Pages

Saturday 18 November 2023

Gör bloggen mig till en bättre investerare?

Jag har nu under flera års tid frekvent publicerat inlägg på bloggen.

Att skriva är något jag finner mycket givande. Jag har alltid tyckt om att skriva. Jag tycker skrivandet är ett bra sätt för att såväl uttrycka sig som att lära sig nya saker.

När det gäller bloggen funderar jag då och då över dess framtida vara och inriktning. Som jag nyligen skrev kommer ett ökat fokus framöver vara på att skifta från ”Supersparare” till att utvecklas som investerare.

Det återstår att se hur det kommer att påverka inriktningen på bloggen. Spontant tror jag att jag kommer lägga än mer tid på aktieanalys och att läsa allmänt mycket om investeringar och entreprenörer mm. Jag skriver ned ett antal anteckningar vid i stort sett samtliga böcker jag läser.

Jag har publicerat en del av dessa bokanteckningar på bloggen. Att döma av statistiken avseende antalet sidvisningar tycks (tyvärr) inte den typen av inlägg vara det som läsarna av bloggen The Dividend Story uppskattar mest.

Det är lite synd då det är en typ av inlägg jag gillar mycket att skriva och som jag själv finner mycket inspirerande. Det kommer nog dyka upp några bokfokuserade inlägg på bloggen framöver också men inte i den omfattning jag kanske skulle vilja/kunna.

Gällande aktieåterköp har jag fått några frågor kring varför det inte publicerats något sådant inlägg den här och förra veckan. Det snabba svaret är att jag helt enkelt inte har köpt några aktier varken den här eller förra veckan.

Jämfört med bokrecensioner är de veckovisa aktieköpen mycket populära inlägg, åtminstone om man ska låta antalet sidvisningar guida mig till en slutsats. Från veckovisa aktieköp kan man sedan förflytta fokus till frågan i rubriken till dagens inlägg – dvs huruvida bloggen gör mig till en bättre investerare eller inte.

Man kan se på den frågeställningen utifrån några olika perspektiv. Det enkla svaret, som jag och flera andra som uttrycker sina åsikter ”offentligt” använder sig av, är att man behöver lägga ned lite extra fokus och analys innan man publicerar sin uppfattning offentligt. Det kan man således argumentera för är något som bidrar till att man blir en bättre investerare.

Å andra sidan kan man med offentliga åsikter fastna i osunda relationer till vissa investeringar, t ex om man känner att man måste försvara en tidigare åsikt. Generellt sett tycker jag inte att det är en utmaning för mig, men det är ändå inte en angenäm situation när investeringar man pratat positivt om utvecklas på ett icke-tillfredsställande sätt.

Spontant letar jag ofta case i mindre populära bolag (läs: bland annat bolag som för tillfället har en utmanande situation), vilket gör jag att det inte sällan dyker upp en del argument kring varför caset inte är en bra investering.

Det scenariot är ett tudelat svärd tycker jag. Dels vill jag investera i aktier som inte ”alla andra” redan är inne i och pratar gott om (you can’t be succcessful by doing as everyone else), men dels kan det ibland också vara lite utmanande att ofta behöva försvara många av sina investeringar.

Jag tror att det är ytterst få som kan påstå att de överhuvudtaget inte påverkas av andra personer. Att bedriva blogg, att läsa massa bloggar, att vara aktiv på FinansTwitter eller andra börsforum – det är enligt min åsikt inte något som per se kommer göra mig (kanske även dig?) till en bättre investerare. Snarare finns det nog en hel del exempel på det omvända. Åtminstone har jag gjort flera av mina sämsta affärer efter att jag har ryckts med när vissa bolag har haussats på sociala medier etc.

I grund och botten tror jag ändå att bloggen har gjort mig till en bättre investerare. Dels då jag behöver lägga mer tid på analys innan jag publicerar något men också utifrån kommentarer som ger riktigt bra och kvalitativ feedback.

Förutom detta skulle jag säga att bloggen har bidragit till att göra mig till en bättre investerare då det har öppnat dörrar till att utöka mitt kontaktnät när det kommer personer och vänner att diskutera aktier med. Det är något jag finner oerhört givande och värdefullt, samt något jag uppskattar oerhört mycket.

Vill du diskutera aktier du vet att jag är intresserad av och/eller tror att jag kan vara intresserad av så skriva gärna till mig – det är något jag alltid uppskattar 😊

8 comments:

  1. Själv har jag inte drivit en egen blogg. Har dock kommenterat på många bloggar. Har det gjort mig till en bättre investerare? Svar:Ja. Man lär sig massor på att skriva ner sina tankar kring varför man agerar som man gör.
    MvH Lars

    ReplyDelete
    Replies
    1. Instämmer helt i att man lär sig massor av att skriva ned sina tankar / sitt agerande. Förutom att det är viktigt att kunna sätta ord på saker och ting, är det också en mycket bra källa att gå tillbaka till och studera hur man tänkte i olika situationer och dra lessons learned etc.

      Delete
  2. Har haft blogg i 5 år nu. Jag tror absolut att det är bra att skriva om sina tankar och strategier, eftersom det ger extra tid för eftertanke och reflektion. Jag lägger inte mycket tid på aktieanalys, utan "chansar mest", och handlar sånt som ser köpvärt ut. Vissa nyckeltal spanar man såklart in, men det är väldigt svårt att läsa bokslut från CLOs, BDCs och REITs, jämfört med att läsa ett bokslut från Nibe eller Swedbank.

    Min inriktning med bloggen är nog att hjälpa andra att "knäcka gåtan", dvs hur två vanliga personer med vanliga löner och vanlig levnadsstandard kan uppnå FIRE, och på vilka sätt som man kan gå till väga, samt att ge en realistisk bild över exakt vad de olika val vi gör innebär, utan att undanhålla eller försköna något, ty detta är endast möjligt genom att vara anonym, och att det då är dumt att inte utnyttja denna möjlighet. Gillar att läsa olika bloggar, då de flesta har olika inriktningar, och ger olika nyanser och synvinklar kring FIRE.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den där tiden för eftertanke och reflektion är mycket viktigt tycker jag också. Också oerhört kul om man kan inspirera att till förhoppningsvis långsiktigt goda finansiella val.

      Håller med, det är häftigt att ta del av alla de FIRE-resor som pågår och hur andra tänker och agerar.

      Delete
  3. Jag har haft väldigt mkt att göra plus I närtid råkade jag ut för en nära anhörigs död så har inte haft tid/ork att kommentera.

    Det som slagit mig och som jag tänkte kommentera häromdagen är din målmedvetenhet kring det du gör, det imponerar. Med din finansiella situation kan jag tänka mig att mångabhade tagit ett lugnare liv. Du verkar verkligen fylla dina vardagar, det imponerar som sagt. Det sägs ju att det längsta avståndet är den sista halvmetern från huvet till pappret, att du formulerar dina tankar på ett förståeligt sätt tror jag utvecklar dig. Så mitt korta svar är ja, jag tror du blir en bättre investerare.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    Ps. Tlfn jäveln sätter automatist stora bokstäver/autospelling

    ReplyDelete
    Replies
    1. Supertråkigt att höra om din nära anhörig, beklagar sorgen!

      Stort tack för dina fina ord, det värmer!

      Delete
  4. Vill bara säga att jag uppskattar din blogg väldigt mycket! Jag upplever alltid att jag lär mig något, eller får en annan synvinkel av att läsa dina analyser och resonemang. Så hatten av för det du gör :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack för de fina orden, det värmer och uppskattas väldigt mycket!

      Delete