Pages

Monday 25 September 2023

Tjejerna kastade långa blickar över axeln när jag passerade

Förra veckan drog jag till mig lite mer uppmärksamhet än vanligt.

Jag bestämde mig en dag för att gå ut i skogen. Väl där tog jag av mig skorna och började barfota att promenera. Barfota fötter som promenerar i skogen är något som kallas för grounding (jordning på svenska).

Grounding är något som jag har hört en del personer prata om. Grounding inträffar när kroppen har direktkontakt med jordens elektroniska fält, vilket alltså exempelvis uppstår om man går barfota i skogen. Detta är något som påstås ha antiinflammatorisk och antioxidantisk effekt på kroppen.

För våra förfäder var grounding något som skedde naturligt. I dagens västerländska samhälle är det däremot sällan som man går runt barfota utomhus. Detta gör att kropparna går runt med en positiv elektrisk laddning.

Som en konsekvens ökar (allt annat lika) de fria radikalerna, något som inte är gynnsamt för kroppen. Jordens yta har en negativ elektronisk laddning. Grounding bidrar därför med negativt laddade elektroner och kan därigenom neutralisera de fria elektronerna.

Sammantaget bidrar grounding exempelvis till att minska inflammation och smärta samt förbättra sömnen och öka metabolismen.

När jag (med skorna i händerna) hade vandrat barfota i skogen i några minuter mötte jag fem tjejer som var ute på skolorientering. När jag mötte dem rörde sig deras blickar målmedvetet mellan skorna i mina händer och mina barfota fötter.

De kollade sedan på varandra i något som verkade som att de försökte förstå vad det är för dåre som går runt barfota i skogen. När vi hade passerat varandra kände jag deras blickar i ryggen och jag själv började fundera på vad jag håller på med egentligen 😊

Faktum är att det kändes väldigt bra och naturligt att gå runt barfota i skogen (åtminstone när jag inte mötte någon annan). Jag gillade det så pass mycket att jag dagen efter tog mig till Gärdet i Stockholm och återigen plockade av mig skorna och började gå runt – den här gången var det betydligt fler folk ute.

Jag ska försöka göra grounding till en vana.

8 comments:

  1. Går barfota till 100% från 1 April till och med 1 Oktober Därefter i barfotaskor. Gjort så i 15år. Sossemats

    ReplyDelete
  2. Muskler och nerver i fötterna mår för de flesta bra av att gå mer barfota men denna nonsens om kroppens positiva laddning.... Ytterst befängt och ovetenskapligt.
    De få gånger du får en positiv laddning i förhållande till din omvärld så blir du varse om det i och med att du får en stöt av statisk elektricitet när du rör vid något.
    Kanske dags att faktagranska och analysera mer i livet än bara aktier?
    Trevlig kväll.
    /
    Erik



    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är ingen expert på grounding och du uttrycker dig som att du har betydligt bättre koll än mig, så jag får följa ditt råd och läsa på mer :)

      Oavsett vilket så tror jag det är bra att göra saker man mår bra av - t ex att vara i skogen (vilket många hävdar är bra). Gå barfota finns också många (inklusive du) som påtalar är gynnsamt.

      Även om alla faktorer inte uppfylls av något man hade förväntat sig kanske man ändå får med sig positiva nettoeffekter om man försöker göra "bra" val? I mitt fall exempelvis spendera tid i skogen och stärka (enligt dig) muskler och nerver i fötterna. Hursomhelst, så får jag försöka komma ihåg "disclaimer" vid den här typen av inlägg framöver.

      Trevlig dag och tack för feedback!

      Delete
    2. Helt rätt att du ska göra det du mår bra av. Rörelse, mindfulness och allt välgörande är av godo. Blev bara lite provocerad av "mumbojumbot" vilket var lite omoget av mig.ursäkta och ursäkta om jag berövat dig på en placeboeffekt.
      /
      Erik

      Delete
  3. Roligt att få stifta bekantskap med ett nytt begrepp. Har hört talas om skogsbad, men inte grounding. Tror definitivt att det är nyttigt att koppla upp sig mot annat än cyberrymden! Underbart att läsa om dina mer filosofiska tankar, du är en frisk fläkt i en (ibland) bitter värld! ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Fumlan! Skogsbad och krama träd är trevligt, jag ska se om jag kan få till en skogsbadstur (barfota) idag :) På senare år har jag blivit alltmer intresserad av filosofiska sidor, en hel del personer som dock tycker det är "flummigt".. :P

      Jag började se en "dokumentär" igår om att förbättra minnesfunktionen, där de "kastade" ut personer i skogen utan telefoner etc. De aktiverar då alla sinnen mycket bättre och tvingas fokusera bättre på att skapa hållbara minnen (och inte bara något som fångas upp i telefonen), inklusive komma ihåg / komma på hur man ska navigera etc.

      Delete
  4. Hej,
    Verkar härligt! Ska ta av mig skorna nästa gång jag är i skogen!

    Trevlig helg!

    ReplyDelete