Pages

Sunday 8 October 2023

Analys av Prevas

I dagens inlägg redogör jag för min analys av Prevas.

Jag har noterat att Prevas är ett bolag som flertalet personer förespråkar vara ett intressant investeringsobjekt. Jag bestämde mig därför att göra en analys av Prevas. Jag har läst och skummat igenom en mängd rapporter, exempelvis den senaste årsredovisningen och samtliga kvartalsrapporter från och med Q1 2017 samt tittat igenom olika typer av investerarpresentationer och uppdragsanalyser.

Inget av det som skrivs på denna blogg ska ses som någon form av rekommendation. Kommentera gärna (nedan eller på X) er syn på Prevas.

Vad är Prevas för bolag?

Många gånger är det självklart vilken uppfattning allmänheten har om ett bolag och/eller hur bolagen själva presenterar sig. Exempelvis tror jag många vid en första spontan reaktion skulle säga att Handelsbanken är en bank och att Axfood är en dagligvarukoncern. Jag delar den bilden.

När det kommer till Prevas har min spontana reflektion varit att det är ett IT-konsultbolag. Under tiden som jag har spenderat på att läsa på om Prevas har dock min spontana reflektion grumlats och därav min frågeställning ”Vad är Prevas för bolag?”.

Jag vet inte om den grumliga bilden klarnar nämnvärt när man ser Prevas egen beskrivning: ”Prevas är ett utvecklingshus där påhittigheten står i centrum”. Personligen anser jag inte att bilden klarnade särskilt mycket efter den pitchen 😊

Vidare skriver Prevas följande: ”Med hög teknisk kompetens och affärsförståelse hjälper vi kunder inom vitt skilda branscher att dra större nytta av vår tids teknikutveckling”. Vid kan då anta att Prevas supporterar bolag att utveckla deras verksamheter genom utveckling av funktioner och arbetssätt drivna av den teknologiska framfarten, samt att bolagets kunder sträcker sig över ett stort spann.

I rapporten för Q1 2017 kunde man bland annat läsa följande: ”Nästa steg i förbättringsarbetet är en tydligare profilering av vår kompetens och vårt lösningserbjudande” samt ”Prevas är ett IT-företag som levererar tekniska lösningar och tjänster till kunder som strävar efter ökad produktivitet och innovationskraft”.

I sitt första VD-ord skriver Johan Strid följande i Q3-rapporten för verksamhetsår 2018: ”Prevas är inte ”bara” ett konsultföretag utan vi erbjuder även paketerade lösningar, produkter och komplexa tjänster till våra kunder”.

Personligen tycker jag, utifrån Prevas beskrivningar, inte att det är solklart exakt vad man gör. Delvis kan det förklaras av att man är verksamma inom en så pass omfattande mängd områden och sektorer.

I brist på bättre vetande beskriver jag Prevas med följande mening: ”Prevas är ett konsultbolag präglat av ett starkt teknologiskt kunnande som hjälper kunder inom flertalet olika sektorer att dra nytta av den snabba teknologiska- och digitala utvecklingen”. 

Om Prevas

Prevas grundades i Västerås år 1985. Som för alla konsultbolag är medarbetarna den viktigaste tillgången. Bolaget har stadigt vuxit antalet medarbetare över tid och idag har man cirka 900 medarbetare, varav den absoluta merparten återfinns i Sverige. 

Geografiskt är Prevas beläget i de svenska städerna Arboga, Finspång, Gävle, Göteborg, Karlskoga, Karlstad, Linköping, Luleå, Lund, Malmö, Norrköping, Stockholm, Uppsala och Västerås. Vidare har man representation i de danska städerna Aalborg, Aarhus och Köpenhamn samt i den norska huvudstaden Oslo.

Ett huvudsakligt fokus för Prevas är att tillhandahålla tekniska lösningar inom produktutveckling och produktion åt sina kunder. Sammantaget har bolaget bland annat medverkat i fler än 8 500 produktlanseringar.

Bolaget själva påtalar att kundrelationerna ofta långsiktiga. Ser man på bolagets fem största intäktsbringande kunder under det första halvåret 2017 och jämför det med utfallet under det första halvåret 2023 kan man anta att det finns fog i nyss nämnda påstående. Detta då både Saab, Ericsson, ABB och Atlas Copco var de fyra största kunderna vid de båda tillfällena. Sandvik var bolagets femte största kund under det första halvåret 2023.

Under 2022 utökade Prevas kundbasen med 125 nya kunder. Med en kundnöjdhet (enligt årsredovisningen 2022) på 8,7 (av en 10-gradiga skala) står det också klart att Prevas kunder överlag uppvisar god tillfredsställelse med Prevas. Även medarbetarna ter sig vara nöjda med Prevas. Av personer som valt att lämna Prevas har 98% uppgett att de ”mycket väl” kan tänka sig att återkomma till bolaget. En signifikant del av de nyanställningar som gjordes under 2022 utgjordes av personer som tidigare varit anställda hos Prevas.

Under de senaste åren har Prevas varit aktiva på förvärvsfronten. Under 2022 förvärvades fyra företag (factor10 solutions AB, BitSim NOW AB, Myra Industriell Design AB och Koteko AB). Därefter har Prevas hittills under 2023 konsoliderat (eller är på väg att konsolidera in) ytterligare tre bolag, vilka vart och ett av dessa väntas bidra marginellt positivt till resultatet per aktie 2023.

Sammantaget återfinns Prevas fokus inom följande områden: Life science, verkstad, energi, försvar, telekom, produkter & enheter, stål & mineral och fordon & transport. I många och mycket är detta områden som står inför fortsatt stora omställnings- och investeringsbehov framöver. Som framgår i bilden nedan är verkstad och life science de två största intäktsbringande sektorerna för Prevas.


Prevas finansiella mål

Den 27 april 2023 skickade Prevas ut ett pressmeddelande där man förkunnade att man uppdaterar sina finansiella mål. De nya finansiella målen lyder som följer:

  • EBITA-marginalen ska uppgå till minst 12% över tid
  • Omsättningstillväxten ska ske kvalitativt och över tid uppgå till minst 10 % per år inklusive förvärv
  • Nettoskuld/EBITDA ska över tid ej överstiga 2
  • Prevas utdelningsnivå skall vara anpassad efter det kapitalbehov som bolaget har
  • Målsättningen är att den långsiktiga utdelningsnivån skall uppgå till 40-60% av Prevas resultat efter skatt

Min kommentar: Efter att man i Q1 2023 presenterade sitt bästa kvartalsresultat någonsin höjde Prevas den 27 april ambitionen när det kommer till EBITA-marginalen. I februari 2022 höjde man EBITA-marginalen till att uppgå till minst 10% per år över tid. Målsättningen för EBITA-marginalen har nu alltså skruvats upp (endast ett drygt år senare) till att uppgå till minst 12% per år över tid. Efter en strålande EBITA-marginal på 15,1% i Q1 2023 sjönk marginalen till 9,2% i Q2 2023.

Bevisbördan att leverera på den ökade lönsamhetsnivån ligger givetvis på Prevas. Man är dock inte först i världen med att höja sina finansiella mål i tider då den allmänna efterfrågan är tydligt gynnsam – B3 Consulting Group och Ogunsen är två andra exempel som agerat på samma sätt. Prevas själva har påtalat att marknaden numera kan beskrivas som ”normal”, efter några extra starka år.

Aktien och ägandesituation

Prevas-aktien börsnoterades på Nasdaq Stockholm år 1998 och handlas idag på Small Cap-listan. I skrivande stund har Prevas att börsvärde på cirka 1,13 mdkr. Trots en nedgång på 26% hittills i år har aktien haft en god utveckling sedan 1 augusti 2018. Den 1 augusti 2018 kan te sig som ett slumpmässigt startdatum, men längre ned i denna analys förklarar jag varför jag har valt den 1 augusti 2018 som startdatum i nedan graf.

Vid en titt på ägarsituationen kan konstateras att Göran Lundin (med familj) är största ägare med 20,38% av aktierna. Därefter följer de familjeägda bolagen Deventure (10,34%) och Amymone (9,41%). Göran Lundin är en av Prevas tre grundare. Björn Andersson är också en av bolagets tre grundare, han är Prevas fjärde största ägare (2,02% av aktierna).

Jag tycker att Prevas har en stark ägarsituation. Kollar man på insynsägandet tycker jag dock att det finns mer att önska på en del håll, även om vissa personer har oerhört bra insynsägande. Givet aktiekursens utveckling ser jag gärna att insynsköp sker efter det att Q3-rapporten har publicerats.

Marknadsläget

Det senaste som Prevas kommunicerat är att marknadsefterfrågan, efter ett starkt år 2022, nu uppvisar mer normala mönster. Dock skiljer det sig signifikant inom olika sektorer. Exempelvis är det en tuffare situation inom mer konsumentberoende sektorer, vilket är områden som Prevas överlag har en mindre exponering mot. Försvarsindustrin och life science är exempel på sektorer som fortsatt uppvisar en stark efterfrågan.

Långsiktigt bedöms däremot efterfrågan på Prevas tjänster och lösningar fortsatt vara mycket god, drivet av megatrender såsom digitalisering, automatisering och övrig teknologisk utveckling. För många bolag har anpassning till digitaliseringens snabba utveckling gått från att vara något som setts som nice-to-have till något som snarare landar i korgen ”hur snabbt kan det genomföras?”.

Jag tycker att Prevas i Q2-rapporten 2020 uttryckte situationen väl: ” En tillfällig ekonomisk nedgång påverkar efterfrågan negativt men det skapar också behov av effektivisering och bygger upp för en ännu större efterfrågan framgent”.

Verksamhetsutveckling

Zoomar man ut och kollar hur Prevas utvecklades för ett antal år sedan är min åsikt att Prevas överlag har en förhållandevis svag historik. Inte minst när det kommer till lönsamhetsperspektivet. Ett tydligt skifte mot ett mer kvalitativt bolag tog enligt mig sitt avstamp när Johan Strid (som tidigare jobbade på KnowIT) började som VD den 1 augusti 2018 (därav att startpunkten i aktiekursgrafen ovan är den 1 augusti 2018).

Därefter har Prevas genomfört ett betydande arbete, något som bland annat har resulterat i att bolaget idag är klart större och har tagit lönsamheten till en helt ny nivå. Förbättringsarbetet innefattade bland annat kostnadsbesparingar, en effektivare organisationsstruktur, förbättrad affärsutveckling och att man har blivit bättre på att ta betalt för den kompetens man tillhandahåller. När dessa förbättringar hade genomförts satsade man också på att växa bolaget genom förvärv. Jag gillar det successiva och långsiktiga förhållningssätt som Prevas har uppvisat.

Efter att Johan Strid hade varit VD i två fulla kvartal noterade Prevas sitt bästa rörelseresultat på 28 kvartal (= 7 år). Resan mot förbättrad lönsamhet har sedan fortlöpande pågått och under det första halvåret 2023 landade rörelsemarginalen på goda 11,8%.

Sammantaget har Prevas uppvisat en god intäktsutveckling under de senaste åren. En utveckling som inte minst har gynnats av att Prevas har förvärvat flertalet bolag.

De båda graferna nedan visar hur verksamheten har utvecklats på rullande tolv månader från och med Q4 2017. I graferna har jag, där jag funnit det lämpligt och där information tillhandahållits av Prevas, justerat siffrorna för engångsposter.


 

Finansiell ställning

Vid utgången av Q1 2017 utgjordes Prevas tillgångar till 39% av goodwill. Sedan dess har goodwill-posten stigit med 175%. Andelen goodwill är dock idag oförändrad på 39% av bolagets tillgångar. Det är en betydande andel. Soliditetsnivån uppgår till 59%.

Vid utgången av Q2 2023 hade Prevas nettokassa (exklusive nyttjanderätter) och man uppfyller sitt skuldsättningsrelaterad mål med god marginal. Enligt mina beräkningar har Prevas vid samtliga tidsperioder (som jag har studerat) utom en haft en nettoskuld / EBITDA R12M på 2,0 eller lägre. 

Slutsats och avslutande tankar

I årsredovisningen för verksamhetsår 2022, vilken publicerades den 12 april 2023, kunde man läsa följande: ”Prevas strategi med fokus på lönsamhet och tillväxt har under 2022 fortsatt, vilket har gett ett gott resultat. Prevas fortsätter den strategin även för 2023 och bedömer att utvecklingen är stadigvarande och att nivåerna förväntas bibehållas under 2023”.

I mitt analysscenario skissar jag på lägre marginaler 2023 än 2022. Kommande rapporter får utvisa om Q2-utvecklingen endast var ett hack i kurvan eller om Prevas hade utmaningar med att förutspå den kortsiktiga utvecklingen. Att marginalen i Q2 sjönk year-over-year förklarar bolaget själva att det är till följd av negativ kalendereffekt.

Om jag hade varit VD för ett börsnoterat bolag hade jag avvaktat med att höja lönsamhetsmålet på det sätt som Prevas har gjort. Inte minst då 2022 var ett väldigt bra år för branschen i stort. Jag tvivlar på att särskilt många investerare skulle bli besvikna om man ständigt överträffar sina mål.

Ska jag vara ärlig blev jag inte särskilt imponerad av Prevas när jag började läsa kvartalsrapporterna från och med 2017. Jag är dock som sagt imponerad av Johan Strids VD-sejour och jag tycker att han har gjort ett mycket bra jobb. Det var en VD-period som präglades av bland annat en pandemi och krig i Europa. Under Johans VD-tid har Prevas enligt mig utvecklats till ett mer kvalitativt bolag.

VD-bytet som har skett i år skapar enligt mig lite osäkerhet, även om nytillträdde VD Magnus Welén har rekryterats internt. Positivt är att Johan har tagit plats i styrelsen och kommer där bland annat supportera när det gäller fortsatta förvärv, något som är på bolagets prioriterade agenda.

Fortsatta förvärv utgör således en möjlig trigger i Prevas. En hög förvärvstakt och stor goodwill-post är något som även kan lyftas upp på riskkontot, dvs att pengar allokeras på ett suboptimalt sätt och/eller att nedskrivningar kan ske.

Att bolaget har långsiktiga kundrelationer är extra positivt i en (på sina håll) mer utmanande marknad, även om flera av kunderna exempelvis gynnats av en svag svensk krona.

På tal om marknadsefterfrågan är det positivt att Prevas inom vissa delar redan har bokat in ordrar för 2024 och i vissa fall även för 2025. Man uppger att automation, elektrifiering, arbete med hållbarhet, energi- och försvarsindustri utgör områden med fortsatt särskilt hög efterfrågan.

Min prognos och värdering av aktien

Givet osäkerheten i omvärlden tycker jag att det är vanskligt att prognostisera utvecklingen i närtid. En närtid som allt annat lika kommer hämmas av färre antal arbetsdagar under andra halvåret 2023 jämfört med motsvarande period 2022.

Min nuvarande gissning på vinst per aktie för verksamhetsår 2023 uppgår till 9,42 kr. Baserat på nuvarande aktiekurs (88,20 kr, när dessa rader skrivs på torsdagen den 5 oktober) resulterar det i ett P/E-tal på 9,4. Enligt mina beräkningar (inklusive av mig gjorda justeringar för bedömda engångsposter) har Prevas från och med Q4 2017 på rullande tolv-månaders bakåtblickande handlats till i genomsnitt P/E 13.

P/E 13 är också den multipel jag har valt att använda när jag beräknar motiverat värde för aktien. Prevas har vuxit snabbt under de senaste åren. Den dessförinnan mer svajiga historiken gör dock att jag inte vill sätta ett alltför högt P/E-tal. Jag vill gärna se hur Prevas tar sig igenom stundande mer utmanande tider innan jag skruvar upp min motiverade värderingsmultipel.

Baserat på min gissning för vinst per aktie 2023 ger det ett motiverat värde på 122 kr per aktie. Enligt ABGs analys framgår att de skissar på en justerad vinst per aktie på 10,82 kr för verksamhetsår 2023.

Min vinstuppskattning är således klart lägre än ABGs. Jag har förståelse för de som anser min såväl vinstgissning som motiverade värderingsmultipel vara för konservativ. Jag hoppas att jag framöver kommer få tillfälle att dels justera upp min vinstprognos och dels också justera upp min motiverade värderingsmultipel. För tillfället är jag dock lite orolig för marginautvecklingen och vill se vad bolaget levererar i Q3 och hur man där kommenterar utvecklingen framöver.

Sammantaget tycker jag om Prevas utveckling under de senaste åren. Bolaget har växt på mig och jag tycker att aktien förtjänar att handlas högre än vad den gör idag. Jag har därför köpt in en position i Prevas.

Kortsiktigt råder en ökad osäkerhet och konsultbolag är som bekant ofta konjunkturkänsliga. Långsiktigt är min tes att Prevas kommer gynnas av den snabba teknologiska- och digitala utvecklingen (inklusive samhällets fokus på hållbarhet och energieffektivt) samtidigt som man fortsätter att växa genom förvärv.

Kan Prevas på ett varaktigt sätt leverera på sina finansiella mål skulle jag inte anse det vara orimligt om aktiekursen dubblas från dagens nivå. Jag ser framemot att fortsätta lära känna Prevas som bolag och jag hoppas att man kan fortsätta leverera på en god nivå.

6 comments:

  1. Bra och balanserad genomgång. Prevas sektorer med produktutveckling, industrialisering och automatisering sannolikt mindre konjunkturkänsligt med långa ledtider. Bolaget söker hela tiden folk och just nu ligger över 70 lediga jobb ute. Prevas betraktar marknaden som normal och aktien har orättvist värderats ned i takt med sektorkollegor med lägre teknikhöjd och mer mjukvara. Senaste rapporten egentligen bättre än förra året om man tar hänsyn till en mindre arbetsdag och att det då belastades med 3 mille för VD:s incitamentsprogram som nu är avslutat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Det där med lediga tjänster tycker jag varit en vansklig faktor att följa hos konkurrenten B3. B3 har t ex 71 lediga tjänster nu samt anser också att marknaden är normal och hade också one-off som hämmat utvecklingen :) Det ska bli mycket intressant att ta del av Prevas Q3-rapport och hoppas man kan visa en motståndskraftig marginal.

      Delete
  2. Det som skulle oroa mig är att inga insynsköp gjorts av den nya vd:n eller av någon annan insynsperson efter H1-rapporten trots att aktien kollapsat sedan toppkurser i våras runt 150. I rättvisan namn inga försäljningar heller. Se själva https://marknadssok.fi.se/Publiceringsklient/sv-SE/Search/Search?SearchFunctionType=Insyn&Utgivare=Prevas&PersonILedandeSt%C3%A4llningNamn=&Transaktionsdatum.From=&Transaktionsdatum.To=&Publiceringsdatum.From=&Publiceringsdatum.To=&button=search&Page=1

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra poäng! Skulle ju kunna vara en konsekvens av förvärvsförhandlingar också. Jag vill gärna se insynsköp av VD efter Q3-rapporten.

      Delete
  3. Bolaget är väldigt "picky" med sina bolagsköp och ledorden är "Kvalitet, kvalitet och kvalitet". Trots det handlas aktien inte som det premiumbolag man är utan med rabatt mot peers. Detta beror nog till stor del på att aktien inte inte följs av analytiker och fonder då den ännu inte har ett börsvärde för att flyttas upp på midcap (krävs 150 milj euro).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skulle vara riktigt fint om fonder började köpa in sig i aktien. Jag vill gärna dock köpa lite till innan de kliver in ;) Ska bli spännande och se vilka förvärv de presenterar härnäst. Jag gillar hur metodiskt de har byggt upp bolaget under de senaste åren. Marginalen i Q1 var oerhört imponerande :)

      Delete