Pages

Saturday 12 August 2023

Veckans aktieköp: v.32

Personligen tycker jag att det har varit en förhållandevis seg börsvecka där det inte har hänt så mycket. Till slut lyckades jag dock komma till skott och trycka på köpknappen.

INVESTOR: När jag vaknade igår utgick jag ifrån att jag inte skulle genomföra några aktieköp den här veckan. När jag efter ett tag kollade runt lite på olika nyhetssajter noterade jag att Investor A hade eliminerats från indexet MSCI Global Standard Index. Denna nyhet bidrog till att sätta press på Investor under fredagen. Jag passade på att fylla på mitt innehav till kurser inom intervallet 208,00 - 208,50 kr. Enligt hemsidan IB-index motsvarar det en substansrabatt på cirka 17%.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

13 comments:

  1. Veckans köp blev 0 bolag Veckans sälj blev 3 bolag. Jag valde att minska i Axfood då aktien har svarat bra på den senaste rapporten men P/E-talet fortfarande är högt. 150 på 263,60 såldes. 350 st kvartstår i portföljen. Nästa sälj är SEB A 125st på 127,10 här är inte förklaringen lika lång utan det var mer för att bygga kassa. 850st kvarstår dock. Volvo är det sista bolaget. Det blev ett sälj på 50st till kursen 227,75. 250st kvarstår. Ni kanske undrar varför man minskar i ett bolag som har stor kassa i dessa tider? Ni kommer att få mina två anledningar imorgon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad spännande med en cliffhanger, nu ser man ju verkligen framemot morgondagens kommentar :) Vad har Axfood för P/E-tal nu baserat på din uppskattade vinst för 2023?

      Delete
    2. På min uppskattade vinst 2023. Det finns många faktorer som spelar in i den där frågan. Kommer man ta mer marknadsandelar? Hur kommer inflationen att röra sig. Sedan finns det även lagret i Bålsta och leverantörskostnader, lån och kanske det värsta av allt: Konsumentbeteende där det upptäkts att nötter skannas in som lösgodis och aprikos som lök i snabbkasorna/ självscanningen. I bästa. https://www.di.se/nyheter/okande-trend-att-fuska-vid-snabbkassorna/

      Men min egna prognos är runt 24-27.

      Delete
    3. Ja, P/E 24-27 känns ganska dyrt tycker jag :)

      Delete
    4. Ja. Jag behåller dock en del p.g.a. att de kommer att ha bra utdelning. De bolag som jag kommer att följa mest just nu i detaljhandeln är nog finska Tokmanni som köpte Dollarstore.

      Delete
    5. Axfood har ett genomsnittligt p/e-tal de senaste 5 åren på runt 24, om jag minns rätt bland alla siffror. Så dyrt? Jaa, hela tiden men företaget växer och är populärt bland investerarna.

      Delete
    6. Tokmanni har jag varit lite sugen på att kolla på också.

      Delete
    7. Ja, Axfood är verkligen en populär investering på många håll. Personligen tycker jag dock P/E 24 är för mycket, P/E 16-17 skulle jag kanske kunna tänka mig. Jag skulle gärna få in Axfood i portföljen någon gång igen i framtiden men är väl medveten om att det nog kommer ta låååång tid om jag ska vänta in P/E 16 :)

      Delete
  2. Det blev två defensiva köp under veckan. 150st Essity för 256 kr och 400st Orkla för 79 kr.

    ReplyDelete
  3. God morgon!
    Jo, jag sålde av halva innehavet i SPAC:en ACQ Bure igår på 102,60. Behåller resten till noteringen av Yubico som kommer runt 20 september.
    Inget köp denna vecka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!

      Blir intressant att se hur Yubico och aktien utvecklas framöver. Såg länge ut att inte bli något köp för mig heller den här veckan :)

      Delete
  4. Jag köpte B3 Consulting. Ett bra bolag med utdelning hög soliditet och små utgifter. Med tanke på hög konkurrens om kvalificerad personal kommer konsulter behövas. Ogunsen är oxå ett bra, mindre, men kvalitativt bolag.

    ReplyDelete