Pages

Saturday 28 October 2023

Veckans aktieköp: v.43

I veckan genomfördes ett gäng aktieköp.

Rapportperioden är i full gång och det är på sina håll stora rörelser. Det har varit lite blandad kompott avseende hur portföljinnehaven har rapporterat. Det är mycket att läsa när det strömmar in rapporter. Blogginlägg som inkluderar rapportkommentarer kräver mer tid att sammanställa. Jag kommer därför återkomma så fort tid finns gällande rapportkommentarer kring bolag jag finner intressanta och bolag jag har skrivit en hel del om tidigare.

Nedan följer aktieköp från veckan som gick.

B3 CONSULTING GROUP: Den stora händelsen för B3 under veckan var givetvis Q3-rapporten där investerarna fick reda på hur verksamheten taktade på under det gångna kvartalet samt hur man ska stärka utvecklingen framöver. Aktien handlades ned kraftigt på rapporten och jag passade på att fiska upp aktier, där lägsta köpkursen landade på 71,10 kr.

EVOLUTION: EVO var ytterligare ett bolag som handlades ned på rapportdagen. Jag tog tillfället i akt och fyllde på mitt innehav till kursen 954,50 kr. 

LUNDBERGS: Att köpa aktier i Lundbergs under 440 kr är något jag har gjort vid ett par tillfällen i år. I veckan köpte jag fler aktier för 437,30 kr per styck. Enligt hemsidan IB-index motsvarar det (vid lunchtid på fredagen) en substansrabatt på 8,4%. Ett betydande innehav i Lundbergs är som bekant Industrivärden, vilket via Lundbergs ger en rabatt-på-rabatten.

NEOBO: Jag har i veckan också utökat mitt innehav i fastighetsbolaget Neobo. Neobo har fått en tuff start som börsbolag, inte minst givet att man förknippas med SBB då det var därifrån man knoppades av samt att deras exponering mot bostadsfastigheter inte är något som uppskattas i nuvarande marknadsklimat. Jag köpte aktier till kursen 8,99 kr i veckan.

NEW WAVE: När aktieköpen summeras kan det konstateras att ännu en vecka har passerat där jag har köpt aktier i New Wave. Den här gången fick jag betala 68,93 kr för varje aktie som inhandlades. Jag tycker att nuvarande kursnivåer utgör en god långsiktigt risk/reward i Torsten Janssons bolagsbygge.

PEAB: På onsdagen rapporterade JM en rapport som inte föll marknaden i smaken. Aktien sjönk med 13,03%. JM är ett intressant långsiktigt bolag. Hursomhelst, JMs rapport renderade i att Peab samma dag sjönk med ett högt ensiffrigt procenttal. Bostadsutvecklingsdelen är en viktig del för Peab men trots det var det ändå lite förvånande att se att Peab inte föll supermycket mindre än vad JM gjorde. Jag köpte därför aktier i Peab till kursen 38,88 kr. Vid en normalisering av bostadsmarknaden bör Peab enligt mig kunna handlas (minst) 100% högre jämfört med min köpkurs i veckan. Vi får se hur långt tid det tar att nå dit.

PREVAS: I början på veckan utökade jag mitt innehav i Prevas genom att köpa aktier till kursen 79,90 kr. Det tycker jag är en attraktiv nivå för att köpa aktier i Prevas.

PROACT IT: Sist men inte minst har jag också köp mina första aktier i ett välkänt bolag för de som lyssnar på Kvalitetsaktiepodden, nämligen Proact. Köpkursen landade på 72,60 kr. Jag ämnar någon gång efter rapportperioden återkomma med ett längre inlägg om Proact.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

18 comments:

  1. Intressant att du köpt Proact IT. Välkommen in i värmen. Det skall bli roligt att läsa dina tankar kring bolaget. Äger själv också aktien ATM. Själv blev det bara 1 köp och det var att jag ökade med 50st i Dometic på 60,25. Sedan tog kassan slut. Skulle viljat köpa Loomis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag vet att veckans nyheter inte kommer men vill tillägga att Dometics VD köpte 27.700 aktier på 64,50.

      Delete
    2. Tackar :) Intressant med köp i Dometic!

      Delete
    3. Kul med insynsköp. Det blir lite nyheter imorgon.

      Delete
  2. Hej ! Blev Investor, Peab, B3 , Xact

    ReplyDelete
  3. Morgon!
    Köpte friskt i Investor och XACT Norden hög. plus bottenfiskade som du i PEAB fast på kurs 39,98. Nedgången var överdriven i PEAB men det kan bli fler gånger den droppar så här innan bättre tider nalkas.
    Glad helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Morning! Trevliga köp! Det ska bli intressant att se var och när botten nås i Peab. Hade suttit fint om de kunde få in pengar från skiljedomstolen med :)
      Trevlig helg!

      Delete
  4. Det blev ett par påfyll i veckan: 40st Evolution runt 970 kr + 100st Thule vid 232 kr. Jag har båda sedan länge och nu infann sig samtidigt, som jag spekkar på, fina lägen att addera fler aktier.

    ReplyDelete
  5. Svårt att hålla sig ifrån B3, ser lite galet ut med köpordrar på grafen sen den droppade ner kraftigt från 200kr.
    I veckan köptes det på kurs 71kr & 72kr.

    Investor A ganska friskt på 197kr & 197,5kr

    Ett gäng Nordnet på 145kr i början av veckan

    Peab till kurs 40kr

    Och givetvis vår kära EVO på 945kr & 974kr

    Lär inte bli fler aktieköp förrens slutet av november nu, nu är det full fokus på julklappsköp, vilket också är mysigt och trevligt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fina köp du gjort i veckan! Hehe, håller med om att det är svårt att hålla sig i från B3 :) Trevligt att tre insynsköp har rapporterats efter rapporten, och att Sverre flaggade upp. Julklappsköp är mycket mysigt och trevligt :)

      Delete
  6. Köpte Evolution, Peab och New wave i veckan.

    ReplyDelete
  7. Jag har haft ett rent h-vete med jobbet senate 1,5 veckan med fruktansvärt mkt att göra. Krydda med semester med familjen (som jag verkligen behövde) och som jag fortsatt är borta i, hade detta fortsatt par veckor till hade Jag nog gått in I väggen. J-vla skitföretag jag jobbar på, med alla dessa processer. Iaf Jag har helt enkelt inte haft tid till aktier sista tiden.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tråkigt att höra med intensiva jobbdagar. Hoppas det snart blir bättre! Om det håller i sig för länge får du joina FIRE-lägret ;)

      Delete
  8. Efter några månader helt utan affärer blev det i veckan påfyllnad i investor och en ny aktie till depån: Nibe (inspirerad av KAP).

    ReplyDelete