Pages

Thursday 18 January 2024

10 rapporter jag ser lite extra mycket framemot

Det är nu inte många dagar kvar innan den svenska rapportperioden drar igång på allvar.

Rapportperioder är något jag alltid ser framemot. Som en investerare som gillar utdelningar är däremot Q4-rapporterna något som jag ser extra mycket framemot, detta då det är tillfället som de allra flesta bolagen kommunicerar sina utdelningsbesked.

Jag kommer att försöka läsa ett stort antal rapporter. Nedan listar jag några exempel på bolag jag finner extra intressanta.

RAKETECH: Att VD:n lämnade sin post i början av januari till följd av meningsskiljaktigheter med styrelsen om den strategiska inriktningen framöver är något som skapar extra osäkerhet. Jag vill i rapporten se att 2023 avslutades väl, att 2024 har inletts på ett solitt sätt och att man fortsätter att öka på transparensen och förväntningarna kring tilläggsköpeskillingen för Casumba. Givetvis vill jag också ha information om strategin framöver samt hur det blir med årets utdelning och prognosintervall för verksamheten 2024.

EVOLUTION: Det jag är mest intresserad av här är bland annat marginalguidning för 2024, kommentarer om den nya minimiskattenivån och allmänna kommentarer om efterfrågeutvecklingen.

B3 CONSULTING GROUP: Det jag framför allt kommer att fokusera på när det kommer till B3 är marknadsefterfrågan, status på effektiviseringsprogrammet, utvecklingen i Polen och nivån på utdelningen kontra planer om ytterligare återköpsprogram.

PREVAS: I likhet med B3 är jag nyfiken på hur bolaget ser på marknadsefterfrågan. Jag är också nyfiken på hur t ex marginalnivån utvecklas.

BETSSON: Den kortsiktiga oron i Betsson har ökat efter den svenska domen som stipulerar att bolaget är återbetalningsskyldigt på ett antal miljoner till en person som spelade bort mycket pengar. Vi får se om Betsson kommenterar något kring domen. Även här önskar jag ta del av tankar kring den globala minimiskattesatsen. I övrigt är det alltid extra intressant att se hur starten på innevarande kvartal har varit. 

NEW WAVE: Det jag mest ser framemot i New Waves rapport är exempelvis att se hur marginalnivån håller emot i nuvarande marknadssentiment samt att ta del av Torstens tankar om utvecklingen i närtid.

HANDELSBANKEN: Den enda frågan här är egentligen ”Hur stor kommer utdelningen att bli?” Sedan blir det såklart också intressant att se om Handelsbanken skräller till med ett aktieåterköpsprogram eller inte.

NORDIC PAPER: Hur slår kronans relativa återhämtning mot bolaget, som länge gynnats av en sjunkande svensk krona. Vilken utdelningsnivå kommer man lägga sig på nu när man också är i inledningsfasen av att genomföra en signifikant investering?

PEAB: Byggbolaget Peabs rapport ska bli mycket intressant att ta del av. Utvecklingen av bolagets finansiella ställning, marknadsefterfrågan och utdelningsbeskedet är tre saker jag kommer titta extra på.

JM: En aktie som jag tycker har hållit emot förvånansvärt väl är JM (jo, jag vet att aktien har backat mycket sedan toppnivåer 😊). Marknaden för nyproduktion av bostäder är oerhört svag. Jag är därför nyfiken på att generellt ta del av bolagets Q4-rapport. Jag har bolaget på min bevakningslista och är inte främmande för att köpa aktier om kursen sjunker ned mot tidigare bottennivåer under 2023.

Vilka rapporter ser du mest framemot?

12 comments:

  1. Equinor, Norsk Hydro, Intrum, BAT, Philip Morris, Handelsbanken , Arcadian Timber, Telia, Telenor, diverse guldbolag och ett par bolag ifrån mitt nuvarande hemland

    Alleles för många bolag😃

    Tur att det är lite att göra på jobbet men många av rapporterna släpps när jag är på skidsemester.
    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Glömde ta med Betsson, Nordic paper (fick iden från dig, tack för det :-)), Arctic Paper (som jag inte äger längre men följer).
      Mvh
      Emigrantinveste´raren

      Delete
    2. Spännande bolag att följa! Hehe, det är jobbigt med alla dessa skidresor ;)

      Delete
    3. Kul med Nordic Paper och Betsson också :)

      Delete
  2. Är redo på att bli besviken av Handelsbanken =)
    Annars håller jag med om Peab. Ser fram emot många rapporter, främst Atlas, Bravida, Epiroc och Volvo.
    Vad tror du om Peabs utdelning?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Besviken på Handelsbanken utifrån perspektivet om aktieåterköps eller något annat? :) Jag har lagt in 2,25 kr som utdelning på Peab, vad tror du om Peabs utdelning?

      Delete
    2. Jaha, Peab tjuvstartade och klämde ur sig siffror redan nu. Misstänker att det blir några till, även om det börjar bli sent att vinstvarna för Q4…

      Delete
    3. Ja, Peab var otåliga med att få ut siffrorna :)

      Delete
  3. Det finns många rapporter att hålla koll på. Mycket har hänt. Kronans uppgång, oljeprisets uppgång m.m. 10 bolagsrapporter som jag kommer att följa är:

    Börjar med Alleima där Carnegie bank har skrivit en rekommendation där man tror på minskad orderingång. Jag själv vill se vart utdelningen landar.
    2. Atlas Copco: Konkurrenten VAT ökade sin orderingång med 44% Det skall bli intressant att se hur det kommer att för bolaget.

    3. Coor som köpt Skaraborgs städ och har en stabil kassa. Hur mycket blir utdelningen? Har man lyckats få in fler avtal än den som man fått från Swedbank d.v.s har man lyckats plåstra såret från det brutna Ericssonavtalet tillräckligt?

    4. Hexpol: Här har vi ett bolag med dubbel sorg. Både huvudägaren Melker Schörling och även VD avled under Q4. Det skall bli intressant att se tillförordnades VD ord. Blivande VD tillträder senast 1:a Juni. Utdelning, marginal och resultat blir det intressanta.

    5. NCC har varit starkt och det visar sig nu klokt att ha avknoppat Bonava. Orderingången och utdelningen blir intressant att se.

    6. Rottneros: Påverkas av underhåll av Vallvik varje år Q4. Men i Q3 såg man en vändning av massapriserna. Massapriserna VS kronan skall bli intressant att se. Dessutom har man investerat i ett Startup bolag.

    7. Tethys Oil påverkas av oljepriset vilken kommer att stiga och man har hitta ny olja. Det blir intressant att se resultatet.

    8.Tietoevrys resultat, marginal och utdelning blir intressant att följa.

    9 och 10: 9 finns med i Stockholms börsen men 10 finns inte med inom Stockholms börsen. I och med att Nordea har flyttat till finland så är jag nyfiken på hur bolaget går där jämfört med Ålandsbanken och där har ni 9 och 10.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Intressanta bolag Mikael! Kul som alltid att du ger beskrivande texter :)

      Delete
  4. Peab vinstvarnar tyvärr och sänker utdelning:

    https://www.di.se/live/peab-vinstvarnar-foreslar-rejal-utdelningssankning/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Signifikant sänkt utdelning var väntat enligt mig, även om utfallet blev ännu lägre än vad jag skissat på.

      Delete