Pages

Tuesday 26 December 2023

Nyårsmål 2024

Det är snart dags för ännu ett år att avslutas och att vända blad och välkomna 2024.

Personligen gillar jag att välkomna ett nytt år. Jag gillar känslan av reflektion och nystart som lätt förknippas med ett årsskifte.

Reflektion som att exempelvis fundera kring att fortsätta utveckla saker/relationer man värdesätter. Eller helt enkelt ett perfekt tillfälle att (om inte förr) ge sig på ett försök till nystart av en vana man eftersträvar att ha.

Ordet vana i senaste meningen är viktigt. Varje gång jag skriver om nyårsmål brukar diskussionen om mål vs vana uppstå samt att t ex de allra flesta inte lever upp till sina nyårsmål.

Jag kommer inte diskutera mål vs vanor idag. Jag kan bara konstatera att jag gillar att ha guidande mål. Om man ändå vill prata vanor så tror jag exempelvis inte att så många som läser denna blogg kan bränna av mer än 7 000 armhävningar på en dag. För att uppnå ett sådant mål under ett år krävs sannolikt därför någon form av vana.

Nu kör vi målen för 2024.

ERHÅLLA MINST 600 000 KR I UTDELNING: Även om jag inte kommer ha lika stort fokus på utdelningar framöver så är utdelningar något som ligger mig varmt om hjärtat. Jag vill därför ha med ett utdelningsmål som nyårsmål 2024. Utdelningsmålet är satt till att erhålla minst 600 000 kr i utdelning 2024. Det skulle ge en utdelning i genomsnitt per månad på 50 000 kr.

SPRINGA MILEN PÅ SUB 45 MINUTER: För de som har följt bloggen några år kanske detta mål kan te sig lite väl defensivt. Under 2023 har jag dock sprungit betydligt mindre än åren dessförinnan. Faktum är att jag under 2023 inte ens har sprungit 10 km eller längre någon endaste gång.

Det här är ett tydligt exempel på att jag behöver ett guidande mål för att skapa extra motivation. Får jag till en relativt okej träning har jag förhoppningar om att springa milen på betydligt snabbare tid än 45 minuter, men först får jag börja med att skapa en löparform som orkar springa 10 km.

GÖRA MINST 7 000 ARMHÄVNINGAR: Trots sin enkelhet i form av att det endast är att i stort sett vart du än är räcker att lägga dig på golvet och dra igång, så är armhävningar inte något jag har ägnat särskilt mycket tid historiskt. Under 2024 ska jag dock testa att lägga mer fokus på armhävningar. Målet är att göra mer än 7 000 armhävningar, vilket innebär att jag behöver göra i genomsnitt knapp 20 per dag för att uppnå detta mål.

GENOMFÖRA EN KORTTIDSFASTA PÅ MINST 30 TIMMAR PER KVARTAL: Något som jag ägnar mig regelbundet åt är korttidsfasta. Nästan varje dag innefattar en fasta på 18-20 timmar, ofta i den högre delen av detta intervall. En gång i veckan brukar jag köra minst en 24 timmars fasta. Jag skulle under 2024 vilja testa att köra en lite längre fasta en gång per kvartal. Jag vill inte sätta målet för högt, strävan är därför att genomföra en fasta på minst 30 timmar en gång per kvartal.

LÄSA I GENOMSNITT EN BOK I VECKAN: Efter att under 2023 ha läst fler böcker än någonsin tidigare, önskar jag fortsätta med en god läsvana. Jag ämnar läsa i genomsnitt minst en bok per vecka under 2024. Då det är stor variation på böcker kan det vissa veckor läsas 2-3 böcker medan det andra veckor inte blir någon bok läst. Jag vill fortsätta att läsa böcker med varierande genrer samt läsa på både svenska och engelska.

UNNA MIG NÅGOT JAG VANLIGTVIS INTE GÖR: Som ett avslutande mål tänkte jag ha med något mer diffust, där själva målrubriken får tala för sig själv 😊

5 comments:

  1. Hej dividendstory!

    Jag gillar mål, vi har sedan vår blogg startat alltid haft mål för varje år. Blir givetvis nyfiken på ditt mål om att öka utdelningarna med 100000 kr på ett år. Är det enbart med att återinvestera utdelningarna du får in, eller har du hittat alternativa inkomstkällor? Du är väl "arbetslös" sedan tidigare i år om jag minns rätt? Hur löser ni de vardagliga kostnaderna? Vi själva har fått dra ner på nyinvesteringarna rejält nu när jag går hemma, min frus inkomst täcker alla våra utgifter + amortering men det blir inte mycket nysparande förutom att återinvestera utdelningarna, kanske max 5000 kr/månad lite beroende på vad vi tänker göra för "kul" under året, t.ex. resa.

    Just detta med att hitta alternativa inkomster när man inte jobbar med sitt vanliga jobb är en svår nöt att knäcka, i alla fall för mig. Jag är hyfsat duktig på det mesta, men jag anser inte att jag har de där riktiga färdigheterna för att t.ex. öppna bilverkstad (tycker det är kul att greja med bilar) eller dra igång en entreprenadfirma (är hyfsad med en grävmaskin). Andra verksamheter som man hade kunnat ägna sig åt är redan överetablerade i våran stad, som t.ex. bilvård, som jag är väldigt bra på. Det går inte att slå utlänningarnas priser, 99 kr för en tvätt, hallå.

    Tips tages gärna emot :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!

      Ja, det är härligt och inspirerande med mål :) Jag var tvungen att dubbelkolla mina senaste utdelningsskrivelser, för jag känner inte igen att jag har skrivit att utdelningarna ska öka med 100 000 kr 2024. Utdelningarna 2023 uppgick till 674k, så målet 2024 är lägre än utfallet 2023.

      Det stämmer att jag för närvarande inte jobbar åt annan än mig själv. Då vi har en lön mindre nu så blir sparandet lägre än tidigare, men vi får ändå iväg ett "hyggligt" sparande varje månad. Jag är tyvärr väldigt ohändig så jag har inte så mycket bra input att komma med kring bilverkstäder etc :) Något jag skulle behöva ibland är t ex en elektriker, någon duktig VA-person och generellt händig person - så drar du igång en sådan firma kan jag utgöra del av kundbasen :)

      Delete
    2. Hej! Ja det var nog jag som läste slarvigt ett gammalt inlägg som låg öppet i en flik, där det stod " Under innevarande år kommer våra utdelningar att överstiga i genomsnitt 50 000 kr per månad." 50*12 är ju 600000 så det stämmer ju att det blir samma eller mindre :D

      Det låter ju helt toppen att ni får iväg ett sparande trots en enda lön, det är imponerande. Har du några spar-hack får du gärna dela med dig. Här har räntorna ätit upp det mesta av det extra utrymmet av det som blir över av Fru Snålgris lön och det lilla jag kan skrapa ihop av CSN.

      Jag är en sån person tror jag som är händig på det mesta, men inte tillräckligt händig eller "yrkesskicklig" för att starta eget. Det är lite trist, men man täcker åtminstone in husbehovet, och jag tar bara hjälp av yrkesmän i nödfall. Det finns absolut inget utrymme i vår budget till hantverkare som kostar nästan lika mycket per timme som jag debiterade som IT-konsult. Jag har tid, den tiden använder jag till att lära mig saker, som att t.ex. byta kamrem på bilen, och liknande. Det är lite nyttigt också tänker jag, för när jag också hade en lön så lämnade man bort bilen för allt som skulle göras och tänkte egentligen inte så mycket på vad saker kostade. Nu med svångremmen åtdragen har jag en helt annan kostnadsmedvetenhet. Det tror jag är viktigt om man som vi ligger på gränsen på inkonster för att dels undvika att äta av utdelningarna, och kunna täcka de nödvändiga kostnaderna. Ni har högre utdelningar och har kommit mycket längre i att "vinna spelet", så där kanske nattsömnen är aningen bättre:D Ponera dock vad som händer om din fru en dag säger "nej nu är jag så trött på jobbet, jag ska säga upp mig". Här hemma har Fru SNålgris på grund av ett antal tråkiga incidenter på sitt nya jobb funderat i de banorna, och då blev jag kallsvettig... hon hade innan sagt att hon trivdes riktigt bra, och då kunde jag med gott samvete ta tjänstledigt ett halvår. Saker och ting kan ändras så fort...

      Delete
  2. Många av mina nyårs mål konmer att vara ekonomiskt relaterat.
    Mål1: Öka månadssparande från 2000 till 2500.
    Mål 2: Nå 2 mille i depåvärde. Just nu 1.482
    Mål 3: öka till från 64.000 80.000 i årsutdelning.
    Mål: 4: Max 5 transaktioner igenomsnitt per månad. Från igenosnitt 9 iår.
    Mål 5. Promenera mer.

    ReplyDelete