Pages

Saturday 16 September 2023

Veckans aktieköp: v.37

Då var det återigen dags att presentera veckans aktieköp.

B3 CONSULTING GROUP: Inom investeringsvärlden hör man ofta ord som ”man ska köpa när alla andra är negativa/rädda”. När det gäller IT-konsulter generellt och B3 specifikt känns sentimentet tydligt negativt för tillfället.

Ibland känns det rationellt att ställa frågan om någon överhuvudtaget tror på B3? Givet aktiekursens kräftgång och rapporterade insynsköp ter det sig som att inte ens (förutom några undantag, bland annat VD och styrelseordförande) insynspersoner vill köpa. På onsdagen lappade Danske Bank en (utifrån ett B3-perspektiv) stor order. Vi får se om det kommer någon uppgift framöver om vem som köpte/sålde.

Jag gjorde mindre duttköp i B3 i veckan, där köpkursen landade på 91,70 kr. Givet såväl min som ABGs vinstprognos för 2023 ger det ett P/E kring 10-11. Generellt är det inte särskilt mycket som händer i B3 mellan kvartalen, vilket gör att det är få triggers för närvarande. 

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

10 comments:

  1. Inga köp. Vet ej vilken köpknapp jag skall trycka på och jag vet inte dessutom vad jag skall sälja heller. Det råder s.k. besluts ångest.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Att investera i bra bolag och sedan låta investeringarna sköta sig själv låter som ett framgångsrecept :)

      Delete
  2. Jag tolkar att stämningen på den svenska börsen, sedan några månader, är ängslig och osäker. Vissa bolag verkar bara inlagda i kylboxen just nu: B3, Fasadgruppen, New Wave mfl. Sugen på köpa i dom nämnda men avvaktar nog en tid till.
    I veckan blev det i alla fall dippinköp av Lifco på 191 kr + Latour på 190 kr. Jag köper alltid för att hålla +7år.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, inte minst många småbolag har det kämpigt på börsen. Tajmingmässigt är det svårt, jag brukar inte sällan var ganska "ivrig" :) Snyggt med Lifco och Latour!

      Delete
  3. Kan du ge din algoritm kod för att investera i bra bolag? 🥳
    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, hur/var vill du att den ska levereras? :)

      Delete
  4. Köpt Bahnhof då aktien verkar stiga hela tiden.

    Tele2 få hört att dess botten is nådd.

    Ska sälja Thunderful Groups på 17kr/aktie och inte 20kr. Har lågt förtroende för företaget. Kommer vända från 8kr när det släpps Nintendo-spel i butik.

    Jag hoppas att Prostype Genomics kommer gå upp 100% snart igen. Hoppas rapporten de kommer med ger positiv besked.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fint bolag Bahnhof! Thunderful och Prostype har jag dålig koll på tyvärr :)

      Delete
  5. God kväll!
    Blev lite köp i Essity & XACT Norden H. Känns okej.
    Inga sälj.

    ReplyDelete
    Replies
    1. God kväll! Trevliga köp! Av de som har kommenterat dagens inlägg är det flest köp på Essity den här veckan :)

      Delete