte aktier i Duni. Duni är sedan tidigare mitt största innehav i min aktiva portfölj (= TDS-portföljen). Jag har i veckan också plockat in Duni i min traditionella portfölj. Bolaget levererade en solid Q2-rapport och jag räknar med att vi får se en fortsatt god vinstutveckling i Q3. Det ska också bli intressant att se hur Mellby Gård agerar i budpliktsfrågan.

INVESTOR: Jag har i veckan också fyllt på mitt innehav i Investor, där jag köpte aktier kring i genomsnitt 204,50 kr per styck. Investor tar sig successivt allt högre upp i listan över mina största innehav. Min ambition är att fortsätta att köpa aktier i Investor.

EVOLUTION: Jag har utökat mitt innehav i EVO, där lägsta köpkursen landade på 1 177,80 kr. EVO är en marknadsdominant med en stark historik. Enligt min prognos för 2023 ger det ett P/E-tal på strax över 20. Det tycker jag inte direkt är en superavskräckande värdering för ett bolag som EVO.

B3 CONSULTING GROUP: Jag har tidigare sagt att jag har för avsikt (givet nuvarande fundamenta) att fylla på mitt innehav i B3 kring eller under 100 kr. Det tycker jag är en attraktiv köpnivå i B3. Nuvarande utmaningar kommer att mitigieras (åtminstone delvis) av bland annat kostnadseffektiviseringar, nya joint ventures och konsolidering av den polska verksamheten.

LUNDBERGS: När det gäller investmentbolag finns förutom Investor också Lundbergs i portföljen. Det senare utgör dock en betydligt mindre andel av min totala portfölj. I veckan köpte jag aktier till kursen 443,10 kr.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

6 comments:

  1. Blev Investor och New Wave! Ska bli intressant att läsa din analys av Q2 för NW

    ReplyDelete
  2. Jag köpte fler aktier i befintliga innehav i fredags. Det blev mest påfyll i Latour för 195 kr, följt av ett gäng i respektive Lundbergs för 440 kr, Lifco för 199 kr samt Yara för 390 nok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trevliga köp! Latour skulle jag vilja få in i portföljen någon gång :)

      Delete
  3. Ser inte många köplägen i mina innehav. Valde därför ett nytt bolag som hade rapport dagen efter. Visst i en lågkonjuktur säljer inte sportkläder lika mycket men liten chansning gjordes med Björnborg på 38,40.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Björn Borg är ett fint bolag! För egen del tycker jag det finns flera intressanta lägen nu, men kan ju alltid bli betydligt billigare också :)

      Delete