Pages

Sunday 3 December 2023

Utdelningsprognos 2024 – Del 7 av 7

Vi har nu kommit fram till den sjunde och sista delen i min inläggsserie om förväntade utdelningar 2024.

Först och främst tänkte jag bara nämna att jag har funderat en del kring det där med utdelningar på sistone. Generellt känner jag att fokus framöver kommer vara mindre på utdelningar jämfört med hur mitt förhållningssätt varit historiskt.

Självklart har aldrig utdelning per se varit den viktigaste faktorn när jag investerar. Med det sagt har det ändå varit en viktig faktor.

Som investerare är det givetvis viktigast att sträva efter att totalavkastningen ska vara så hög som möjligt. Utdelning kan vara en kvalitativ egenskap men det finns ingen sanning att ett bolag som delar ut pengar per se är bättre. I grund och botten (om möjlighet finns) är det mer gynnsamt att ett bolag återinvesterar sina vinster i tillväxtfrämjande aktiviteter som väntas ha en hög avkastning på kapitalet än att kapitalet skiftas ut till aktieägarna.

Givet ovanstående resonemang hade jag i år funderingar kring att inte publicera någon utdelningsprognos för kommande år. Utdelningarna 2024 kan mycket väl komma att landa på en nivå som är lägre än 2023. Jag vill inte upphöra med något när en sämre utveckling väntas eller när något går mindre bra. Därför kommer jag inte att avsluta transparensen i frågan nu. Jag flaggar dock för det nu så har jag något att falla tillbaka emot nästa år om utdelningsprognosen då uteblir.

Hursomhelst, jag vill återigen poängtera att utdelningsprognosen 2024 baseras på mina gissningar om utdelningsnivåer samt utifrån en ögonblicksbild av portföljens sammansättning. Utfallet kan således bli något helt annat än vad som anges i detta inlägg.

Enligt estimaten i mitt basscenario kommer mina utdelningar 2024 att uppgå till 594 416 kr. Enligt uppskattningarna i mitt glädjescenario kommer jag att inkassera 690 882 kr i utdelning. Som det ser ut nu kommer glädjescenariot in något över 2023 års utdelningsnivå, medan basscenariot ligger signifikant lägre.

Givet att inga drastiska förändringar görs i portföljen hoppas jag att basscenariot på aggregerad nivå ska komma visa sig vara för konservativt. I vissa bolag känner jag mig dock lite extra nervös, exempel på detta är B3 och Raketech.

I B3 pratade bolagets största ägare i förra veckan om att utdelningen har lägst prioritet, om utdelning ställs emot aktieåterköp och förvärv (givet att rimliga villkor uppvisas på nyss nämnda alternativ). Gällande Raketech finns som bekant signifikant tilläggsköpeskilling att betala.

Det ska bli spännande att se vad bolagen bjuder på för utdelningsbesked i samband med att Q4-rapporterna presenteras.

4 comments:

  1. Morgon!
    Jaa, det är skillnad på företag och företag, ingen klagar på Apples totalavkastning men som ren utdelare är den ingen höjdare. Därför vill man blanda och även ha sådana företag i sin aktieväska.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Instämmer helt, bra med lite mix i portföljen :)

      Delete
  2. Det var exakta tal här, 594.416 SEK. När jag gör både mina private business cases eller jobb relaterade så tenderar jag att avrunda, I det här fallet närmaste 50k eftersom det är så pass mkt osäkerhet men det är jag det😃

    I min egen budget gör Jag en top down prognos, din bottom up är ju betydligt mer säker/genomtänkt men det kräver ju också tid att göra. Utgår från årets utdelning och lägger sen på 5%, ingen budget vi lever på eftersom allt återinvesteras.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, det är en exakt siffra. Förvisso kan man argumentera för att även 600 000 kr är en exakt siffra, bara mer "rund" och vedertagen som "avrundningssiffra" :)

      Skämt och sido, jag gör endast min prognos för att jag tycker det är väldigt kul och motiverande. Hade jag levererat en prognos via PM till en styrelse i ett börsbolag hade jag givetvis aldrig haft ett så "exakt" tal utan istället lagt in "cirka 600 000 kr".

      Det enda jag med säkerhet vet gällande min prognos är att verkligheten inte kommer bli exakt som jag gissat, så jag kommer justera prognosen löpande (inklusive vid portföljförändringar, utdelningsbesked etc) :)

      Delete