Pages

Thursday 21 September 2023

Att göra sin egen analys

Något som ofta påtalas i poddar, bloggar, på Twitter (X) etc är att inget som redogörs för ska ses som någon form av rekommendation. Mottagaren av informationen uppges därefter ofta att göra sin egen analys.

Dessa utfästelser syftar inte minst till att avsändaren ämnar ha ”ryggen fri”. Om man zoomar ut ett slag och funderar ett varv på det hela, är det då alltid nödvändigt att göra sin egen analys?

Det råder verkligen ingen tvekan om att många inte gör sin egen analys, utan istället hoppar på rekommendationer från andra. Om Person A är en erkänt duktig investerare och hen delar med sig av sin analys till mig, är det då irrationellt om jag väljer att inte följa det Person A, som är mycket bättre investerare än mig? Mitt svar på den frågan är: ”Det beror på”.

Om man tar del av informationen via en podd, blogg, fondförvaltare, anonym person på Twitter etc, då anser jag absolut att man bland annat behöver ha en tydlig egen uppfattning om varför man investerar i något och vad målet med investeringen är.

Den främsta anledningen till det är att man inte har direktkontakt med motparten i fråga och man har ingen aning om hur personen du tagit rygg på hanterar sitt ägande i bolaget. Det kan lätt skapa en oro och när väl oron slår in är det lätt hänt att man agerar på ett irrationellt sätt, vilket innebär att avkastningen således troligtvis inte blir särskilt imponerande. Med det sagt är det en vansklig strategi att ta rygg på andra personer när du inte har full insyn i hur de agerar med sina innehav.

Om du däremot till exempel har ett syskon eller en kompis som är en erkänt duktig investerare, samtidigt som du själv inte har något större intresse för börsen, då tycker jag det kan finnas fog för att ta rygg på sunda långsiktiga investeringsidéer som ditt syskon eller kompis kommer med.

Detta givet att personen i fråga är någon du har regelbunden kontakt med och som när det behövs kan svara på dina eventuella frågor. Avseende att delge ”aktietips” med (icke-aktieintresserade) vänner så är dock något jag personligen är försiktig med att göra, detta då jag inte vill känna skuld om en investering utvecklas mindre väl. Allra smidigast om man inte är intresserad av aktier är nog kanske därför att sätta ihop en fondportfölj och/eller att investera i investmentbolag med god historik - och sedan månadsspara.

Gör du alltid din egen analys eller händer det att du tar rygg på andra?

4 comments:

  1. Det är lite både och. När jag är desperat av köpknapp då händer det att jag tagit del från andra men allt som oftast gör jag en liten analys innan köpet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra med egen analys, känns som att du har bra koll på bolagen du investerar i.

      Delete
  2. att hålla ryggen fri kommer väl ifrån att tidigare finanskriser där banker och finansinstitut blev betalningsskyldiga när det goda rådet inte var något gott råd, utan "kunden" förlorade alla sina pengar... ett typ statligt förmynderi där naiva människor kändes sig lurade när det egentligen handlade om deras egna girighet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är fascinerande hur stor kurspåverkan vissa analyser får. Som enskild investerare blir det ju dyrt med courtage etc också om man ska hoppa från bolag till bolag varje gång en ny analys kommer.

      Delete