Pages

Tuesday 22 August 2023

New Wave: Låg värdering i en utmanande marknad

I förra veckan presenterade New Wave sin rapport för Q2 2023. Nedan följer en summering av rapporten samt mina tankar.

Ännu ett kvartal med tvåsiffrig tillväxt…

Efter en utmanande period under stora delar av covid-pandemin har New Wave nu levererat nio kvartal i följd med tvåsiffrig intäktstillväxt (year-over-year). Intäkterna i Q2 2023 var de högsta någonsin för New Wave under ett andra kvartal.

Sammantaget uppgick intäkterna till 2 305 mkr (2 019), vilket motsvarar en ökning med 14%. Ökningen förklaras av förvärv (9%) och en gynnsam valutautveckling (5%). Den organiska tillväxten landade på 0%. Nettoomsättningen sjönk på bolagets två viktigaste marknader (Sverige -3%; USA: -2%).

Segmentet Företag ökade intäkterna med 34%, där samtliga regioner utom Sverige och USA noterade ökade intäkter. Segmentet Sport & Fritid uppvisade sjunkande intäkter om 1%. Segmentet Gåvor & Heminredning levererade 7% lägre intäkter än Q2 2022.

…men lönsamheten föll tydligt

Bruttovinstmarginalen sjönk från 51,0% till 49,5%. Bolaget hänvisar nedgången till att den är relaterad till segmentet Företag, New Waves tradingverksamhet och fjolårets förvärv. Detta då de här verksamheterna har en lägre bruttovinstmarginal än New Wave som helhet samt att dessa verksamheters andel av bolagets nettoomsättning har ökat.

Stigande kostnader (bland annat relaterat till personal och marknadsföring) och förvärv bidrog till att sänka rörelsemarginalen. Rörelsemarginalen sjönk från 17,4% till 15,8%. Därutöver har det negativa resultatet inom finansnettot stigit i snabb takt, bland annat till följd av förvärv och stigande räntenivåer.

Vinsten per aktie landade på 1,96 kr, vilket kan jämföras med 2,00 kr i Q2 2022.

Varulagret fortsätter att stiga

New Wave har flera gånger påtalat att varulagret är något som kan ses som en ledtråd kring bolagets förväntan på kommande försäljning. Trots att Torsten i VD-ordet varnade för 2-3 mer utmanande kvartal har varulagret fortsatt att öka. Som framgår i grafen nedan har det historiskt var en tydlig korrelation mellan utvecklingen för varulagret och nettoomsättningen.

Varulagret ökade med 57% till 5 715 mkr (3 651), där varulagret också ökat till följd av valutakursförändringar och förvärvad verksamhet.


Avslutande tankar

New Waves rapport kom in lägre än mina förväntningar. Aktien handlades ner signifikant på rapporten. Givet att man baserar sin bedömning endast på de rapporterade siffrorna är det enligt mig en tydlig överreaktion.

Förutom bland annat sjunkande marginaler tror jag att Torsten gjorde marknaden orolig när han i VD-ordet prognostiserar att de kommande 2-3 kvartalen kommer bli utmanande. Börsen handlar som bekant på framåtblickande information.

Trots att rapporten kom in sämre än mina förväntningar är det ändå en solid rapport (i absoluta tal) som New Wave levererar. Exempelvis kom kassaflödet från den löpande verksamheten in på en stark nivå. Man fortsätter också att ta marknadsandelar. Jag har dock efter rapporten skruvat ned mina förväntningar på helåret 2023.

Efter Q2-rapporten skissar jag på en vinst per aktie på cirka 8,50 kr. När aktien stängde i fredags var senaste avslutskurs 74,50 kr. Det renderar i att aktien handlas till P/E 8,8 baserat på min vinstprognos.

Jag anser P/E 15 vara motiverat för New Wave. Det ger ett motiverat värde kring 127,50 kr. Det ger en tydlig uppsida jämfört med nuvarande aktiekurs. Anser man att P/E 15 är en för hög multipel och istället tycker P/E 12 är mer rimligt så ger även det ett motiverat värde klart över förra veckans stängningskurs.

New Wave är i grund och botten ett välskött bolag. Förhoppningsvis kommer de fortsätta att ta marknadsandelar i den mer utmanande marknaden. Nuvarande omvärldsmiljö öppnar också upp för nya förvärvsmöjligheter.

Från och med september kommer förvärvet av BTC att vara inkluderat i 2022 års jämförelsesiffror. Generellt var Q2-Q4 2022 starka kvartal, inte minst lönsamhetsmässigt. Det är därmed tuffa jämförelsesiffror att möta i kommande kvartal.

Jag äger aktier i New Wave och jag har ökat mitt innehav i bolaget efter Q2-rapporten presenterades.

4 comments:

  1. Jag vet att Kvalitetsaktiepodden många gånger tagit upp New Wave och lagret men jag hade inte en aning om att lagret motsvarar halvparten av omsättningen??? Oj, det kostar att finansiera det! Men jag har samtidigt också förstått att New Wave inte är beroende av modetrender som tex H&M? Nu är undertecknad förmodligen en utav de sämre att spå modetrender så jag investerar inte i new Wave. Jag har köpt aktier i H&M men det främst för att jag tyckte nyckeltalen var för billiga + om inte annat så är det en bra aktie att ha för barnen som de kan relatera till :-)

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, New Wave brukar ofta påtala att moderisken i normalfallet generellt är låg. Vidare argumenterar man för lagrets storlek till följd av att det krävs att man har alla de storlekar och färgkombinationer etc som kunderna efterfrågar.

      Kul med H&M och något som barnen lätt kan relatera till!

      Delete
  2. När jag gör en snabbkoll på H&M så var varulagret 38,8Milj SEK, omsättningen under H1 2023 112,5 Miljarder - antar vi ungefär dubbelt omsättning för att ha 12 månader => 38,8 / 225 = ca 17% så omkring 20%. New Waves varulager är ca 5/9 dvs ~55% eller >3 gånger jämfört med H&M.

    Vad är risken att varulagret må reas ut?
    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Både H&M och New Wave har fått kritik för storleken på lagret flertalet gånger. Jag har inte följt H&M så noga på sistone men det känns som att lagerfrågan i New Wave inte hamnat lika mycket i kritikernas centrum på sistone.

      Delete