Pages

Saturday 9 September 2023

Veckans aktieköp: v.36

Efter att det inte blev några aktieköp förra veckan levererade jag den här veckan köp i fyra bolag.

B3 CONSULTING GROUP: B3-aktien fortsätter resan söderut. Vi får väl se om det dyker upp någon botten framöver eller om jag förgäves försöker fånga en aktie med alltför stark dragningskraft neråt. Under veckan köpte jag aktier till kursen 91,70 kr.

INWIDO: Inwidos aktiekurs sjönk i veckan en hel del, drivet av bland annat rekommendationsförändring från analyshus. Jag köpte mer aktier i nedgången, kring en kurs på drygt 107 kr. Långsiktigt tycker jag Inwido är en mycket intressant investering, med klar uppsida från dagens nivåer. Trots detta blev jag besviken på mig själv att jag köpte. Min målbild var egentligen att köpa när/om aktien faller under 100 kr, vilket den inte gjorde i veckan. Jag följde således inte mina egna riktlinjer den här veckan. Ska man se det positivt så är jag åtminstone transparent med det och inte försöker dölja det. Vi får hoppas jag håller mig bättre till mina riktlinjer i framtiden.

ITAB: På onsdagen kunde man i DI läsa att den norske miljardären John Fredriksen har begärt att få ut sitt kapital från fonden Aeternum Capital. Aeternum är största ägare i ITAB. Då ITAB är en aktie med låg likviditet är det givetvis inte gynnsamt om storägaren ska sälja massa aktier. Aktien handlades tydligt ned på nyheten. Jag plockade upp ett gäng aktier på genomsnittskursen 8,56 kr. Verksamhetsmässigt taktar det inte på smärtfritt för ITAB, men jag anser ändå min köpkurs i veckan vara attraktiv.

NEW WAVE: Till nuvarande kursnivåer känns det som att fingret aldrig är särskilt långt ifrån köpknappen. I veckan köpte jag aktier till kursen 74,36 kr. Torsten har som bekant guidat för 2-3 utmanande kvartal. Varken New Waves eller mitt fokus är på kommande kvartal. Långsiktigt är min tes att New Wave har goda förutsättningar att handlas till klart högre kursnivåer.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

14 comments:

  1. Inget köpt eller sålt här.
    Intressanta köp av dig. Läste även jag om det där John Fredriksen. Funderade under semestern att ta in Betsson, Kindred eller öka i NCC men det blev inget av dem.
    Vi får hoppas att inte Inwido sjunker nu till 100. Visserligen har du säkert pengar kvar men det blir inte roligt. Det bästa är om den studsar upp igen och du kan pusta ut. ITAB:s produkter ser man ofta men det är inget som lockar mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betsson drog ju iväg lite efter annonserandet att man går in i Serbien. Blir intressant att se hur Kindreds strategiska översyn går.

      Det var inget stort köp jag gjorde i Inwido, det var mer "irriterande" utifrån principperspektivet. För egen del ser jag gärna att aktien skulle komma ned en bra bit under 100 kr, t ex till 80 kr :)

      Delete
    2. Hej Mikael,
      Några reflektioner:
      Förutom att du har ett på papperet högre värde om en aktie går över en viss nivå, varför är det viktigt att den är över en viss kurs? Såvida du inte har som mål att sälja inom en snar framtid spelar väl inte en lägre kurs roll? Eller är det pga av belåning som kursen 100 är viktigt?

      Min hustru oroar sig ofta för en kurs och att den inte går ned. Själv tycker jag inte att det är ett problem om jag har för avsikt att behålla aktien en lång tid. Visst, kan smärta psykiskt men å andra sidan kan jag ju köpa fler aktier billigare om jag har en målkurs som är bra mkt högre?

      Mvh
      Emigrantinvesteraren

      Delete
    3. Jag tror att både jag och din hustru är den oroliga typen generellt?! Sedan är aktier mer för drömmen att bli rik än att jag har stor inkomst och kan fylla på. Emotionell psykisk oro är nog svaret på din reflektion.

      Delete
  2. Jag har suttit med rätt stor andel kassa och fyllde under veckan på i LVMH och OREP då kurserna var på 725 resp. 395 EUR. Det har skakat till lite i det "konjunkturokänsliga" lyxsegmentet och vi får se om det fortsätter att svaja under hösten. Jag kommer att köpa fler aktier i det fall kurserna i nämnda bolag går under 700 resp. 375 EUR. Det blev även påfyll i Essity vid 243 kr. Den senaste rapporten var i mitt tycke rätt OK men den uppskattades inte av marknaden. Jag anser subjektivt att investerarna missade den som jag tolkade positiva guidningen för Q3-Q4. Jag kör i alla fall på med min trio aktier inom lyx, skönhet, hälsa och hygien :) Dom utgör ca 25% av min portfölj med totalt ett dussintal bolag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låter som ett bra långsiktigt upplägg att investera i de sektorerna. Ja, det har ju sagts på en del håll att lyx inte påverkas (nämnvärt) av konjunkturen - så blir intressant att följa utvecklingen där. Jag är dåligt insatt i bolagen så har ingen särskild syn på t ex LVMH i närtid - kanske borde lägga till bolaget på min läslista :)

      Delete
  3. Morgon!
    Det blev några få Essity inköpta i torsdags, annars en lugn vecka.
    New Wave nöjer jag mig med att äga via Svolder där de är största innehavet runt 15%, känns ok. Svolder kommer med sin årsrapport nu på fredag, alltid spännande!

    Glad helg på dig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!

      Fint med Essity! Spännande med Svolders rapport, den måste man läsa :) Blir kul att följa nya VD:n i Svolder.

      Trevlig helg!

      Delete
  4. Inte mycket har hänt under veckan. Köpt Brookfield renewable och tog en liten position i UiPath. B3 äger jag redan och är avvaktande innan jag ökat men kan tänka mig öka från nuvarande 3% till 4%😀

    ReplyDelete
    Replies
    1. Att inte trycka på köpknappen i B3 har varit en bra strategi under ett antal månader nu :) Får se om det kan bli bättre momentum framöver någon gång. Det händer ju inte heller (i regel) så mycket kring bolaget mellan rapporterna.

      Delete
  5. Har köpt lite Telia och Intrum + Dedicare i min egen portfölj. Telia har jag ett långsiktigt case på 30 SEK/aktie och jag gjorde en jämförelse med Telenor och helt klart är Telia mer köpvärd till nuvarande kurs. Intrum borde jag hålla mig borta ifrån egentligen men tror det kan vara en turn around. Kanske Fredriksen är på ingång? Barnen har fått ytterligare aktier i Cloetta och Telia. Har en rätt stor post pengar i NOK som jag vill handla för, tror på lång sikt NOK har större potential än SEK men är redan så tung i alla oljebolag i Norge så försöker hitta nåt annat, Telenor också tung och uppsidan begränsad. Funderat på laxaktier?

    En generell fundering:
    Du verkar köpa och såana i bolag som har problem / har motvind med kurser på väg söderut. Du fångar inte en kniv hoppas jag.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blir intressant att se vad Intrums kapitalmarknadsdag bjuder på till veckan.

      Njä, jag har inte funderat särskilt mycket på laxbolag. Vad är din syn på laxbolagen?

      Jo, jag har funderat kring det också (att jag tenderar köpa bolag med kurser på väg söderut). Det kanske inte är den bästa strategin men samtidigt tycker jag att bolagen är billiga och jag räknar inte med att göra exit t ex nästa månad. Det är svårt det där, och det är nog också en anledning till att jag på senare tid ökat exponeringen mot mer breda investering (exempelvis Investor).

      Ser man på historiken kanske dock inte Telia och Intrum är särskilt mycket bättre om man vill undvika fallande aktiekurser och bolag med utmaningar - så hur tänker du där? (Intrum skulle ju lätt kunna dubblas från nuvarande kurs, eller falla ytterligare om de t ex annonserar en NE).

      Delete
  6. Telia har jag gjort en analys som visar ett fair value på ca 30, Intrum har jag inte gjort hemläxan på. Tyvärr köptes den in på magkänsla snarare än en fullvärdig analys. Tycker Kvalitetsaktiepodden har en poäng att undvika bolag som Intrum.

    Så länge du har en MOS är det inte fel att köpa aktier som är på väg söderut (varför är norr högre pris och söder lägre 🤔), din strategi hittills har väl fungerat bra?

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kvalitetsaktiepodden är kloka :) Lite segt också när det finns mycket blankning, som i t ex Intrum - även om det kan bli raketbränsle om blankarna måste täcka sina positioner.

      Enligt mina analyser ska bolagen jag köpte i veckan under normala omständigheter handlas klart högre än nuvarande nivåer, framför allt B3, Inwido och New Wave. Generellt tenderar jag ganska ofta att köra det upplägg som Kvalitetsaktiepodden kör i bygg nu, exempelvis där de äger Inwido för att aktien långsiktigt är billig men det kan bli tufft i närtid - dvs. de är villiga att vänta ut de kortsiktiga utmaningarna. Kanske att man inte bör ha en övervägande del av portföljen i den typen av innehav och också ha mer "bra verksamhetsmomentum" i portföljen, vilket jag dock i och för sig också har :)

      Haha, jag vet inte vilken slutsats jag landar i riktigt men jag gillar ändå en utveckling som skett i New Wave nu. Där jag lägger tid på analys, jag vill köpa, aktien sjunker och jag har tid att köpa på mig aktier i lugn och ro. Gäller att analysen är rätt bara :)

      Personligen tror jag också att Telia, Intrum och Dedicare kan vara intressanta här.

      Delete