Pages

Saturday 23 September 2023

Veckans aktieköp: v.38

Då var det dags att summera veckans aktieköp igen 😊

EVOLUTION: Börsen verkar stå och vackla lite kring huruvida EVO-aktien borde handlas upp eller ner. Jag passade i veckan på att utöka mitt innehav genom att köpa aktier till kursen 1 120,60 kr. Jag har ingen åsikt om vart aktiekursen ska ta vägen i närtid. Det är dock snart dags för börsen att börja titta in i 2024. Enligt min nuvarande prognos handlas EVO kring P/E 18 baserat på min köpkurs i veckan och min vinstprognos för 2024. Jag tycker EVO är ett kvalitativt bolag och långsiktigt hoppas jag att veckans köp kommer utvecklas väl.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

8 comments:

  1. Räntehöjning från fed, Bilstrejk i USA och fastighetsoro är något som kommer att spegla marknaden framöver. Sedan har vi skogsbranschen där framförallt Stora Enso varit en katastrof.

    Trotts dessa parametrar eller hur man nu skall uttrycka sig så har 3 köp gjorts denna vecka och ett sälj. Jag börjar med köp: 1. Trotts vikande konjuktur och vikande IT marknad tror jag nu att B3 har nått botten. Priset har sjunkit på aktien. Jag har läst casetråden på bloggen och jag såg nyheten o. Vinsten av årets IT-konsultbolag borde locka fler kunder. 300st köptes på 93,50. 2. Även OEM har kommit ner till en rimlig nivå och jag tror ändå att bolaget kan hålla sin standard och vara hyfsat stabilt. 100st köptes därför till kurs 76,20. 3. SHB köptes till kurs 98,58. Här var det mer att öka från 1425st i innehav till 1500st.
    Sälj eller lättaresagt halvering blev det i Alleima. Trotts investering i Kina och Lundbergs köp förra månaden tycker jag att aktien gått lite väl bra för dessa tider. Q25st såldes till pris 56,54. Det är f.ö. härligt att knapparna används igen. I'm game on :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trevligt att du hittat köpknappen igen :) Och kul att din analys av B3 resulterade i ett köp! Hoppas du har rätt med att B3 nått botten nu.

      Delete
  2. Alleima skall vara 125 och självklart inte q25.

    ReplyDelete
  3. Det trillande in lite utdelning och för det köptes LUMI. För lite kvarbliven lön blev det småköp i Trelleborg och Latour.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fina köp! Trelleborg är jag sugen på att spana in lite närmre :)

      Delete
    2. Fina bolag. Följer både Trelle och Lumi vid sidan om. Intressanta med Trelle är att man nu köper egna aktier för de 2 avyttringar (Wheelsystem och tryckdukssystem) till Yokohama samt Continental som man gjort. Frågan är om man vill nischa eller om det just är återköp som gäller?!

      Delete
    3. Ja, återköpsprogram är något jag gillar :)

      Delete