Pages

Wednesday 27 December 2023

Förlorade rafflande budgivning

Familjen The Dividend Story är idag bosatta i en bostad vi trivs väl i. Med det sagt spanar vi regelbundet ändå efter andra potentiella lägenheter och hus att bosätta oss i. Inte minst är det trevligt att följa utvecklingen på marknaden.

Som jag tidigare har nämnt är det min fru som är chef när det gäller bostäder, medan jag ansvarar för de finansiella placeringarna.

Hursomhelst, nyligen en dag kom min fru och visade en lägenhet som hon tyckte verkade intressant. Jag börjar alltid med att titta på priset och vissa andra finansiella parametrar. Även hos mig började det vattna sig i munnen när jag såg objektet.

Vi gick på visningen och kunde därefter konstatera att detta var en lägenhet vi definitivt kunde tänka oss att bo i. Inte minst var läget oerhört bra. Ett oerhört bra läge i Stockholm kostar mycket pengar, därav måste de flesta (inklusive oss) ge efter på vissa saker man annars skulle kunna tänka sig att vilja ha.

Skulle vi sälja vår nuvarande bostad skulle vi inkassera ett tvåsiffrigt miljonbelopp i försäljningspris. Lägenheten vi var på visning på skulle rendera i ett flera miljoner dyrare inköpspris.

Vi la bud på lägenheten vi besökte. Vi var de första intressenterna som la bud, men det följde strax därefter ytterligare två budgivare. Den ena hoppade dock av kort efteråt och vi var således två budgivare kvar.

Första budet var under utgångspris så det var som en pingismatch i mobilen med sms som hoppade fram och tillbaka. Varje sms innebar att priset på lägenheten hade höjts med 50 000 kr.

Efter tag kom vi till en nivå där vi faktiskt hade gått över, om än med en relativt liten marginal, nivån vi på förhand sagt var vår maxnivå. Det är generellt inte att föredra att ändra spelreglerna under tiden spelet fortlöper. Det är då lätt att känslorna tar över och man kan agera på ett irrationellt sätt.

Hursomhelst, det slutade med att vi drog oss ur budgivningen och ”förlorade” lägenheten. Jo det kändes som att vi förlorade lägenheten. Det var synd.

Jag har funderat lite kring om jag var för snål i budgivningen, eller snarare hur mycket av aktieportföljen jag var villig att offra. Aktieportföljen skulle med marginal kunnat ha finansierat hela lägenhetsköpet i cash.

Vid samtliga bostadsaffärer vi har gjort har jag varit emot att sälja en endaste aktie, vilket vi därför inte heller har gjort. Istället har vi tagit större lån för att finansiera köpen. Vid vårt första lägenhetsköp hade vi 100% belåning.

Charlie Munger påtalade vikten av inte bryta ränta-på-ränta effekten i onödan, något jag håller med om. Den här gången funderar jag ändå lite på om jag ändå inte borde ha offrat en liten del av portföljen. Det var verkligen en lägenhet vi ville ha. Men samtidigt finns det många fler attraktiva lägenheter.

Man ska inte gråta över spilld mjölk och nu med lite distans till den förlorade budgivningen blickar vi framåt. Förhoppningsvis kommer vi över tid fortsätta bygga upp ett kapital som gör att vi kan finansiera exempelvis ett riktigt intressant bostadsobjekt.

Hur tänker ni kring att sälja av hela eller delar av portföljen för att finansiera saker/investeringar?

8 comments:

  1. Två Månadslöner27 December 2023 at 10:51

    När börsen står på ATH kan jag tänka mig att sälja av några procent av portföljen. Hade vi varit på ATL hade jag inte sålt en enda aktie. Sen är frågan, är det värt att missa drömmer för t.ex. 50 000 kr?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra poäng med börsnivån som viktig input i beslutet. Personligen tycker jag inte 50 000 kr är en dealbreaker, men någon miljon kan ju vara en dealbreaker (inte för drömmar men generellt :))

      Delete
  2. Jag tänker så, att man vet aldrig hur "börsen" går framöver, och det är ALDRIG fel att ta hem en vinst. Ränta på ränta är ju trevligt i sig, vi återinvesterar alltid våra utdelningar då vi har i princip endast högutdelande aktier. Köper man mer värdedrivet som ofta sticker iväg, och sen rekylerar tillbaka, kan det vara på sin plats att plocka hem en fin vinst. Kanske missar man en framtida uppgång om aktien fortsätter klättra, men å andra sidan finns det saker i livet som också är viktiga, eller kanske till och med viktigare än ränta på ränta? Att inneha en stor portfölj i sig är ju enbart en portfölj med möjligheter, pengarna i sig kan man inte göra så mycket med. De måste omsättas till något...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kloka tankar! Instämmer i att det finns viktigare saker än ränta-på-ränta etc.

      Delete
  3. Om man inte använder sparade o investerade pengar till att köpa drömbostaden, så när? 🙂

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om inte drömboende, så kanske om man vill starta företag, välgörenhet etc. Skämt å sido, jag förstår din poäng. Vi har inte fått korn på vår drömbostad än, men om/när så sker tror jag att aktieportföljen kommer bidra med finansieringen om så krävs.

      Delete
  4. Blandar själv aldrig ihop konsumtion och huskostnader med aktieinvesteringarna, tycker din strategi ser helt normal ut. Har köpt och sålt ett hus, byggt och sålt ett annat samt byggt och bor fortfarande i ett tredje. Har gått fint utan att någon gång finansiera med hjälp av aktier, enbart lån. Utan att vara någon mästerinvesterare, det är jag absolut inte, kan jag ändå se att det hade varit en usel affär att sälja aktierna och köpa hus för pengarna, jämfört med bankfinansiering och ha kvar aktieportföljen. Och det är definitivt intressantare att ha kvar portföljen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag håller med till 100%. Det är exakt den strategin vi kört också historiskt. Skulle drömboendet dyka upp kanske vi kan revidera upplägget, annars ser jag gärna att den strategin kvarstår :)

      Delete