Pages

Monday 6 November 2023

Nordic Paper: Q3 2023

I förra veckan publicerade Nordic Paper sin rapport för Q3 2023. Nedan ges en summering av rapporten samt min syn på aktien.

Inget som skrivs ska ses som någon form av rekommendation. Jag äger aktier i Nordic Paper. Siffrorna nedan avser Q3 2023 vs. Q3 2022 om inget annat anges.

  • Nettoomsättningen ökade med 4%
  • Rörelseresultatet ökade från 40 mkr till 69 mkr, med en marginal på 6,4% (3,9)
  • Resultatet per aktie landade på 0,50 kr (0,57)
  • Försäljningsvolymen uppgick till 67,6 kton (61,9)

Justerat för valutaeffekter minskade nettoomsättningen med 2% i kvartalet. Utifrån ett geografiskt perspektiv ökade de redovisade intäkterna i samtliga regioner, där region Nord- och Sydamerika uppvisade den högsta ökningstakten.

Det tredje kvartalet har präglats av en fortsatt svagare marknad, något som gäller för Nordic Papers båda affärssegment (= Kraft Paper och Natural Greaseproof). Huvudanledningen till den svagare marknadsefterfrågan förklaras av att lagerminskningar fortfarande genomförs hos många av Nordic Papers kunder.  

I likhet med i Q2 så har försäljningspriserna sjunkit. I lokal valuta sjönk försäljningspriserna med 5%. I syfte att delvis mitigera denna effekt har bolaget minskat volymerna något.

Rörelseresultatet ökade med hela 73%. Dock inkluderas en positiv engångspost om 20 mkr i Q3 2023 till följd av erhållet elstöd i Sverige. Justerat för detta ökade rörelseresultat med 23%. Även här har dock valutamedvind bidragit till att utfallet 2023 är högre än 2022. Vidare har utvecklingen supporterats av en (netto)gynnsam prisutveckling på insatsvaror.

Trots ett klart högre redovisat rörelseresultat sjönk vinsten per aktie. Detta förklaras av ett lägre resultat från finansnetto – vilket bland annat har hämmats av ett svagare räntenetto.

Q3 fortsätter att påvisa dynamiken i bolagets affärsmodell, där en svagare utveckling har noterats inom Kraft Paper medan Natural Greaseproof levererar ett starkare utfall jämfört med föregående. Innan pendeln slog runt var det Kraft Paper som levererade oerhört starka resultat medan Natural Greaseproof hade en svagare utveckling. Överlag är dock Q3 ett säsongsmässigt svagt kvartal för Nordic Paper, detta då kvartalet präglas av underhållsstopp vid alla bolagets anläggningar.

Något som däremot var starkt var kassaflödet från den löpande verksamheten, vilket uppgick till 301 mkr (257). Detta var främst drivet av ett minskat färdigvarulager. När det gäller den finansiella ställningen har den förbättrats under kvartalet, både sekventiellt och jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Nettoskulden minskade till 792 mkr (1 110) och nettoskulden i relation till EBITDA på rullande 12 månader uppgår till 0,9 (1,6) – där justering ej har gjorts för engångsposter.

En signifikant händelse i Q3 var att bolaget annonserade att man kommer investera runt 850 mkr vid Bäckhammars bruk. Detta är investeringar som kommer genomföras under perioden slutet av 2023 till och med 2025. Sammantaget väntas investeringarna generera cirka 100 mkr i ökat EBITDA på årsbasis, där full effekt väntas från och med 2026.

Avslutande tankar

Nordic Paper levererade en rapport som var bättre än mina förväntningar. Marknaden uppskattade också rapporten och handlade upp aktien tydligt under förra veckan.

Givet den svagare marknadsutvecklingen tycker jag att Nordic Paper levererar väl, även om man fortsätter att supporteras av den svaga svenska kronan. Detta samt positiva effekter från engångsposter gör att den underliggande utvecklingen inte är lika stark som ges sken av vid en första anblick.

När börsen stängde i fredags handlades aktien till 40,15 kr. Enligt bolagets Q3-rapport uppgår vinsten per aktie på rullande 12 månader till 8,12 kr. Det ger ett P/E-tal på 4,9. Det är en väldigt låg värdering.

Vinstsiffran på 8,12 kr inkluderar engångsposter, vilka behöver justeras för. Justerat för detta handlas aktien kring runt P/E 5,3, vilket även det är en låg värdering.

Att värdera aktier handlar som bekant om att prognostisera den framtida utvecklingen. Personligen tycker jag det extra vanskligt att göra detta nu givet många osäkerhetsfaktorer. I brist på annat gör jag en grovskiss där Nordic Paper genererar cirka 6,50 kr per aktie för helåret 2024. Detta är som alltid en gissning och jag räknar med att behöva justera min gissning löpande.

Om utfallet skulle landa i närheten av min gissning handlas aktien nu till P/E 6,2. Ponera att Nordic Paper åtminstone borde handlas till P/E 8, då ger det en motiverad kurs på 52 kr. Det ger en kurspotential på 30%. Utöver kurspotentialen finns förhoppningar om fortsatt goda utdelningsnivåer.

Som jag skrev i lördagens inlägg har jag minskat min exponering mot Nordic Paper. Detta efter en stark kursuppgång på sistone och att aktien började väga mer än önskvärt i portföljen. När jag skalade av mitt innehav var det mitt näst största innehav.

Såväl kort- som långsiktigt tycker jag att aktien har mer att ge. Nordic Paper har en bred kundbas och långa kundrelationer. Megatrender såsom stort hållbarhetsfokus är något som gynnar bolaget. Jag ser framemot att fortsätta följa Nordic Paper.

4 comments:

  1. Två Månadslöner6 November 2023 at 09:05

    Näst störst?! Hur många årslöner har du köpt för? Låter som att du gjorde en fantastiskt affär :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det har blivit en god affär så här långt :)

      Delete
  2. Många innehav kanske har gått ner så att Nordic Paper blivit näst störst...?! Hur som helst det behövs lite tur med valutan om resultat skall gå upp i dessa tider. Men visste inte att elstödet hade så mycket betydelse.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, första meningen var "krispig". För egen del konstaterar jag att jag är nöjd med portföljen på aggregerad nivå. På "detaljnivå" har några innehav utvecklats bättre och några mindre bra. Nordic Papers utveckling är ett av innehaven jag är nöjd med - framför allt under de senaste månaderna.

      Delete