Pages

Monday 18 December 2023

Aktien högst upp på min bevakningslista + färre aktier uppfyller margin of safety

Börsen har som bekant haft en otroligt stark utveckling på sistone. Enligt CNNs Fear & Greed-index uppvisas nu nivåer av girighet på marknaden. Enligt Swedbank dito för den svenska marknaden råder för närvarande nivåer av extrem girighet.

Varje gång jag köper aktier vill jag att det ska finnas en säkerhetsmarginal om minst 30%, dvs mitt motiverade värde ska vara minst 30% högre än nuvarande aktiekurs.

Jag har en bevakningslista där jag varje fredag sammanställer vilka bolag som ser mest attraktiva ut, hur många som uppfyller mina köpkriterier etc. När denna mätning gjordes för sju veckor sedan var det hela 65% av aktierna på min bevakningslista som uppfyllde min önskade säkerhetsmarginal. 

När jag nu gjorde motsvarande övning i fredags hade andelen bolag på min bevakningslista som uppfyller min önskade säkerhetsmarginal sjunkit till 26%. Det är en signifikant lägre andel jämfört med utfallet endast sju veckor tidigare. Något som skvallrar om att vi har haft en god börsutveckling på sistone.

Aktien som enligt min bevakningslista har den största uppskattade säkerhetsmarginalen är i skrivande stund RAKETECH. Exempel på fler bolag som enligt min bevakningslista är möjliga köpkandidater är NCC och BETSSON.

Vilka aktier ligger högst upp som köpkandidater på din bevakningslista?

4 comments:

  1. Honeywell 😀 goda utsikter för startk amrikansk industri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Intressant, har ingen koll på bolaget sedan tidigare så jag får kolla in dem :)

      Delete
  2. God morgon!
    Kan tipsa om Viatris, VTRS, läkemedelsbolag som just nu har en DA på ca 4,75%. Företaget har haft en dålig kursutvecklingen sedan noteringen i november -2020 men dom har medvetet amorterat väldigt mycket på deras extremt stora skulder dom fick ärva vid bildandet från hopslagningen av Mylan och Upjohn.

    De ska gå in i en ny fas nu och bland annat höja utdelningen nästa år. Om säkerhetsmarginalen är 30%? Ja, jag kan tycka det.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!
      Tack för tips! Viatris har jag dålig koll på sedan tidigare, jag ska spana in dem :)

      Delete