Pages

Tuesday 5 September 2023

Ogunsen: Q2 2023

Förra veckan publicerade Ogunsen sina siffror för Q2 2023. Nedan följer en kort summering av rapporten samt mina tankar.

  • Nettoomsättningen ökade med 2%
  • Rörelsemarginalen sjönk till 7,1% (11,0)
  • Vinsten per aktie landade på 0,67 kr (1,01)

Intäktsutvecklingen gynnades av en viss tillväxt inom konsultdelen medan rekryteringsdelen hämmade utvecklingen. Vidare har utvecklingen påverkats negativt av att kvartalet innehöll en arbetsdag mindre än jämförelsekvartalet.

Jag följer som bekant löpande upp varje enskild rekryteringsannons som publiceras på någon av Ogunsens olika hemsidor. Som jag har skrivit flera gånger har utvecklingen varit betydligt svagare i år jämfört med förra året. Augusti utgjorde inget undantag till den trenden och sammantaget blev augusti den klart sämsta månaden hittills i år.

Givet att rekryteringsdelen stod för 52% av Ogunsens rörelseresultat i Q2 (och endast 11% av intäkterna) är det givetvis inte positivt med en (semestermånad till trots) accelererande negativ utveckling. Trots att det är semestermånad hade jag hoppats på en bättre utveckling än vad som nu har uppvisats.

På tal om utvecklingen hittills i Q3 skriver VD i rapporten också att efterfrågan är ”något lägre än motsvarande period föregående år”.

Mina tankar

Då Ogunsen redan hade skickat ut en vinstvarning var Q2-utvecklingen inte direkt någon nyhet när rapporten kommunicerades. Jag är inte nöjd med marginalutvecklingen. Givet hur bolaget kommunicerat tidigare hade jag hoppats på något bättre motståndskraft.

Likt många andra (relativt) liknande bolag kan man anta att en mer svagare efterfrågeutveckling kommit lite som en ”överraskning”. Utöver det har Ogunsens rörelsemarginal också pressats tillbaka under målnivån till följd av ökade personalkostnader och expansion av verksamheten. För egen del anser jag att jag borde ha varit bättre på att skissa in ökade personalkostnader i min Excel-fil. Vidare är det nu andra gången som Ogunsen pratar om att expandera verksamheten i samband med att verksamheten levererar på en ytterst god nivå – det kan vara värt att lägga på minnet nästa gång Ogunsen ska lansera en tillväxtplan.

På tal om den geografiska expansionen skriver VD: ”Med en separat personalgrupp bearbetar vi nu hela landet utifrån våra befintliga kontor. Vi börjar med att bearbeta de största orterna för att sedan successivt utöka med fler orter”. Enligt min efterforskning avser den geografiska expansionen hittills (åtminstone) Jönköping, Västerås och Eskilstuna. Detta är något som bolaget (indirekt) kommunicerat i andra kanaler, varpå jag tycker man bör skriva ut det också i rapporten.

Jag har tidigare påtalat att jag finner rapporten väl sparsmakad när det kommer till informationsgivningen. Jag finner ingen vits med att påtala det gång efter gång. Istället anser jag det vara av vikt man som investerare i Ogunsen känner ett (extra) stort förtroende för ledningen (då det är svårt att få information) OCH/ELLER att man sätter en rabatterad multipel på aktien. Personligen tycker jag att en rabatterad värdering är motiverat för Ogunsen.

Jag tror att de flesta som i början av året gjorde prognoser på Ogunsens vinstutveckling låg för högt. Jag har sänkt mina vinstförväntningar avsevärt, vilket även ABG har gjort. ABG spår nu en vinst per aktie 2023 på 3,41 kr och 3,71 kr för 2024. Personligen anser jag det vara vanskligt att gissa vinstutvecklingen för närvarande men i min Excel-fil har jag en vinst per aktie 2023 på 3,26 kr, där jag räknar med att (som så ofta förr) i princip hela vinsten delas ut.

Jag vågar dock idag inte diskontera in en ökad vinst nästa år, inte minst med tanke på att Q1 2023 var ett starkt kvartal och att rekryteringsstatistiken är fortsatt svag. Givet detta kommer jag kortsiktigt inte att ha någon brådska att trycka på köpknappen i Ogunsen. Jag vill syna mer av utvecklingen under andra halvåret och/eller bli erbjuden en lägre aktiekurs för att överväga att öka mitt innehav ytterligare.

Inget som skrivs i detta inlägg ska ses som någon form av rekommendation. Jag äger aktier i Ogunsen.

No comments:

Post a Comment