Pages

Friday 29 December 2023

Vem är du och vad vill du läsa på bloggen?

Jag har nu bloggat i närmare fem år. Under denna period har jag hunnit med att publicera en hel del inlägg.

Nu när innevarande år börjar närma sig sitt slut planerar jag lite för framtida inlägg. Ni får gärna kommentera nedan om det är något särskilt ni vill läsa om på bloggen framöver.

Då de allra flesta av alla som läser bloggen är personer jag inte känner skulle det vara oerhört intressant att få veta lite mer om er. Ni får därför jättegärna skriva något om er själva i kommentarsfältet, t ex kön + ålder + jobbar/studerar/annat etc.

Tack på förhand! 😊

31 comments:

  1. Man 35 år. Högsta utbildningsnivå gymnasium. Jobbar som vaktmästare på halv tid sedan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedan 3 veckor. Jobbat innan dess som städare.

      Delete
    2. Grattis till nya jobbet Mikael! Tack för att du delar!

      Delete
  2. Man, 52, civ ing, vad vid företagsledning, rel. stor portfölj

    Ganska ny på bloggen i år. Gillar den som den är. Väldigt bra företsgsanalyser varvar med olika slags tankar. Det som saknas i bloggsfären generellt är kanske tankar kring total portföljsammnsättning, vikt mellan olika tillgångsslag osv och inte bara specifika aktier.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Välkommen till bloggen :) Bra tankar, ska ta med mig det. Tack för att du delar!

      Delete
  3. Jag är 47 år, ensamstående mamma, handläggare inom kommunal verksamhet, bra lön och hyfsat stor portfölj :)

    Vill få inspiration och motivation, du är en av mina favoritbloggare, jag följer bara tre stycken. Du har ett trevligt sätt att skriva och uttrycka dig på, bra blandning på ämnen. Jag gillar främst inlägg om köp, utdelningar och aktieanalyser :) men även dina andra ämnen är intressanta och ger mervärde.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack för de fina orden, det värmer väldigt mycket! Ska försöka fortsätta få till lite aktieköp, utdelningar och analyser även framöver :) Tack för att du delar!

      Delete
  4. Skulle vilja läsa mer om ditt mindset, hur du kom fram till att börsen var ditt sätt att spara, hur vad och när du köper osv. Tack för en bra blogg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket bra förslag på ämnen, jag ska försöka skriva om det framöver. Tack för att du delar!

      Delete
  5. Tjej, nyss fyllda 43, barnskötare. Tänker gå i pension vid 55 och leva på utdelningar.
    Störtgillar din blogg, tack för att du delar med dig av analyser, köp och intressanta tankar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Glömde skriva att jag investerat på allvar sen 2018. Önskar dig ett fint 2024!!

      Delete
    2. Härlig och inspirerande plan, det fixar du! Tack för de fina orden och att du delar!

      Delete
  6. Man, 30 år och är en helt vanlig kontorsnisse. Hållit på med börsen sen slutet av 2021 så jag har hunnit lära mig vad nedgång och röda siffror betyder! Sparar för att vid någon tidpunkt ge mig själv möjligheten att leva endast på utdelningar ifall jag så önskar så din resa och den här bloggen är lite som en "blueprint" för mig att bli inspirerad av

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul att du hittat till börsen! Tråkigt med röda siffror, men fint när det sker ganska tidigt då man kan köpa billigare! Tack för de fina orden och att du delar!

      Delete
  7. Man, 45 år, ingenjör. Har varit på börsen i varierande omfattning sedan drygt 15 år. Har varit mer intresserad av bolag än värdering i kombination med lite bristfällig långsiktighet emellanåt vilket innebär att portföljvärdet inte är vad det kunnat vara.
    Så allt gällande analys och värdering läses med stort intresse!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för att du delar med dig, det uppskattas väldigt mycket. Jag ska försöka fortsätta få till lite analyser och värderingar :)

      Delete
  8. Man, invandrare, svensk civilingenjör, bor i BR på Södermalm. Investerar sedan 2014 - utdelningarna idag lika stora som lönen. Intressant att läsa om aktieanalyser, ekonomiska beslut, målsättningar, och i viss grad lästa böcker och träning. Tack för läsvärd blogg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Grymt jobbat att ha kommit upp i en nivå där utdelningarna är lika stora som lönen! Tack för de fina orden och att du delar :)

      Delete
  9. Man 57 år, industriarbetare, operatör. Bor i en BR ett par mil utanför Göteborg. Varit intresserad av börsen sedan 90 talet men hade inte möjligheten att sätta mig in i ämnet. Gjorde några tafatta försök med IT aktier och allt gick åt skogen.
    Började spara försiktigt i fonder för några år sen och blev mer och mer intresserad.
    I September 2022 gick jag helt över till att spara i utdelnings aktier. Mitt mål är att jag och frugan skall kunna unna oss lite extra efter pensionen. Min sparkvot är nu 19,5% men kommer öka till ca 25% om ett par år.
    Det jag tycker är intressant är att läsa om hur andra resonerar om eventuella aktieköp, analyser, vardagliga ekonomiska beslut i allmänhet.
    Jag börjar förstå hur man skall undvika de stora fällorna men tips och just få läsa hur andra gör sina val och kunna jämföra med mina val, är väldigt intressant.
    Har denna sida som favorit i adressfältet och besöker då och då :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Grymt jobbat och kul att min blogg ligger som en favorit i adressfältet :) Tack för att du delar med dig av din resa, jag ska framöver försöka väva in lite av det du lyfter.

      Delete
  10. Merlan.
    Egenföretagare som skulle kunna leva på min portfölj, har provat att dra ner på jobbet men då jag är 42 har jag insett att det är för tidigt. Har köpt segelbåt och är mycket ledig, mycket handlar om att hitta bra balans. Älskar att jobba och älskar att vara ledig.
    Din blogg är en av få jag följer, gillar verkligen dina bolagsanalyser och tankar om bolagen, följer alltid dina köp och sälj även om jag inte själv agerar på dem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för de fina orden, verkligen superkul att höra! Starkt jobbat att ha byggt upp en portfölj du kan leva på. Håller med om att det är viktigt att hitta en bra balans. Tack för att du delar!

      Delete
  11. 35 år och bor i lägenhet i sthlm med fru och barn. Investerat på börsen i ca 7-år och har det idag som största intresse. Denna blogg är min favoritblogg och jag läser alla inlägg, även om jag inte är den bästa på att kommentera. Gillar framför allt dina tankar om bolagens performance och värderingar, men även dina reflektioner om lästa böcker och träning är uppskattade. Något som hade varit trevligt är analys av bolag som du ej äger idag, ex "Månadens bolag", där du ungefär som både din och min gemensamma favoritpodd KAP, kan presentera ett bolag med kort beskrivning av verksamhet, prestation och värdering.

    Tack för i år och gott nytt år!
    /Daniel

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för de fina orden, det värmer mycket att höra! Det känns som vi ha många gemensamma intressen och övrigt överlappande områden, känns som jag i stort sett ordagrant själv hade kunnat skriva ovanstående :)

      Bra idé med "Månadens bolag". Jag lovar inte att jag kommer lyckas med den ansatsen, men jag lovar att jag ska göra ett försök. Kanske med undantag för de månader där rapportperioden är i full gång.

      Gott Nytt År!

      Delete
    2. Haha. Roligt att höra om likheterna. 😊 Troligtvis är de gemensamma intressena en stor del till att bloggen också är en favorit!

      Det skulle vara kul om det kom någon gång ibland, men känn ingen press på att det är något som förväntas göras med en viss frekvens.

      Fortsätt med det du gör. Du gör det väldigt bra!

      Delete
  12. God natt(?)
    Är en 50+ man i Stockholm som arbetar i tågbranschen. Investerat "seriöst" sedan 2019 innan dess var det mycket planlöst sparande och investerande.

    Tycker de andra inläggen redan sagt allt, fortsätt som nu så är jag nöjd. Trivsam läsning, tack för detta året!

    Gott Nytt Sparår!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Tobbe! Kul att höra att du gillar bloggen och tusen tack för alla dina kommentarer under året - det uppskattas oerhört mycket och ger bra motivation till att fortsätta skriva blogginlägg.

      Tack för att du delar och Gott Nytt År!

      Delete
  13. 52-årig industriarbetare som inte kom igång med sparande förrän för 2 år sedan. Spararkvot 25-30% i månaden. Målet med sparandet är att få lite extrapengar som pensionär i form av utdelningar. Investerar därför mest i högutdelande bolag. Tycker väldigt mycket om det du skriver för att du tar upp lite mindre bolag samt delar med dig av dina tankar om framtidsutsikterna för bolagen. Jag skulle vilja höra dina tankar om hur du hade gjort om du kommit igång med sparandet sent i livet. Gott nytt år!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Härligt att du hittat till aktiemarknaden! Jag vet inte när du önskar gå i pension men om man går i pension runt t ex 65 år, då har pengarna en bra tid på sig att jobba. Bra förslag på ämne, jag ska försöka få in ett inlägg om tankar kring start av sparande "senare". Tack för att du delar!

      Gott Nytt År!

      Delete
  14. Man, 33 år. Bor i villa, södra Sverige. Jobbat med IT och mjukvara senaste tolv åren. Sparat ihop 1 miljon kronor på börsen under 10 år. Ser min portfölj som en livförsäkring. Har en ganska enkel strategi, som består av tre pelare. A) Indexfonder. B) Svenska investmentbolag C) Ett par utdelningsbolag.

    Följt din blogg under flera år, inne dagligen och läser. Mycket sunda tankar om livet, investeringar och mindset. Fortsätt skriva! ❤️

    ReplyDelete
    Replies
    1. Grattis till att ha sparat ihop 1 miljon kronor, grymt jobbat! Det låter som att du har en sund och bra strategi.

      Stort tack för de fina orden och att du delar, det uppskattas väldigt mycket!

      Delete