Pages

Tuesday 5 December 2023

Månadsrapport: November 2023

Som jag nämnde för någon vecka sedan har jag som ambition att minska ned antalet aktietransaktioner. Som en konsekvens av detta saknas ofta innehåll till mitt tidigare frekvent återkommande veckoinlägg ”Veckans aktieköp”.

Givet detta har jag haft funderingar på att istället för veckovisa inlägg kring (eventuella) aktieköp börja skriva månadsrapporter. Jag har alltid velat se mitt investerande som ett investmentbolag eller att portföljen är att likställa med en fond. Det är ett tankesätt som inspirerar mig mycket.

Med den utgångspunkten tänkte jag nu testa på att skriva månadsrapporter. Det kommer vara månadsrapporter som är utformade på det sätt som jag finner lämpligt. Jag vill fortsätta att hålla fokus på långsiktighet.

Att redogöra för portföljens avkastning på månadsbasis känns (för mig) därför inte relevant. Vill du löpande jämföra din avkastning med andra personer är nog inte mina månadsrapporter rätt saker att förkovra sig i.

Vissa anser att man är ”feg” om man inte regelbundet uppger sin portföljavkastning. Jag respekterar den åsikten men det är inget som gör att jag ändrar min ansats. Jag är inte här för att imponera på någon.

Jag är här för att fortsätta att lära mig och förhoppningsvis inbringa en ödmjukhet och ett tillvägagångssätt som kan rendera i att portföljen över tid utvecklas väl. Jag har byggt upp en tillfredsställande förmögenhet, enligt min mening.

Jag läste nyligen ut boken ”Pengars psykologi”. Något som belystes i boken är att det krävs olika färdigheter för att bygga upp en förmögenhet (vilket inte sällan är ett resultat av turens tydliga påverkan) jämfört med vad som krävs för att bibehålla (= inte förlora) förmögenheten.

Bättre börssentiment och intressanta portföljnyheter

Efter några skrala höstmånader blev november en betydligt muntrare historia. Stockholmsbörsens breda index inklusive utdelningar steg med 9,1%. Enligt Nicklas Andersson var detta den näst bästa november-månaden på börsen sedan 2002.

Enligt Avanzas månadsutskick levererade Avanzianen i genomsnitt en avkastning på 5,92% i november. Det är en nivå som är tydligt under börsens utveckling, även om Avanza av någon anledning har OMXS30 som svenskt jämförelseindex.

Jag kan konstatera att min portfölj slog index (= OMXSGI) i november. Jag skrev ovan att jag inte ämnar redogöra för min avkastning på månadsbasis. Det ska jag inte göra heller, men däremot är jag lite förvånad att portföljen överpresterade index när börsen levererade en riktigt stark månad. Då jag dels har lite likvida medel i portföljen och dels har flera ”tråkiga” bolag är inte min tes generellt att portföljen ska överprestera i riktigt goda tider.

Den amerikanska centralbanken bidrog till ett muntrare sentiment i och med sitt uttalande om att räntetoppen sannolikt är nådd. Liknande budskap kom sedan även från den svenska Riksbanken. För bland annat aktieägare är det trevliga nyheter att räntetoppen troligtvis har ankommit.

Fastighetsbolag är exempel på bolag som har fått se sina aktier stiga markant när ränteoron dämpas. Portföljinnehav som hade en särskilt stark utveckling i november var OGUNSEN, NEOBO och NORDIC PAPER.

Sämre gick det för RAKETECH och BETSSON, vilka var de enda två portföljinnehaven som uppvisade negativ aktiekursutveckling i november. Som plåster på såren har Raketech åtminstone skickat ut lite utdelningspengar under den gångna månaden. Utdelningen från Raketech var den sista utdelningen jag erhöll i år.

På transaktionsfronten har jag under november skalat ned mitt innehav i INWIDO och Nordic Paper. Inwido har haft en stark utveckling sedan Q3-rapporten publicerades. Långsiktigt ser jag dock fortsatt god uppsida i aktien. Men utifrån ett mer kortsiktigt perspektiv valde jag att plocka hem lite vinst till en kursnivå precis under 130 kr.

För andra gången på relativt kort tid skalade jag i min position i Nordic Paper. Efter ett riktigt starkt 2022 möter verksamheten nu mer utmaningar. Engångsposter och valutarörelser har till viss del skönmålat de redovisade siffrorna.

I likhet med Inwido är Nordic Paper ett långsiktigt intressant bolag, men på kort sikt ser jag mer intressanta investeringslägen på andra håll. Detta har gjort att jag har minskat ned exponeringen från att Nordic Paper tidigare varit ett av mina allra största innehav. Likvider från Inwido och Nordic Paper har satts i arbete i Betsson och NEW WAVE.

På nyhetsfronten har det bland annat konstaterats att EVOLUTIONs VD Martin Carlesund genomfört ett insynsköp på cirka 100 mkr. Det är minst sagt ett betydande insynsköp. Något som bidrog till en stark utveckling för EVO-aktien i november. Aktien har också gynnats av det faktum att EVO annonserat att man kommer återköpa aktier för cirka 4,5 miljarder kronor. Jag ser båda dessa nyheter som mycket positiva. Givet att aktien kan handlas till attraktiva värderingsmultiplar ser jag gärna att EVO använder sitt starka kassaflöde till att regelbundet återköpa aktier, likt Swedish Match gjorde.

När det gäller aktieåterköp är det något som också PROACT annonserat att man ska genomföra. B3 CONSULTING och ITAB är ytterligare portföljinnehav som återköper aktier för tillfället.

Jag har ingen aning om hur börsen kommer utvecklas i närtid, men jag ser framemot att fortsätta följa utvecklingen.

4 comments:

  1. Vi får se hur börsen utvecklas men jag hoppas att det blir i en positiv riktning. Ränteoron verkar ha tagits över av att Israel-Hamas/ Palestinakonflikten trappat upp igen. På nyhetsfronten har bl.a. Axfood haft kapitalmarknadsdag den 24:e november. Samma dag lämnade Atlas Copcos VD sin post. Den 27:e öppnade Bilia sin tredje Xpeng affär.

    Betsson har gått starkt om man kollar på helår men som du skriver svagt i November. Valde därför att köpa Betsson. Sedan tror jag att Tele2 kan komma sakta men säker. SEB Känns som en bra och stabil bank med möjlighet till utdelningshöjning. Sedan har jag både köpt och Sålt i både Ogunsen och Björn Borg. Björn Borgs rapport var lyckad precis som New Wave och Boozt trotts att kronan varit mestadels svag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blir intressant att se om det blir något tomterally i år. Hoppas Betsson bjuder på något förvärv inom en relativt snar närtid :)

      Delete
  2. Tycker om upplägget med månadsrapport. Kul att få med lite mer information/tankar även då de marinerats lite genom månaden.

    ReplyDelete
  3. Återköp av aktier är bara en god idé om värderingen är pressad. Annars slutar man som Walgreens, som nyss hade 3 års återköp när aktien var orimligt högt värderad till en summa som motsvarar deras värdering idag. Snacka om värdeförstörande. EVO bör vara försiktiga. Inget problem för konsulterna däremot.

    ReplyDelete