Pages

Wednesday 9 August 2023

De tre största innehaven i TDS-portföljen

TDS-portföljen (= The Dividend Story-portföljen) är min portfölj där syftet är att vara mer aktiv jämfört med hur jag agerar i min långsiktiga portfölj. Som jag tidigare har redogjort för på bloggen lanserades TDS-portföljen den 27 juni 2023.

Med TDS-portföljen vill jag testa på huruvida jag med ett mer aktivt tillvägagångssätt har vad som krävs för att prestera bättre än börsen som helhet. Detta projekt fick en svajig start då jag inte hade hunnit sätta kassan i arbete innan börsen drog iväg uppåt några dagar på raken. Jag kom därmed direkt ett par procentenheter efter index.

För tillfället har jag 5% likvida medel i portföljen. Inkluderar man Creaspac (som jag ser som en form av kassainvestering) uppgår den totala kassan till 20%. De tre största innehaven i TDS-portföljen är Duni, B3 Consulting Group och New Wave. Då man med en snabb huvudräkning kan räkna ut att Creaspac står för 15% av portföljvärdet samtidigt som inte Creaspac är ett topp 3-innehav, då kan man landa i slutsatsen att vart och ett av de tre största innehaven har en portföljvikt på över 15%.

En stark utveckling för Duni och B3 igår resulterade i att jag för första gången sedan TDS-portföljen lanserades passerade index. Kortsiktigt kan det givetvis svänga fort åt båda hållen, men på lite sikt hoppas jag att avståndet till index ska utvidgas. Jag tycker samtliga av mina tre största innehav har en aptitlig värdering.

No comments:

Post a Comment