Pages

Wednesday 6 December 2023

2023 blev mitt överlägset bästa utdelningsår hittills

Det är för mig alltid en höjdpunkt att summera utdelningarna som trillar in på kontot. Då årets sista utdelning anlände i november har det nu blivit hög tid att summera utdelningsåret 2023.

Sammantaget uppgick mina utdelningar 2023 till 674 123 kr (469 648). Det är ökning med 44% jämfört med föregående år. I absoluta tal landar ökningen på 204 475 kr.

En vanligt förekommande fråga när jag skriver om årets erhållna utdelningar är hur ökningen kan vara så omfattande jämfört med 2022. Jag brukar då svara att det är ett resultat av regelbundet sparande, återinvestering av utdelningar, att flertalet köp gjorts till nedpressade aktiekurser samt att flera innehav markant har ökat sina utdelningar.

Någon gång har det lyfts upp en tvekan kring huruvida utdelningshöjningar kan bidra så pass mycket från ett år till ett annat. Om någon sådan tvekan finns kan man exempelvis studera årets utdelningshöjning bland några av följande bolag: B3 Consulting, Handelsbanken, Nordic Paper, Raketech och Evolution.

Årets absolut bästa utdelningsmånad 2023 var maj, där cirka 58% av utdelningarna inkasserades.

Grafen ovan visar utvecklingen av mina utdelningar på helårsbasis från och med 2011 till och med 2023. Överlag har en god trend uppvisats. Utvecklingen under enskilda år påverkas av portföljens sammansättning (inklusive belåning), konjunkturstatus mm.

Som jag skrev i helgen uppgår min utdelningsprognos 2024 till 594 416 kr. Skulle min prognos i mitt basscenario materialiseras innebär det att mina utdelningar sjunker med 12% 2024. Trots den nedgången skulle 2024 bli mitt näst bästa utdelningsår någonsin.


13 comments:

  1. Fantastiskt, ett stort Grattis!

    ReplyDelete
  2. Stort grattis till fina siffror. Du ser ingen risk i att investera i dessa tillväxtbolag, som kan kraftigt höja sina utdelningar ett år, för att nästa år kanske sänka lika rejält? De "vanliga" utdelarbolagen brukar stå för ganska marginella höjningar på 2-6%. Långsamt, men stabilt... Jag har ca 40 bolag, och 2023 stod SEB för den högsta höjningen från 6->6,75 kr (12%), annars låg merparten runt 2-6% i höjning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack! Jo, jag ser en betydande sannolikhet för att flera bolag kommer sänka utdelningen 2024 - t ex B3. Allt annat lika vill jag givetvis ha en stadig och pålitlig utdelningstillväxt men i grund och botten är det inte utdelningen per se som styr mina investeringsbeslut. Jag har vant mig med en del variation i vissa specifika bolags utdelningsbesked så tänker inte så mycket på det nu för tiden :)

      Delete
  3. Grattis. Hoppas att 2024 blir någorlunda stabilt och att räntorna toppat. Vi får se vilka bolag som höjer respektive sänker utdelningen. Jag får se senare ( kanske i helgen) hur det gått för mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det blev 64432 kronor i utdelning!

      Delete
    2. Stort tack Mikael och grattis till dig med!! Ser framemot vad 2024 har att bjuda på :)

      Delete
  4. Grymt imponerande! Vi passerade 215 000 kr i utdelningar i onsdags så vi lär nog aldrig komma ikapp dig ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack och detsamma! 215 000 kr är grymt bra också. Vi får hoppas att utdelningskurvorna fortsätter att peka uppåt för oss båda över tid :)

      Delete
  5. Grattis till rekordet!
    Året är inte slut än så min total väntar jag med att summera men jag ser redan att det blir ett lyft med runt 20% + från förra året. Det är vad jag gissade tidigare i år när du skrev ett inlägg om årets prognos. Återkommer med exakt procentsiffra...den är ju viktig...kanske?

    Nästa år blir som för många andra, har jag läst på bloggar, en kamp för att bibehålla årets utdelningsnivå. Hamnar jag runt samma som i år, +- 10% får man vara nöjd. Nedsidan är reell 2024.

    Trevlig helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack! Riktigt fint med runt 20% plus jämfört med föregående år. Hehe, alltid trevligt med exakta procentsiffror ;)

      Nästa år blir mer utmanande än 2023, men vi har inte gett upp än - vi ska ge rekordåret 2023 en ärlig match iaf :)

      Delete
  6. Bra jobbat. Återinvestera inte allt utan unna dig och familjen något trevligt. Jag köper tid för mina utdelningar. Jag jobbar halvtid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack! Håller med, viktigt att unna sig och njuta av det man har byggt upp. Låter underbart med att du byggt upp en situation där du kan unna dig att jobba halvtid.

      Delete