Pages

Friday 4 August 2023

Utdelningar: Juli 2023

Som trogna läsare vet brukar jag inleda mina utdelningsinlägg med orden ”Det är för mig alltid en höjdpunkt att summera de månatliga utdelningarna”.

Tyvärr finns det för mig inga utdelningar att summera i juli. Vi fick således inte en enda krona i utdelning under den gångna månaden. Det är en nedgång med 100% jämfört med juli 2022, då uppgick utdelningarna till 14 478 kr. Jag kollade igenom listan över mottagna utdelningar i juli 2022 och samtliga bolag som gav mig utdelning var fastighetsbolag (Castellum och WP Carey samt via D-aktier Sagax, SBB och Corem). Inget av nyss nämnda bolag finns kvar i portföljen.

Under perioden januari-juli 2023 uppgick utdelningarna till 621 603 kr (417 332), vilket är en ökning med 49% jämfört med motsvarande period föregående år.

Grafen ovan visar hur våra utdelningar har utvecklats i januari-juli under perioden 2011 till 2023. Som framgår av grafen är 2023 hittills vårt klart bästa år någonsin när det gäller utdelningar. Q3 är överlag ett svagt kvartal för oss när det gäller utdelningar, sedan blir det lite bättre tempo igen i Q4. Den allra största delen av årets utdelningar är dock redan inhämtad.

4 comments:

  1. Du har rensat rejält i portföljen m.a.o jämfört med mig. Bilia gav mig 880 och Heimstaden pref 150. Tillsammans blev det 1030.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det har blivit en del rensning i portföljen senaste året. Snyggt Mikael!

      Delete
  2. Så du klår mig med hästlängder på sparandet men jag minsann lyckades med att få en oändligt högre utdelning än du för juli :-)

    Skämt åsido, mitt fokus är inte månad för månad utan den underliggande trenden. Vad är målet med tanke på att ni sparar så oerhört mkt? Givet att ni får 600kSEK för jan - juli så får ni juåtminstone säkert ett par hundra ksek till? Och med det så bör ni ju kunna leva er FIRE???

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, ja du utklassade oss den här månaden. Risken finns att det blir samma utfall även i augusti :)

      Avseende sparandet så är det kortsiktiga huvudfokuset amortering och att växa aktieportföljen. Vi har redan fått den absoluta merparten av årets utdelningar och som prognosen ser ut nu kommer vi inte överstiga 700 000 kr i utdelningar 2023. Aktieportföljen är nu på en nivå som gör att vi kan exekvera FIRE. Det finns lite planer på det temat ;)

      Delete