Pages

Monday 27 November 2023

Utdelningsprognos 2024 – Del 1 av 7

Jag tänkte nu under en serie inlägg presentera min utdelningsprognos för 2024.

Viktigt att ha i åtanke är att detta baseras på en ögonblicksbild utifrån hur portfölj ser ut i skrivande stund samt mina gissningar om respektive portföljinnehavs utdelningsnivå 2024. Jag kommer redogöra för ett basscenario och ett glädjescenario när jag presenterar min utdelningsprognos.

Jag vill (givetvis) inte gärna se att bolagens utdelningsbesked kommer in lägre än mina förväntningar, varpå jag ibland hellre kan lägga mig lite lägre – t ex om jag är 50/50 kring om ett bolag väntas dela ut 5,00 kr eller 5,25 kr, då väljer oftast hellre att inkludera 5,00 kr i min basprognos. Det är en generell princip, vilken det dock kommer finnas några undantag till.

Portföljen består för närvarande av 19 innehav. I vart och ett av de fem första inläggen kommer tre bolag att presenteras. I det sjätte inlägget kommer fyra innehav att presenteras. I inlägg nummer sju ges jag min utdelningsprognos för 2024.

B3 CONSULTING GROUP: I samband med Q3-rapporten justerade B3 sin utdelningspolicy, vilken numera stipulerar att upp till 50% av vinsten efter skatt ska delas ut till aktieägarna. Baserat på min vinstprognos kommer B3 landa på en justerad vinst per aktie på strax över 8,10 kr. Då jag inte vet huruvida bolaget kommer utgå ifrån rapporterad eller justerad vinst per aktie, väljer jag i min utdelningsprognos att utgå ifrån från rapporterad vinst. Min gissning på rapporterad vinst landar på 7,70 kr per aktie. Hälften av det renderar i en utdelning på 3,85 kr per aktie, vilket blir mitt basscenario. I mitt glädjescenario lägger jag in 4,50 kr per aktie. Under innevarande år skiftade B3 ut 8,00 kr per aktie. En signifikant sänkning väntas därmed 2024.

BETSSON: Jag räknar med att Betsson kommer leverera en riktigt solid utdelningshöjning till våren. Under innevarande år har Betsson skiftat ut 0,436 euro per aktie. I mitt basscenario räknar jag med att Betsson kommer att skifta ut 0,66 euro per aktie 2024. Det skulle ge en utdelningstillväxt på drygt 50%. När dessa rader skrivs uppgår utdelningen i svenska kronor till 7,53 kr per aktie. Utdelningen i mitt glädjescenario uppgår till 8,00 kr per aktie. I svenska kronor är utvecklingen dock avhängig valutakursens rörelser.

CATELLA: Under 2023 delade Catella ut 1,20 kr per aktie. Gällande utdelningen för 2024 tycker jag det är svårt att estimera. Det är en utmanande situation för fastighetsrelaterade bolag. I brist på bättre gissningar lägger jag in 0,00 kr i utdelning i mitt basscenario. Min förhoppning är dock att detta är för konservativt. I mitt glädjescenario har jag lagt in 1,00 kr per aktie i utdelning.

4 comments:

  1. Alltid lika spännande att gissa kommande utdelningar! I min bok står 1 kr för Catella har även Bettson i min portfölj

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoppas du har rätt med Catella! Vad står det i din bok kring Betsson?

      Delete
  2. Äger inget av ovan bolag, men gjorde samma övning häromdagen för mina egna innehav och landade i nära oförändrad utdelning jämfört med i år på sista raden (trots att Evo är det största innehavet). Detta är drivet av dels starkare krona mot USD, CAD, EUR samt en ökning i bygg under året vilket förhoppningsvis är rätt tänkt långsiktigt men syns på utdelningarna nu.

    Ser fram emot att följa denna tråd!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Snyggt att landa kring oförändrad nivå i en utmanande omvärld. Håller med om att det kan bli tufft inom byggsektorn på vissa håll när det kommer till utdelningsnivå - t ex Peab räknar jag med lägre utdelning nästa år.

      Delete