Pages

Sunday 5 November 2023

Två intressanta nyheter från veckan: v.44

I dagens inlägg summeras två nyheter från veckan som jag fann intressanta. Jag delger också mina kommentarer kring nyheterna.

Jag äger aktier i samtliga bolag som nämns nedan.

Flera insynsköp i B3 Consulting efter Q3-rapporten

Efter att B3 publicerade sin Q3-rapport har hittills sex insynsköp genomförts – vilka är fördelade på fem personer. Insynsköpen är gjorda av tf VD, två affärsområdeschefer, IR-ansvarig och (enligt Linkedin) tf Team Leader Business Control.

Min kommentar: Något som jag har efterfrågat under en längre tid är breda insynsköp i B3. Att storägaren och tf VD Sverre köpt mer aktier var verkligen inte förvånande. Sverre har köpt fler aktier efter varje enskild kvartalsrapport under ett bra tag nu. När nu aktiekursen sjunkit betydligt hade jag blivit besviken och förvånad om han inte hade köpt fler aktier. Sammanlagt köpte han den här gången först aktier för 10,7 mkr. Därefter genomförde han ett andra köp där han spenderade cirka 4 mkr för att köpa 50 000 aktier. Det är signifikanta köp av Sverre.

Anders Nilsson (chef för affärsområde Digital Experience & Solutions) köpte aktier för 99 000 kr. Enligt ett pressmeddelande från april 2023 började Anders på B3 den 1 oktober. Det är positivt att se att han köper aktier och jag hoppas han köper mer framöver.

Även affärsområdeschefen för Cloud & Technology (Martin Stenström) köpte aktier efter rapporten. Han köpte aktier för cirka 77 000 kr. Man kan givetvis alltid önska större insynsköp av t ex affärsområdeschefer. Martin köpte dock aktier för närmare 8 mkr i maj (även om han dessförinnan sålt aktier i år).

Tf Team Leader Business Control (Emma Rydén) har registrerat ett insynsköp på cirka 50 000 kr. Jag visste inte att den rollen förpliktigade insynsregistrering hos Finansinspektionen, men det är glädjande att se att Emma köper aktier.

Avslutningsvis har IR-ansvarig (Katarina Lundqvist) köpt 600 aktier för cirka 44 000 kr. Enligt bolagets hemsida hade Katarina 1 434 aktier vid utgången av 2022.

Flera personer förringar ibland insynsköp som är av mindre monetär storlek. Även om min utgångspunkt är att alla insynsköp är trevliga nyheter att ta del av så förstår jag nyss nämnda åsikt. Om man ska nyansera det lite tycker jag att svaret på frågan om ett insynsköp är ”positivt” eller endast ”symboliskt” beror på.

Hade t ex Sverre köpt aktier för 40 000 kr hade jag blivit besviken. Av de fem personer som har köpt aktier efter rapporten är jag mest glad över att se signifikanta köp av Sverre. Därefter är jag dock extra glad över Katarinas insynsköp. Detta då hon enligt mig inte är den person som köper aktier stup i kvarten (åtminstone inte i B3). Man kan därför hoppas på att aktiekursen nu utgör en god långsiktig ingångsnivå.

Sentimentet kring B3-aktien har varit extremt svagt under de senaste månaderna. Jag gillar ofta att leta efter investeringsobjekt där inte alla andra letar, där B3 på sistone verkligen får anses uppfylla detta.

Aktien har däremot stigit signifikant sedan den lägsta noteringen i samband med Q3-rapporten. Min tro och förhoppning är att de som köpte aktier strax över 70 kr kommer visa sig ha gjort en bra affär. Är man fortfarande osäker kring B3-aktien och köpte för drygt 70 kr efter rapporten kan man nu sälja och plocka hem mer än en ”normal årsvinst” på börsen i avkastning. Inte så dåligt på så pass kort tid. Personligen tycker jag att aktien är värd betydligt mer än nuvarande kurs.

Avgående VD säljer nästan hela aktieinnehavet i Inwido

I slutet av oktober förkunnades det att Inwidos avgående VD Henrik Hjalmarsson har sålt 95% av sina aktier. Försäljningen inkluderade 20 000 aktier, varav affären genererade en försäljningslikvid på strax över 2,2 mkr.

Min kommentar: Signalvärdet i Henriks aktieförsäljning har renderat i en del diskussion på olika håll. Självfallet vill man ju att en avgående VD ska fortsätta äga aktier även efter det att hen har lämnat bolaget.

Enligt mig är det självklart att det av naturliga anledningar inte alltid är görbart ur ett perspektiv att man fortsatt ska behålla alla sina aktier när man lämnar sitt uppdrag. I likhet med mig och andra aktiva investerare jobbar man exempelvis löpande med att utvärdera olika investeringsmöjligheter och sätta dessa mot varandra.

Till syvende och sist torde de flesta investerare vara måna om att maximera sin avkastning. Jag har verkligen gillat Henrik som VD för Inwido och jag tycker det är tråkigt att han kommer lämna bolaget. Jag tror innerligt att Henrik ser långsiktigt bra värde i Inwido.

Ponera att Henrik anser aktien på sikt borde dubblas från nuvarande kursnivå. Ponera att han samtidigt anser värdet på det bolag han kommer tillträda härnäst borde fyrdubblas (siffrorna är här endast hypotetiska i syfte att konkretisera exempel), det är givetvis då fullt rimligt och rationellt att sälja aktier i Inwido för att finansiera investeringen i hans nya arbetsgivare.

I en intervju med Dagens Industri uppgav Henrik att skälet till försäljningen var att han behövde finansiera investeringar i sin nya arbetsgivare Optigroup samt att hans totala investering i Optigroup överstiger den summa han erhöll från Inwido-försäljningen.

Man kan alltid diskutera tajmingeffekter, t ex om Henrik ”borde” ha väntat med att sälja tills han lämnat Inwido. Å andra sidan är den gamla visdomen att ”man inte ska ha några pengar på börsen som man behöver inom en snar framtid”.

Även att jag som sagt gärna sett att Henrik inte skulle ha sålt några aktier så lägger jag inte någon särskilt vikt att han nu sålt aktier. Jag tycker hans motivering är fullt rationell. Jag önskar Henrik lycka till i sin fortsatta karriär.

3 comments:

  1. Som vanligt har jag också nyheter med mig. Atlas Copco har tecknat avtal i måndags om att förvärva sydkoreanska ventiltillverkaren ( vakuumventiler till halvledare)Presys CO. Bolaget omsatte 275miljoner år 2022 med 134 anställda.

    Coor tecknar avtal med sjukhus i södra stockholm och Södertälje angående fastighetsservice i måndags.

    Fabege har blivit först med en fullskalig återbrukshubb i Solna bussinesspark. Detta skedde i måndags.
    I fredags tecknades ett avtal med Skolverket om 11.000 kvm i Solna Bussinesspark. Det nya avtalet är 2000kvm mindre yta.

    NCC moderniserar ett sjukhus i Jönköping samt renovering av Tychobraheskola i Helsingborg. Ordervärde är 220miljoner respektive 90miljoner. Förstanyheten kom i måndags och den andra på onsdagen.

    Skanska skall enligt nyhet i torsdags bygga studentlägenheter i Oslo för 520miljoner.

    Hinner ej med kommentarer. De kommer separat i eftermiddag!





    ReplyDelete
  2. 1. Det skall bli intressant att se hur mycket synergier som kan skapas och vilka marknadsandelar som kan tas samt om alla 134 anställda får vara kvar under Atlas regi.

    2. Roligt med avtal med sjukhus för Coor. Hoppas att bolaget kan vända sin trend så att aktien börjar peka blått.

    3.1.Fabege har något intressant på gång? Vi får se vad denna återvinningshubb skall användas till mer än just återvinning.
    3.2. Det står ingen om hyresavgiften minskar eller inte i meddelandet. Det skulle vara mycket intressant att få veta då uthyrningsytan blir mindre till skolverket.

    4.1. Det har kommit 2 intressanta ordrr till NCC. Det låter lite som att det är ett gammalt sjukhus som det handlar om. Hur det skall moderniseras precisseras dock inte i meddelandet tyvärr.
    4.2. Order nummer 2 är nog ganska vanlig för NCC och det är nog bara en helt vanlig renovering.

    5. Det är intressant att se att studentlägenheter även behövs i Norge. Arbetsmarknaden verkar kräva utbildning i många av europas länder och många blir mer eller mindre tvungna att studera idag.

    ReplyDelete
  3. Intressanta nyheter, Fabege är aktiva på nyhetsfronten :)

    ReplyDelete