Pages

Wednesday 4 October 2023

Fick du mer i utdelning än mig under Q3 2023?

Som trogna läsare vet brukar jag inleda mina utdelningsinlägg med orden ”Det är för mig alltid en höjdpunkt att summera utdelningarna”.

Dessvärre har det dock inte trillat in en enda krona i utdelning under hela det tredje kvartalet 2023. Det är en nedgång med 100% jämfört med Q3 2022, då utdelningarna uppgick till 15 560 kr. Utdelningarna som mottogs under Q3 2022 var uteslutande från fastighetsbolag, vilka inte längre finns kvar i portföljen (t ex Castellum och WP Carey).

Under perioden januari-september 2023 uppgick utdelningarna till 621 603 kr (418 414), vilket är en ökning med 49% jämfört med motsvarande period föregående år. Fortsatt regelbundet aktiesparande, nedtryckta aktiekurser och vissa innehav som kraftigt ökat sina utdelningar (t ex Handelsbanken) är de huvudsakliga drivkrafterna bakom årets utdelningsökning.

Grafen ovan visar hur våra utdelningar har utvecklats i januari-september under perioden 2011 till 2023. Som framgår av grafen är 2023 hittills vårt klart bästa år någonsin när det gäller utdelningar. Om Q3 blev ett svagt kvartal förväntar jag mig åtminstone att det ska trilla in utdelningar igen i Q4. Utdelningsprognosen för helåret 2023 landar nu på knappt 680 000 kr.

Hur utvecklades era utdelningar under Q3?

22 comments:

  1. Två Månadslöner4 October 2023 at 08:35

    Jag trodde att du skulle säga att du fått 200 000 kr i utdelning eller något i stil med det 🤣 tror du har störst portfölj på hela finanstwitter och bland alla bloggare. Noll är inte mycket under Q3. Fick du inte utdelning från Axfood? Om jag minns rätt betalades den nyligen ut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Axfood är tyvärr inte ett bolag som återfinns i min portfölj för närvarande. Jag tycker aktien ofta är för dyr i min smak :)

      Delete
  2. Morgon!
    Q1 och Q3 är de två svagaste kvartalen utdelningsmässigt för mig. Trots det är Q3 upp med 8,6% i år jämfört med -22. Totalt ramlade det in 8678 kronor under kvartalet.

    ReplyDelete
  3. God dag, kanske dags att byta namn på bloggen :-)? Skämt åsido, men jag får uppfattningen att du snarare är en value investor än en utdelningsinvesterare, åtminstone hur din investerarfilosofi verkar vara.

    En annan fråga: Nu när dulämnat in passerkortet, inte dags att byta land och bo nån annanstans som är mer "mänskligt" åtminstone rent vädermässigt innan kotten vuxit upp och blivit skolålder? Det är ju också billigare i en rad länder jämfört med Sverige, fast din fru/sambi jobbar väl? Är i Sverige på ett blixtbesök och vädret är kanon idag men 10 grader kallare än hemma, igår regnade det på Arlanda. Med din nya tillvaro så är du ju platsoberoende, kanske låta sonen få gå i ett internationellt dagis 1-2 år så att han får lära sig bra engelska? Bo i Sverige över sommarmånaderna / maj - augusti?

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!

      Haha, ja jag har funderat på namnbyte också. Om inte annat tvingar nog utdelningsinvesterarna mig nog snart att dra in utdelningslicensen om jag inte får bättre fart i fler månader ;)

      Jo, det är en mycket god idé med att passa på att se andra delar av världen nu. Det är lockande. Vi skulle kunna hyra ut lägenheten under tiden och få in lite pengar under tiden också.

      10 grader kallare än hemma. Du har ju inte velat säga var du bor men jag hade i mina spekuleringar landat i Norge - men det känns ju tveksamt om temperaturen skiljer 10 grader :)

      Delete
  4. Nu har jag inte all data på utdelningar, må ha tillgång till hemmadatorn som jag inte har med mig, men jag skulle tro att utdelningarna i Q3 stannade på ca 7000 EUR, har ju en rad olje- och amerikanska bolag som delar ut 4 ggr/år. Målet för året är 25kEUR, långt efter dig.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
  5. Skrapade ihop 2214kr under q3. Det är ungefär 15% av de totala utdelningarna jag får under ett år. Främst augusti som håller nere kvartalet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Grymt jobbat! Hojta om du hittar någon intressant augusti-utdelare, det skulle jag behöva med :)

      Delete
    2. https://www.incomecalendar.com/stocks-that-pay-dividends-in-august/

      Om man har lite tid så kan man alltid kolla den kalendern :)
      Annars så återkommer jag

      Delete
  6. Tjenixen. Skrapade ihop hela 70000 kr under Q3, augusti och september är inga jättebra månader direkt för oss. Du kan inte vara speciellt diversifierad som inte får en enda utdelning under tre av årets månader? Hur många bolag har du egentligen :D Eller kör du mestadels svenska storbolag som delar ut på våren, eller kvartalsutdelande ETF-er?

    Apropå Handelsbanken så tror många på en DA runt 8%, men jag är skeptisk, mycket kan hända och det är först när den klubbas på stämman som man kan andas ut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!

      Riktigt snyggt med 70 000 kr i Q3! Jag har 19 bolag i portföljen, där samtliga är listade i Sverige. Jag har ingen ETF.

      Skattedebatten är lite oroande på sina håll kring bankerna. Om det inte blir något (ytterligare) extraskatt för bankerna skulle jag personligen bli ytterst besviken om utdelningen inte är minst 8 kr per aktie (inklusive extrautdelning) 2024. Handelsbanken har utrymme för ytterligare ett par kronor, men de är ju också ganska konservativa så vi får se vart det landar. Mitt basscenario är nog en utdelning på 8,50 kr nästa år.

      Delete
  7. Hej! Hur stor belåning har har du? Vilket yrke hade tills nyligen? Grattis!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Jag har ingen belåning i aktieportföljen för närvarande. Jag har varit runt i lite olika yrken och sektorer :) Stort tack!

      Delete
  8. 2400 kronor.

    ReplyDelete
  9. Det trillade in 10748 kr, vilket är en ökning med 7 % jmf med förra året. Prognosen för helåret blir 119-120 tkr.

    ReplyDelete
  10. Riktigt lika illa blev det inte för mig men visst är Q3 rätt så klent för mig med nu när fastighet ger noll. Blev en minskning på 16% från föregående år

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi får hoppas fastighetsbolagen kommer tillbaka igen :)

      Delete