Pages

Wednesday 2 August 2023

Kan vi försörja oss om vi slutar arbeta?

Vid den här tiden på året när man njuter av underbara sommardagar är det lätt att man börjar drömma alltmer fokuserat om FIRE-livet.

Den höga inflationen och de stigande räntenivåerna är något som har överraskat många. Ser man på våra löpande utgifter har framför allt kostnader relaterade till vårt bolån stuckit iväg ordentligt. I dagens inlägg tänkte jag göra ett litet test huruvida The Dividend Story-hushållet klarar av sina ekonomiska åtaganden om vi skulle sluta arbeta.

Trots de stigande räntekostnaderna anser jag att vi har flera ekonomiska skyddsvallar att falla tillbaka på om både min fru och jag slutar arbeta. Nedan följer några exempel.

1. Leva på utdelningar

Jag räknar med att våra årliga utdelningar kommer att uppgå till minst 500 000 kr framöver, givet att den ekonomiska situationen inte är särdeles svag i omvärlden. Under innevarande år kommer vi landa in på en klart högre nivå än 500 000 kr i utdelningar. Under förhållandevis ”normala” år är min förhoppning att samma faktum kommer att gälla även framöver.

En årlig utdelning på 500 000 kr motsvarar en genomsnittlig utdelning per månad på 41 667 kr. Det är en nivå som med bred marginal överstiger våra månatliga kostnader.

2. Sälja av aktieportföljen

Skulle vi av någon anledning inte få en enda krona i utdelning framöver kan vi successivt sälja av vår aktieportfölj. Jag räknar med att vår aktieportfölj kan finansiera våra månatliga kostnader i minst 27 år framåt i tiden. Då räknar jag på ett ”jämnt” belopp som är lägre än vår faktiska aktieportfölj och att ingen värdestegring sker på 27 år samt en månadskostnad som är högre än vår faktiska månadskostnad.

3. Sälja bostaden och flytta till en hyresrätt

Man kan givetvis flytta till en billigare ägandebostad, men i det här exemplet antar jag att vi flyttar till en hyresrätt. Skulle vi sälja bostaden och flytta till en hyresrätt bör vinsten från bostadsförsäljningen kunna finansiera våra kostnader i 14 år. Då räknar jag med ett försäljningspris som är lite lägre än vad jag anser lägenheten är värd samt utgår ifrån en kostnadsnivå som högre än våra faktiska kostnader.

Summering

Jag gillar den här typen av övningar där man zoomar ut. Som framgår ovan är vi från ett finansiellt perspektiv mer än redo att exekvera FIRE. Skulle endast en av oss (= min fru eller jag) exekvera FIRE så kommer teoretiskt också den person som jobbar kunna täcka våra månatliga kostnader. Om några decennier torde det också trilla in lite pensionspengar på kontot samt att vi per idag har likvida medel som täcker cirka 18 månaders kostnader.

Kort sagt så finns det flera olika pengakällor som kan täcka våra kostnader om vi exekverar FIRE. Gällande själva FIRE-exekveringen så finns det lite planer på hur/när det ska ske 😊

4 comments:

  1. Gjorde en sådan förra året, då beräknade jag att det skulle ta ca 5 år till för att våra passiva inkomster ska täcka 25% av våra utgifter, beräknat på 3% årlig inflation. Inte helt oävet för oss som började rätt sent på börsen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Riktigt bra! Med regelbundet sparande och ränta på ränta etc så kommer det förhoppningsvis sedan bara gå snabbare och snabbare :)

      Delete
    2. Jodå, i år har handlat om att köpa bra utrustning för vårt camping intresse, så framtida skogs och fjällvandringar blir billiga, bygga buffert samt betala av alla skulder. Framöver ser vi ut att kunna lägga iaf 15k per månad på investeringar.
      Så även om pensionen inte blir lyxig så bör vi iaf kunna leva gott

      Delete
    3. Låter som mycket bra prioriteringar samt att ni med 15k per månad bör kunna bygga en fin portfölj över tid!

      Delete