Pages

Wednesday 20 September 2023

Jag älskar måndagar

Söndagsångest är nog något som många har hört talas om. Om man inte har upplevt det själv har man nog åtminstone hört om någon annan som uppgett att de har söndagsångest.

Det finns många slutsatser och mycket man kan diskutera kring söndagsångest. Det är dock inte föremål för det här inlägget. Istället är det måndagen som står i fokus i dagens inlägg.

Jag har alltid gillat måndagar. Jag har alltid trivts bra i skolan och mestadels även på mina arbetsplatser. Måndag innebär en hel vecka med nya möjligheter och massa nya lärdomar som man kan tillskansa sig.

Jag gillar också måndagar då det är lätt att se det som starten på något nytt. Man vänder blad, man har en ny vecka att jobba med. Man kan satsa på att (t ex utifrån ett träningsperspektiv) prestera ännu lite bättre än vad man gjorde veckan dessförinnan.

Jag tycker att det är motiverande och inspirerande med måndagar. När det kommer till börsen ser jag verkligen inte mig själv som en enastående bra investerare. Jag ser dock mig själv som en väldigt driven person som jobbar hårt och fokuserat, huvudsakligen drivet av en stark inre motivation.

Jag har lyckats skapa en förhållandevis god förmögenhet i en förhållandevis låg ålder. Utifrån perspektivet som ges ovan skulle jag påstå att jag är finansiellt framgångsrik tack vare att måndagar är min favoritveckodag.

Självfallet kan man utvecklas och lära sig nya saker utanför de traditionella vardagssysslorna, men jag tror att ni förstår andemeningen i dagens inlägg.

8 comments:

  1. Ah, det är därför jag inte är mer framgångsrik! Jag älskar inte måndagar! ;-)

    Nä, skämt åsido. Jag har nog inte haft söndagsångest på... jag minns inte ens när i livet jag kan ha haft det senast. Det är skönt! Jag har inget emot måndagar och sedan jag började plugga kan jag nästan se fram emot dem. (Ja, "nästan".) :-)

    Men ditt driv kan jag avundas, riktigt härligt att läsa om faktiskt. Var rädd om det!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skönt att slippa söndagsångest och att (nästan) se framemot måndagar :) Jag saknar skoltiden ändå, jag är lite sugen på att plugga någon kurs nästa år.

      Delete
    2. Vad spännande!
      Har du funderat på inom vilket ämne?

      Delete
    3. Det är förresten tid att ansöka nu, bara så du inte missar! ;-)

      Delete
    4. Nja, har inte siktat in mig mot något särskilt ämne än. Skulle kunna tänka mig alltifrån programmering till kost & nutrition :) Är din plan att plugga nästa år också

      Delete
    5. Ah, kul! Det finns så himla mycket att välja på. Tycker dock att utbudet på fristående kurser är bättre inför höstterminen.

      Ja, min utbildning är på två år. Så jag blir kvar i skolbänken ett tag. :-)

      Delete
  2. Detta fick mig att tänka på en gammal strip om måndagar.
    Yngre, barnlösas tankar var: "Herregud, måndag... Nej...."
    Föräldrar, framför allt med yngre barn: "Ah, äntligen måndag. Då får jag lite tid för mig själv"

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, den var bra! Det ligger nog en del sanning i det :)

      Delete