Pages

Thursday 14 September 2023

Tufft läge nu för många i FIRE-gänget

Efter en lång period av år med sammantaget god börsutveckling har det senaste årets finansiella och privatekonomiska utveckling för många blivit ett bryskt uppvaknande.

I takt med att börsen sedan finanskrisen fortsatte att ånga på uppåt växte sig aktieintresset allt starkare hos gemene man i vårt avlånga land. Populära akronymer såsom FIRE och TINA blev på flera håll mycket kända förekomster i vokabulären.

Antalet folk som ville hoppa på FIRE-tåget innan tåget lämnade perrongen skapade en lång ringlande kö för att få möjlighet att skaffa sig en biljett. Många försökte fixa biljetten genom att ta rygg på andra personers investeringar, medan vissa försökte komma före i kön genom att trycka upp risken ordentligt i sina investeringar. Man utgick ifrån att om man snällt stod och väntade på sin tur i kön hade man sannolikt missat tåget.

Dessvärre eller desto bättre, beroende på vilket perspektiv man har, har tåget ännu inte lämnat stationen. Istället har FIRE-gänget, både de som redan hade fått en plats på tåget och de som ämnade komma på tåget, fått sig ett bryskt uppvaknande. Kostnadsinflation, kraftigt skenande räntekostnader, trevande börsutveckling och indragna utdelningar från tidigare älsklingsbolag har kommit som en rad tuffa slag i ansiktet.

Olika representanter från FIRE-gänget har kommunicerat att man kommer gå tillbaka till förvärvstjänst (åtminstone delvis och/eller temporärt), FIRE-törstande personer har informerat att exekveringen av FIRE kommer ta längre tid än initialt planerat att genomföra mm.

Den enkla anledningen: Man hade helt enkelt inte tagit höjd för den kostnadsnivå som just nu uppvisas. Det är som alltid vanskligt att diskontera in exceptionellt goda förutsättningar, som råder vid en viss tidpunkt, att de också ska gälla för all framtid. De exceptionellt låga räntor som nyligen gällde under ett par år gjorde helt enkelt många för giriga.

Ovanstående rader är lite sensationsskriverier. Även om det de facto inte är något som går emot en god sanningshalt så är det ändå enligt min åsikt, åtminstone delvis, en ”vinkling” av sanningen.

Jag kollade tidigare i veckan på det senaste programmet av SVTs program Ekonomibyrån. Det pratades där bland annat stundtals om börsen i negativa ordalag (kortsiktigt) samt att personer med FIRE-ambitioner kan tvingas skjuta dessa ambitioner framåt i tiden.

Jag tycker det är lite vanskligt och tråkigt när sensationsuttryck ska få ta en för stor plats av agendan på diverse olika distributionsplattformar. Jag förstår att man drivs av klick och att folk ska läsa / titta på det man publicerar. Personligen är det dock ändå något som bidrar till att göra mig nervös/rädd och i slutändan gör det att jag väljer att inte ta del av den typen av publikationer överhuvudtaget. Kortsiktiga klick kanske således leder till att man helt sonika tappar följare på sikt?

Det är (tyvärr) klart fler personer som lockas till börsen när det är goda tider för aktier. Även om det ibland kan te sig slumpartat att vissa bekanta som aldrig tidigare visat intresse för börsen helt plötsligt har börjat köpa aktier så är det ändå en lite egen "intressesfär" som vi genuint aktieintresserade är en del av.

Det vill säga, det är många personer i vårt avlånga land som inte har något intresse för börsen. Pengar på banken är fortfarande den vanligaste sparformen. Oavsett om börsen går upp eller ner finns det ett ”kärngäng” (= "intressesfären") som håller i och biter fast på aktiemarknaden. Man gnetar framåt och man gnetar uppåt. Över tid är det enligt mig ett framgångsrecept, även om det inte är den snabbaste vägen till rikedom.

Som rubrik till dagens inlägg använde jag ”Tufft läge nu för många FIRE-gänget”. Jag skulle lika gärna kunna ha haft en positiv rubrik i stil med ”De fortsätter att skörda frukterna av sina investeringar och njuter av FIRE-livet” – för det finns flertalet exempel på detta också. Sedan är det tuffare ekonomiska läget inte något specifikt för t ex FIRE-gänget, utan något som på många sätt karaktäriserar samhället i stort.

Nu var ju syftet med dagens inlägg att lyfta sensationsuttryck (på ett negativt sätt), men annars är det ju enligt mig alltid mycket mer inspirerande med den alternativa positiva rubriken. Detta är inte detsamma som att jag tycker det är oviktigt att utmaningar lyfts upp, såsom hur man har planerat för och hanterar kraftigt stigande kostnader. Jag gillar dock att läsa om det som inspirationsläsning istället för "skrämselläsning".

4 comments:

  1. Jag tror man ska vara inställd på att inflationen kommer förbli hög inom en längre tid. Fördmoligen inte de 7-8% vi har nu men själv förbereder jag mig på +5% per år åtminstone.

    Skälet är enkelt: världens husse (läs USA) och i princip alla andra länder har en orimlig skuldbörda. Det är enkel matematik som man sa i senaste avsnitter av Financial Sense. USAs statsskuld har sedan 2019 ökat från 23 triljoner USD till idag 32, det förväntas att till året är slut kommer det ha ökat till 33 triljoner USD. Förvisso har skulden olika löptid men successivt kommer räntekostnaden öka, per idag är den 4:e största. Om FED håller kvar sin policy med 4.5% ränta kommer räntekostnaderna bli topp 3, kanske näst största budgetpost redan till fiscal year 2023/2024. Skatteintäkterna förväntas sjunka och man har från USA ytterligare stimulanspaket på gång som kommer öka statsskulden än mer. Jag tror inte man kommer ha köpare till dessa skulder, likviditeten kommer påverka aktiemarknaden - var så säker. Frågan är om det är denna trigger som kommer sätta pyspunka på teknikaktierna?

    FED kommer tvingas att välja mellan att antingen rädda det amerikanska banksystemet och US treasury eller hålla inflationen nere; man kommer tvingas till det förra. Jag håller med Financial sense (hör senaste avsnitet från 7/8 september) att FED kommer tvingas till yield control inom en snar framtid. Enda sättet att få ner skulderna, som nu inom en snar framtid är i paritet efter WW2, är att inflatera bort. Jag tror situatione är liknande för en rad andra länder som Kina, Västeuropa mfl.

    Jag tror att råvaror förmodligen kommer fungera bra op 2020-talet, reala tillgångar som fastigheter kan säkert vara bra.

    Mvh Emigrantinvesteraren
    PS. Lite statistik:
    https://www.usdebtclock.org/index.html
    https://fiscaldata.treasury.gov/americas-finance-guide/national-deficit/
    https://fred.stlouisfed.org/series/GFDEBTN/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack för denna mycket intressanta kommentar!

      Delete
    2. Med inflatera bort menar du att man kommer att sänka räntan rejält och därmed ännu en gång öka penningmängden och därmed driva upp inflationen?

      Delete
    3. Jag tror vi kommer ha nån form av Yield control som om jag förstår det rätt redan nu är i Japan. Som man brukar säga om FED: "They increase the rate until something breaks.". Frågan är väl inte om utan när staters, då speciellt USA, räntekostnader kommer bli så pass höga att centralbanker de fakto tvingas. Jag tycker det verkar finnas tecken på det redan i tex Sverige, kanske har jag missförstått det hela men man har ju redan nu börjat diskutera om Riksbankens egen ställning vs politiken.

      Mvh
      Emigrantinvesteraren

      Delete