Pages

Monday 14 August 2023

En era upphör

Det känns alltid speciellt när man har gjort något under en lång tid och när man sedan beslutar sig för att inte längre fortsätta.

Jag har den här månaden bestämt mig för att avsluta en era som har pågått under lång tid, nämligen att inte längre månatligen följa upp vår finansiella utveckling. I augusti 2011 bestämde sig min fru och jag för att vi skulle bli finansiellt oberoende.

Från och med augusti 2011 har jag till och med juni 2023 gjort en månadsrapport för vår finansiella utveckling. Sammantaget summerar det till 143 månadsrapporter. Det är fantastiskt att gå tillbaka och se hur vår nettoförmögenhet etc har utvecklats. Utvecklingen har varit signifikant bättre än vad jag någonsin hade kunnat drömma om.

Målet om att bli finansiellt oberoende (vår definition = passiva inkomster ska täcka våra löpande kostnader) är sedan flera år tillbaka uppnått. Det är givetvis roligt att se nettoförmögenheten fortsätta stiga, men det är t ex inte en miljon ”extra” som är min drivkraft numera.

Aktier är ett stort intresse jag har och jag kommer självfallet att sträva efter att göra bra investeringar även framöver, där en ökad nettoförmögenhet förhoppningsvis blir en konsekvens av mina investeringar. Däremot känner jag ingen motivation eller ser något särskilt syfte med att varje månad se hur vår finansiella situation ser ut.

Jag kommer dock inte helt upphöra med summeringen av vår finansiella situation utan tänkte i ett första skede växla ner från att göra rapporter på månadsbasis till att göra rapporter på kvartalsbasis.

Brukar ni följa upp er finansiella situation på månadsbasis?

7 comments:

  1. Krävs disciplin för månadsbasis. Men det märktes att ni hade den när du skrev angående vad de rika gör för att spara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, tar lite tid i anspråk och gäller att inte glömma bort det :)

      Delete
  2. Vi kör fortsatt månadsuppföljning eftersom det är motiverande då vi är i uppbyggnadsfasen. I er situation hade jag lätt växlat över till kvartal eller halvår och gjort något vettigare med tiden :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med, det är riktigt motiverande i uppbyggnadsfasen! Jag funderade på att växla ner till halvår också, men jag testar nog kvartalsbasis resten av det här året iaf :)

      Delete
  3. Även om vi har en månadsuppföljning så är det helheten över året som är intressant. Som villaägare så har man ju vissa räkningar på kvartal (tex el, VA), andra en gång om året (försäkring, fastighetsavgift) och andra mer oväntade (just nu bilverkstaden). Somliga månader har helt enkelt extremt mycket kostnader och då är det idiotiskt, tycker jag, att inte ha lagt undan pengar de billigare månaderna.

    En milstolpe som vi fick under våren var när vi konstaterade att "barnportföljen" ökar av sig själv mycket mer än summan vi lägger in varje månad. Barnen är inte så små längre (ja, vi börjar bli gamla) och de tunga utgifterna som vi trodde skulle tas därifrån har uteblivit (eller varit mycket billigare än vi trodde).

    Kvartalsuppföljning låter lagom.

    Spargrisen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kloka tankar! Kostnaderna kan slå mycket månad för månad så bra att fokusera på årsutveckling. Riktigt grymt jobbat med barnportföljen!!

      Delete
  4. Själv går jag och hustrun igenom vad vi har spenderat (totalt) respektive våra totala tillgångar. För egen del är det viktigt eftersom 1) jag jobbar i ett annat land än där familjen primärt bor och behöver därför veta om jag ska växla 2) behöver planera vårt liv mht semester. Det är i regel min lön som går åt semesterpengarna och vi behöver veta det. Att ha nån form av likviditetsbudget / cash flow budget är också viktigt då utgifter tenderar att variera över året. 3) Eftersom vi i regel reser minimum 7 ggr per år, jag själv ett 1-2 ggr till är det vettigt att ha nån form av likviditetsbudget för att kunna planera. Hade vi inte rest så mkt hade vår sparkvot varit betydligt högre.

    Sen tycker jag att det är inte så omfattande jobb att gå igenom, jag tror inte jag lägger mycket mer än 1-2h per månad för detta. Jag räknar dock inte sparkvot som många gör utan har en post i min excel fil som ska täcka detta.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete