Pages

Wednesday 1 November 2023

Prevas: Q3 2023

I förra veckan publicerade Prevas sin rapport för Q3 2023. Nedan ges en summering av rapporten samt min syn på aktien.

Inget som skrivs ska ses som någon form av rekommendation. Jag äger aktier i Prevas. Siffrorna nedan avser Q3 2023 vs. Q3 2022 om inget annat anges.

  • Nettoomsättningen ökade med 10%
  • Rörelseresultatet sjönk från 31,8 mkr till 29,3 mkr, där marginalen landade på 9,4% (11,2)
  • Vinst per aktie efter utspädning uppgick till 1,73 kr (1,94)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 50,4 mkr (23,0)

Avseende tillväxten i nettoomsättning på 10% utgjordes 45% av organisk tillväxt. Drygt hälften av tillväxten härstammade således från förvärv. Sammantaget levererade Prevas en tillväxt i Q3 i linje med sitt finansiella mål om att växa med 10% per år. Givet den mer osäkra markandsbilden är det en solid leverans av Prevas.

På tal om ändrade förutsättningar i marknaden påtalar Prevas att man nu ser en mer ”dynamisk” marknad. Efterfrågan uppges minska hos vissa kunder, medan den ökar hos andra kunder. En särskilt god efterfrågan uppvisas fortsatt inom områden såsom energi, elektrifiering, hållbarhet, försvar och cybersäkerhet.

Prevas uppger vidare att konkurrensen på löpande mer generella konsultuppdrag har blivit hårdare medan efterfrågan på avancerade lösningar och system är högre. Utöver det uppges det också att efterfrågan på mer juniora konsulter minskar, medan efterfrågan bedöms som god på mer ”medium” och seniora konsulter – vilka är områden där Prevas har sin tyngdpunkt.

Bolaget jobbar aktivt med att säkerställa en balanserad rekryteringsnivå och ha en god kostnadskontroll. Trots en lägre beläggningsgrad jämfört med föregående år har man därför lyckats erhålla en tillfredsställande lönsamhetsnivå. Särskilt om man justerar för det faktum att Q3 2023 innehöll en arbetsdag mindre jämfört med Q3 2022.

En arbetsdag mindre motsvarar en negativ effekt på EBITA-resultatet uppgående till cirka 5 mkr. Hade antalet arbetsdagar i Q3 2023 varit lika många som i jämförelsekvartalet skulle EBITA-resultatet ha ökat jämfört med Q3 2022.

Avslutande tankar

När tre av årets fyra kvartal har summerats kan man konstatera att Prevas hittills levererar sitt bästa resultat någonsin. Givet utvecklingen på marknaden och utvecklingen hos andra konsultbolag är det en imponerande leverans av Prevas.

Prevas intäkter i Q3 kom in exakt enligt mina förväntningar. Däremot låg min gissning på rörelseresultat 8% lägre än utfallet och gällande vinst per aktie kom bolaget in 15% högre än mina estimat.

Som tidigare nämnts tycker jag det är särskilt utmanande att prognostisera lönsamheten i den mer utmanande marknadsmiljön. Enligt Prevas själva har man dock goda förhoppningar om att man ska lyckas bibehålla lönsamheten framöver, vilket för närvarande är något som har högre prioritet än tillväxt.

Vid utgången av Q3 uppgår resultatet per aktie på rullande 12 månader till 9,54 kr. När börsen stängde i fredags handlades aktien till 92,60 kr. Det ger ett P/E-tal på bakåtblickande rullande 12 månader på 9,7.

Kan Prevas behålla nuvarande verksamhetsmomentum, framför allt lönsamhetsmässigt, är det en alldeles för låg värdering (enligt mig). Q4 2022 och Q1 2023 var riktigt starka lönsamhetskvartal, vilka således utgör särskilt tuffa jämförelsekvartal.

Såväl i Q2 som Q3 2023 sjönk vinsten per aktie jämfört med motsvarande period föregående år. Jag räknar med att denna trend utökas när Q4-rapporten publiceras (samt även att trenden utökas ytterligare en gång i Q1 2024).

Jag väljer fortsatt att ha en mer konservativ hållning när det gäller lönsamhetsnivån. Min vinstgissning per aktie för helåren 2023 och 2024 uppgår till 9,64 kr respektive 9,18 kr. Vinstgissningen för 2024 ger ett P/E-tal på 10,1.

ABGs estimat för rapporterad vinst per aktie för Prevas 2023 och 2024 uppgår till 9,70 kr respektive 10,45 kr. ABG ligger således klart högre än mig 2024. En procentenhet högre eller lägre marginalantagande slår relativt mycket på resultatet. Det har hänt förr att ABG tvingats justera ned sina estimat och jag tvingats justera upp mina estimat, vi får se om det blir så även denna gång 😊 

Jag blir gärna positivt överraskad av att lönsamheten blir bättre än mina prognoser och jag reviderar ytterst gärna upp mina prognoser löpande. Hittills hanterar Prevas den bistrare marknadsmiljön väl och jag hoppas att man kommer fortsätta göra det.

Med flera megatrender i ryggen (inklusive kunder som gynnas av strukturell tillväxt), långa kundrelationer, en stark finansiell ställning och fler förvärv på radarn tycker jag aktien utgör en spännande långsiktig investeringsmöjlighet på nuvarande nivåer. Jag köper gärna fler aktier i Prevas.

2 comments:

  1. Två Månadslöner1 November 2023 at 08:40

    Det kliar i fingrarna även här, men valde att öka i andra aktier. Ska fundera 3e gången om jag ska köpa nu eller avvakta ännu mer. Konsultaktierna kan totalkrascha om vi går in i djupare lågkonjunktur. Det kan man se tidigare år som 2008 och 2000. Aktierna kan halveras minst 3 ggr i en större kris.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är ett intressant bolag som har gjort en mycket imponerande resa under de senaste cirka 5 åren. Vi får hoppas att det inte blir en upprepning av år 2000 och 2008 :)

      Delete