Pages

Monday 21 August 2023

Portföljnyheter i veckan: v.33

I detta inlägg försöker jag summera delar av det som hände i nyhets-/brusväg kring mina portföljbolag under vecka 33 samt delar några av mina tankar om det som har hänt. Jag kommer aldrig att kunna fånga allt som händer utan summerar lite utvalda delar kring det jag finner intressant.

DUNI: På måndagen annonserades det att Dunis största ägare Mellby Gård köpt 600 000 aktier. Detta innebär att Mellby Gård med sitt ägande av 30% av aktierna passerar budpliktsgränsen. Mellby Gård uppger dock att man inte har för avsikt att förvärva samtliga aktier i Duni. Vidare påtalar man att man inom fyra veckor antingen kommer att lämna ett budpliktserbjudande för resten av aktierna i Duni eller avyttra aktier för att komma under 30% av aktierna igen.

Min kommentar: Mellby Gård är en långsiktig ägare i Duni. Givet att man själva skriver att man inte har för avsikt att äga samtliga aktier i Duni räknar jag inte med att budpliktsbudet kommer att vara exceptionellt bra. Givet att man endast ökade sitt ägande från 29,99% till 30,00%, skulle det dock enligt mig te sig märkligt om man säljer aktier igen för att hamna under 30%.

HANDELSBANKEN: Avseende den kvarvarande delen av den finska verksamheten som Handelsbanken strävar efter att sälja har man nu inlett omställningsförhandlingar med personalen. Detta uppger man görs för att ha möjlighet att överväga andra alternativ kring den ännu ej sålda finska verksamheten.

Handelsbanken meddelade också att styrelsen har beslutat om att tillmötesgå VD Carina Åkerströms önskemål om en ny avtalad pensionsålder, där hon ska gå i pension vid 62 års ålder istället för tidigare vid 65 år. Carina fyller 62 år i oktober 2024.

Min kommentar: Avyttringen av den finska verksamheten har tagit längre tid än planerat. Jag ser gärna att man lämnar den finska marknaden så fort som möjligt, då det (givet att man har bestämt sig för att lämna Finland) tar onödigt fokus från övriga marknader. Det väntas dock ta minst till andra halvåret 2024 innan Handelsbanken kommer att ha avyttrat hela sin finska verksamhet.

När det gäller VD-nyheten är det något jag unnar Carina efter en lång och trogen tjänst på Handelsbanken. Som aktieägare lägger jag inte särskilt mycket vikt vid nyheten. Verksamhetsmässigt levererar Handelsbanken väl, men jag tycker ändå att man kan bättre än vad man presterar nu.

INVESTOR: På tisdagen köpte Christian Cederholm (chef för Patricia Industries) 1 000 aktier till kursen 203,80 kr.

Min kommentar: Christian har under senaste året genomfört flera insynsköp i Investor. Jag tycker att aktien är attraktivt värderad för tillfället och det är positivt att se att Christian fortsätter köpa aktier.

NCC: Det informerades i veckan att NCC erhållit uppdraget att asfaltera Öresundsbron. Detta är ett ramavtal som inleds omgående. Ramavtalet löper under två år med option på ytterligare två år – där avtalet i så fall förlängs med ett år i taget.

Min kommentar: Det framgick ingen information om ordervärde, men det är positivt att NCC har blivit utvalda att genomföra detta uppdrag.

NEW WAVE: På onsdagen köpte styrelseordförande Ralph Mühlrad 1 000 aktier till kursen 74,92 kr. Dagen efter köpte han ytterligare 1 000 aktier, denna gång fick han betala 75,00 kr per aktie. Vidare har segmentschefen för Sport & Fritid köpt 4 000 aktier till kursen 76,85 kr.

Min kommentar: Det är tillfredsställande att se att insynsköp genomförs efter aktiens svaga kursutveckling. Sammantaget hade jag däremot gärna sett att fler personer genomförde insynsköp.

PEAB: Peab meddelade i veckan att man har vunnit ett asfalteringsuppdrag i Olofströms kommun. Det är ett ramavtal som sträcker sig över två år, där ordervärdet uppgår till 8 mkr per år. Det finns möjlighet att förlänga avtalet med tre år.

Min kommentar: Detta är ett litet avtal för Peab. Nu när sommarsemestern börjar lida mot sitt slut för de flesta hoppas jag att det kan trilla in lite fler nya ordrar igen framöver.

2 comments:

  1. Ingenting från Skanska. Men andra nyheter finns.

    Bahnhof kom till en ny lista nämligen First North i torsdags.

    Fastpartner hyr lokal på 492kvm till Coor och en lokal på 4485kvm till Ahsell.

    Nimbus lanserar Alukin C 770 som är en ny aluminiumbåt.

    SEB kan drabbas av skattesmäll på 1,7 miljarder i Lettland om en förslag röstas fram. Litauen röstade i maj om tillfälligskatt. Estland planerar att höja från 14 till 18%. Detta uppdagades i måndags.

    I onsdags uppdagades det att Volvo sålt två lastbilar till Malaysia.





    ReplyDelete