Pages

Sunday 17 December 2023

Aktiepoddgalan 2023

Antalet intressanta och lyssningsvärda aktierelaterade poddar ökar konstant. Jag lyssnar regelbundet på ett stort gäng poddar. Dessa poddar bjuder på allt ifrån kunskap och inspiration till underhållning.

Syftet med dagens inlägg är att lyfta upp poddar som jag gillar lite extra mycket. Jag har valt att lyfta fram fem stycken poddar, detta görs i form av en liten ”poddgala” där en vinnare per kategori utses. Jag vill dock poängtera att det finns många fler välgjorda och lyssningsvärda poddar än de som redogörs för nedan.

ÅRETS NYKOMLING: ETT RIKARE LIV

Detta är en podd som drivs av Privata Affärer där reporter Helene Rothstein intervjuar intressanta personer inom börsområdet och näringslivet. I dess nuvarande regi har hittills fyra avsnitt publicerats, bland annat ett avsnitt med Mellby Gårds VD Johan Andersson. Jag är oerhört imponerad av Helenes arbete och sätt att förmedla intressanta och inspirerande historier. Detta är en podd som jag ser mycket framemot att fortsätta lyssna troget på.

ÅRETS UNDERHÅLLNING: BÖRSPODDEN

Med sina hittills 538 avsnitt är detta en riktig långvägare till podd. Enligt Börspoddens hemsida har man sedan starten 2013 haft över 20 miljoner lyssningar. Det är oerhört imponerande. Detta är en podd jag aldrig missar ett avsnitt av. Förutom intressanta aktiespaningar, case och bra intervjuer bjuder podduon Johan och John på mycket underhållning. I nästa riksdagsval hoppas jag möjligheten finns att rösta på BP-partiet 😊

ÅRETS AVSNITT: MARKNADEN – AVSNITT 204

Denna utmärkelse är för mig given. Den 30 januari i år skrev jag följande på bloggen:

”Årets bästa poddavsnitt inom svenska investeringssvängen: För exakt en vecka sedan släpptes avsnitt 204 av podden Marknaden. Januari månad har ännu inte hunnit ta slut, så det är kanske väl tidigt att redan prata om ”årets bästa”. Jag vet inte riktigt vilket ord jag ska ta till för att beskriva avsnittet. I brist på annat ”det var ett gripande, skrämmande och intressant avsnitt”. Har ni inte lyssnat kan jag rekommendera en promenad och lyssna in avsnittet.”

Podden Marknaden ger följande beskrivning till avsnittet: ”Andreas Persson gör framgångsrik karriär som hedgefondsförvaltare, och hans firma tjänar stora pengar på att slå vad om elprisets svängningar. Men en dag förändras allt. Två beväpnade män stormar in i Andreas lägenhet och kräver honom på två miljoner kronor. Nu berättar Andreas vad som hände – och vilka konsekvenser det har fått”.

Intervjun i avsnittet görs av Helene Rothstein. Jag har tänkt på detta avsnitt många gånger sedan jag lyssnade på det i januari.

ÅRETS DUO: MAGNUS SKOG OCH PETER WESTBERG

Tillsammans driver Magnus och Peter podden Aktiesnack. Det är en podd jag finner mycket lyssningsvärd. Både Magnus och Peter har genuina aktieintressen och tidigare erfarenheter från att ha jobbat som aktieanalytiker. De typiska bolagen de har i sina respektive portföljer varierar från karaktäristiska tillväxtbolag till bolag som tenderar att handlas till lägre multiplar. Detta är något som gör att podden tillhandahåller något för alla investerare. Som om inte det vore nog bjuds det på intressanta anekdoter och personhistorier.

ÅRETS PODD: KVALITETSAKTIEPODDEN

Kvalitetsaktiepodden är min absoluta favoritpodd, alla kategorier. Podden drivs av Ola, Claes och Markus. Poddtrion bjuder på högklassig kunskap och insikter om såväl aktuella händelser och investeringscase som intressanta intervjuer och tidlös kunskap. Jag missar aldrig ett avsnitt av denna podd och poddens standard är på en nivå där många avsnitt är värda att lyssna om – flera gånger.

7 comments:

  1. Tack för tipsen! Min favorit är också kvalitets aktiepodden, finns mycket kunskap att hämta där!

    Tack för en bra podd!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skulle stå blogg inte podd😊

      Delete
    2. Tack för de fina orden och kul att du gillar bloggen :)

      Delete
  2. Solklart bäst, KVALITETSAKTIEPODDEN. Börspodden är också bra ibland och ibland pinsam.

    ReplyDelete
  3. De 2 lirarna bakom BP podden är underhållande att höra på men inte några jag hade anlitat för att förvalta mina pengar ho's, Kvalitetsaktiepodden ger däremot ett betydligt seriösare intryck.

    Står I get om Fill or kill, är väl också I samma kategori som BP. Jag lyssnar island på Macrovoices

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har varit lite periodare på Fill or Kill, gillar podden egentligen men tog paus när de var för baissade till börsen ;) Macrovoices har jag aldrig lyssnat på.

      Delete