Pages

Tuesday 12 September 2023

Varför inte köpa New Wave?

Under de senaste månaderna har jag genomfört flertalet köp i New Wave. Bolaget är nu ett signifikant innehav i min portfölj.

Ofta när man pratar om aktier man äger tenderar man (av rationella faktorer) huvudsakligen att lyfta fram positiva faktorer. Det kan vara lätt att ”glömma” att samtliga investeringar är förknippade med risker.

Av samtliga aktier på min bevakningslista är just nu New Wave den aktie som enligt mig har högst ”säkerhetsmarginal”. Det betyder givetvis inte att det med säkerhet kommer visa sig vara en bra investering, på varken kort eller lång sikt.

En aktie kan alltid falla en bra bit till när man tycker att attraktiva kursnivåer uppvisas. Marknaden kanske prisar in något som jag inte har tänkt på. Eller att jag, trots att jag i mina prognoser har reviderat ned New Waves vinst för 2023 och 2024, fortsatt ligger för högt.

Med det sagt tänkte jag i detta inlägg lyfta fram två exempel på risker i New Wave. Det ska inte tolkas som att jag inte anser det finnas fler än två risker eller att dessa två risker nödvändigtvis är de största riskerna.

Det meddelas att Torsten inte längre kommer vara del av bolaget

Grundaren, VD:n och styrelseledamoten Torsten Jansson äger aktier i New Wave motsvarande 82% av rösterna. Om han önskar har han således ett enhälligt bestämmande över New Wave. Under de många år som har passerat sedan bolaget grundades har Torsten åstadkommit en imponerande utveckling i sitt bolagsbygge.

Trots den starka utvecklingen påtalar Torsten att det finns mycket tillväxt kvar för New Wave att realisera. Personligen tror jag att det är många investerare, inklusive undertecknad, som har en stor tro på Torsten. Även om jag inte jämför Torsten med andra karismatiska VD:ar så har det senaste året visat på en mycket svag utveckling för vissa bolag som leds/letts av karismatiska (och tidigare?) väl ansedda personer.

Skulle det kommuniceras att Torsten av någon anledning helt lämnar sina engagemang i New Wave (givet att det inte är till följd av ett attraktivt uppköpsbud) är min tro att det kommer sätta press på bolagets aktiekurs.

Frågeställning: Bidrar Torstens signifikanta insynsägande, givet mina prognoser, till att New Wave-aktien inte handlas till en multipel som jag tycker de förtjänar?

Rörelsemarginalmålet på 15% är inte realistiskt

New Wave har som mål att rörelsemarginalen ska uppgå till minst 15%. Det är en mycket god nivå jämfört med vad bolagets historiska rörelsemarginal har uppgått till. Under åren 2018-2020 uppgick rörelsemarginalen i snitt till 8,1%. Under 2021 och 2022 landade rörelsemarginalen på 15,0% och 17,0%.

När något utvecklas i snabb takt är det lätt att tro att utvecklingen eller nivån kommer att bestå för evigt, dvs man extrapolerar en särskilt gynnsam utveckling idag långt in i framtiden. Min tes och förhoppning är att New Wave kan leverera >15% rörelsemarginal över tid, där givetvis sämre kvartal/perioder kan inträffa emellanåt.

Ponera att New Waves intäkter 2024 hamnar på samma nivå som 2023 och att rörelsemarginalen landar på 10%. Uppskattningsvis och slarvigt räknat landar då vinsten per aktie kring 5 kr. Givet nuvarande kursnivåer ger det cirka P/E 15.

P/E 15 tycker jag är en rimlig värdering för New Wave. Personligen tycker jag att nuvarande värdering tar höjd för fortsatta verksamhetsutmaningar, t ex att kundernas varulager tar längre tid än planerat att beta av.

Frågeställning: Är marknaden (med rätta?) fortsatt skeptisk till huruvida >15% rörelsemarginal är uthålligt görbart för New Wave?

Sammanfattningsvis

Är man exempelvis av någon anledning orolig över Torstens signifikanta inflytande över New Wave eller att man tror att de senaste två årens fina rörelsemarginal inte är hållbar så finns det nog andra aktier att investera sina pengar i.

För egen del har jag stor tro på Torsten och jag tror också att marginalnivån har lyfts upp till en nivå som är bättre än vad bolaget historiskt har presterat. Givetvis har jag ingen bättre åsikt än Torsten, när han säger att kommande 2-3 kvartal, kommer att bli utmanande. Det återstår att se hur rörelsemarginalen lyckas hållas uppe när bolaget genomgår mer utmanande tider.

Jag tycker att New Wave i grund och botten är ett fint bolag. I likhet med Torsten anser jag att det finns fortsatt tillväxtutrymme. Jag vill vara med på bolagets långsiktiga resa och köper därför gärna fler aktier när bolaget genomgår mer utmanande perioder.

Vilka risker anser du vara de största vid en investering i New Wave?

4 comments:

  1. Kan inte annat än hålla med. Som du säger är en stor risk förknippad med Torsten i synnerhet med hans hälsa. Tror det skulle vara förödande för aktiekursen i ett kortperspektiv iaf om nånting hände med Torsten

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoppas Torsten är motiverad för att köra på många år till :)

      Delete
  2. Lågkonjuktur och att Torsten lämnar tror jag är de största riskerna!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blir intressant att se hur bolaget klarar de mer utmanande kvartalen nu.

      Delete