Pages

Saturday 16 December 2023

Kärt gammalt bolag välkomnas återigen in till portföljen

Börsen har haft en riktigt stark utveckling på sistone, drivet av entusiasm från lägre räntenivåer.

På transaktionssidan har jag genomfört några transaktioner. Bland annat har jag välkomnat tillbaka ett välbekant byggbolag till portföljen, nämligen NCC. Faktum är att NCC var det första bolaget som jag någonsin köpte aktier i.

Hursomhelst, som jag tidigare redogjort för sålde jag för ett tag sedan mina aktier i NCC till en kurs över 120 kr. Därefter rekylerade aktien ner några kronor i ett första skede. I ett nästa skede sjönk aktien tydligt efter att Nordstjernan återigen annonserat att man väljer att minska sitt innehav i NCC.

Den här gången sålde Nordstjernan drygt 6 miljoner aktier. Försäljningen gjordes till kursen 107,00 kr, vilket motsvarade en rabatt mot vid tillfället senaste aktiekursen på cirka 8%. Köpare var bland annat OBOS. De sålda aktierna utgjorde 6,1% av kapitalet i NCC.

Efter försäljningen äger Nordstjernan 3,6% av kapitalet i NCC, samt 17,9% av rösterna. Nordstjernan kommunicerade att man numera ser innehavet i NCC som en finansiell placering. Jag räknar med att Nordstjernan kommer fortsätta minska sitt inflytande i NCC i framtiden.

Att Nordstjernan säljer aktier har jag inget emot. Marknaden handlade dock ned aktien tydligt på beskedet. Jag tycker att NCC uppvisar en solid verksamhetsutveckling för närvarande och ansåg därför kursreaktionens omfattning vara omotiverad. Jag plockade i nedgången därför återigen in NCC i portföljen.

Min uppfattning är att många marknadsaktörer under en längre tid varit skeptiskt inställda till NCC. Min bedömning är att dock att bolaget har haft lite otur till följd av att tidigare inplockade uppdrag legat kvar i rullarna och således dolt en gradvist bättre utveckling. Sedan har bolaget så klart missgynnats till följd av stiltjen på fastighetsmarknaden, vilket hämmar utvecklingen inom den kommersiella utvecklingsverksamheten.

Min bedömning är nu att marknaden så sakteliga har börjat bli mer optimistisk till NCC. Bland annat noterade jag att Swedbank plockade in NCC i sin så kallade Fokusportfölj, där aktien ersatte Skanska.

NCC har envist hängt kvar vid sitt mål om 16 kr per aktie, även om marknaden långa stunder har varit skeptisk till målsättningen. På justerad basis är min tes att NCC kommer landa strax under 16 kr i år. På eftermiddagen igår handlades aktien till 117,20 kr, vilket ger ett P/E-tal kring cirka 7,5. Det tycker jag är attraktivt.

NCC ska enligt utdelningspolicyn dela ut cirka 60% av vinsten. I min utdelningsprognos har jag i mitt basscenario lagt in en utdelning per aktie på 8,50 kr nästa år, en nivå som bör kunna överstigas om NCC strikt följer sin utdelningspolicy.

Sedan jag återigen plockade in aktien i portföljen har bland annat följande intressanta nyheter annonserats:

  • NCC har vunnit uppdraget att bygga ett nytt huvudkontor åt det statligt ägda Energinet på Jylland i Danmark. Ordervärdet uppgår till 900 mkr
  • NCC har kommunicerat att man inlett arbetet med att förstärka Skandiahamnen i Göteborg. Affären är en totalentreprenad i samverkan på uppdrag av Göteborgs Hamn. Ordervärdet är drygt 1 mdkr
  • NCC har ingått avtal avseende byggnation av Region Västmanlands nya akutsjukhus i Västerås. Det nyligen annonserade delprojektet innefattade ett ordervärde på 800 mkr 

Jag tycker att NCC-aktien borde handlas kring åtminstone 150-160 kr.

2 comments:

  1. Håller tummarna för oss båda att du får rätt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, det håller vi tummarna för :) Blir spännande att följa bolagets framfart kommande år.

      Delete