Pages

Tuesday 17 October 2023

Rapportfloden står för dörren

Äntligen är det snart dags för Q3-rapporterna att börja trilla in på allvar.

Jag håller för närvarande på att styra upp min bevakningslista. För tillfället är det en lista som inkluderar 30 bolag (jag följer dock fler bolag så det är lite inkonsekvent nu). Ambitionen är att läsa kvartalsrapporterna för dessa bolag och uppdatera prognoser etc. Vidare är ambitionen att utöka listan över tid.

Jag kommer den här rapportperioden att spendera mer tid på bolagsanalys jämfört med vad jag brukar, huvudsakligen då jag har mer tid nu när jag inte har ett traditionellt 9-5 jobb. Givet rapportperioden kan det hända att aktiviteten på bloggen blir lägre, åtminstone vad gäller icke-bolagsrelaterade inlägg.

Bland portföljinnehaven är HANDELSBANKEN första bolag ut att visa sina siffror för Q3. Rapporten släpps på imorgon onsdag. För Handelsbankens del vill jag se en fortsatt solid verksamhetsutveckling och låga kreditförluster. Drömmen vore om Handelsbanken idag efter börsens stängning skickar ut ett pressmeddelande där man förkunnar om att man inleder aktieåterköp. Ska man försöka spå något om framtiden genom att kolla på historiken är det sannolikt att min aktieåterköpsdröm förblir en dröm 😊

Även om Handelsbanken presenterar sin rapport imorgon är det först i nästa vecka som rapportperioden drar igång på allvar för portföljens del.

Bland kvartalsrapporter jag ser lite extra mycket framemot återfinns B3, Betsson, EVO, New Wave, Inwido och Prevas.

Vilka rapporter ser du mest framemot?

1 comment:

  1. Det kommer att bli en stor komplott av bolag med olika branscher som skall redovisa sina rapporter. Räntan och inflationen kan skada företagens kassa och försäljning till konsumenterna. Därför finns det många bolagsrapporter att kolla på i dessa tider. Väljer ett axplock med 10 Q3 rapporter som jag ser fram emot från min portfölj. Dessa är: 1. Atlas Copco 2. Bilia 3.Björn Borg 4. Cloetta 5. Dometic 6. Fabege 7. Hexpol 8. Nimbus 9. OEM 10. Sagax. Sedan har vi orderingång i NCC och Skanska som skall bli spännande att se.
    Sedan finns det bolag man sitter ganska safe i ändå trotts dessa tider och det är för min del Axfood, SEB, SHB och sist men inte minst så har Volvo en välfylld kassa. Därmed är inte det sista bolaget heller något orosmoment även om det är industri och en slutkund som ligger bakom. Det enda jag tänker på här möjligen den strejk som pågår i USA men ser ut att påverka konkurrenterna mer.

    ReplyDelete