Pages

Wednesday 17 January 2024

Bör man köpa utländska aktier?

Det råder delade meningar huruvida man bör köpa aktier noterade på börser utanför Sveriges gränser.

För egen del är för tillfället samtliga bolag som återfinns i min portfölj noterade i Sverige. Huruvida det är ett klokt beslut eller inte är lite av en vattendelare inom investeringsvärlden. Detta inlägg baseras på att jag bor i Sverige. Skulle jag ha bott någon annanstans kanske jag hade agerat på ett annat sätt.

Min utgångspunkt är att man som en typisk småsparare som placerar i aktier klarar sig mycket bra på att endast investera i bolag noterade i Sverige. Tre argument för detta är:

  • Sverige har många världsledande och fantastiska bolag: Historiskt har den svenska börsen utvecklats väl, både i absoluta och relativa termer. Detta är bland annat drivet av de många världsledande och högpresterande bolag som finns i vårt avlånga land. Det finns därmed gott om solida investeringsmöjligheter att välja bland bolag noterade i Sverige
  • Många svenska bolag verkar på en global marknad: Givetvis är den svenska marknaden viktig för bolagen listade i Sverige, särskilt för mindre bolag. Det finns dock många globala bolag där Sverige utgör en mindre del av verksamheten. Detta gör att man som investerare ändå får ta del av världsmarknadens utveckling, valutasvängningar mm
  • Landet du bor i är (oftast) det du har bäst koll på: Detta är nog den punkt som jag tycker är viktigast för att majoriteten av mina investeringar över tid kommer att vara placerade i Sverige (givet att jag bor kvar i landet). Av naturliga skäl är det som bosatt i Sverige lättare att ha koll på svenska lagar och regler jämfört med t ex amerikanska eller franska. Det är också lättare att allmänt ha bättre koll på sentimentet i landet du bor i än platser där du inte befinner dig eller där du kanske aldrig har varit

Personligen tycker jag således att det är lättast och mest fördelaktigt att köpa aktier i svenska bolag. Jag vet som sagt att många inte delar denna åsikt. Det går absolut att finna skäl till att investera utomlands. Skäl för att investera utomlands är exempelvis:

  • Den svenska marknaden är liten och det finns många fantastiska bolag utanför Sveriges gränser
  • Den svenska marknaden saknar vissa sektorer man vill åt, t ex globala tech-jättar
  • Man har en långsiktigt dyster bild om utvecklingen i Sverige
  • Man planerar att flytta från Sverige
  • Man vill få en än större exponering (än vad vissa globala svenska bolag kan ge) mot snabbväxande marknader

Ovan är exempel på argument för att investera i utländska aktier. Att ur ett diversifieringsperspektiv påstå att man bör investera i enskilda aktier utanför Sveriges gränser är dock inget jag anser vara nödvändigt.

Tycker man att det är kul att t ex köpa aktier i Disney och Apple åt sina barn är det givetvis inget fel med det, men för den genomsnittlige spararen som vill hålla på lite med aktier är min tes att det gott och väl räcker att hålla sig till svenska bolag (åtminstone initialt). Om man vill kan man sedan exempelvis komplettera detta med månadssparande i t ex väl valda fonder, vars fokus är på marknader utanför Sveriges gränser.

Är man en superdedikerad investerare, t ex om man är oerhört duktig inom vissa nischer eller om man vill investera i bolag med extremt långa utdelningstrender, ”go ahead” och investera var dessa bolag finns, men det är sannolikt inte en beskrivning som gäller för den genomsnittliga investeraren.

10 comments:

  1. Jag har ungefär 50% global och resten Sverige, jag tycker att det funkar bra speciellt när valuta marknaden är skakig, dessutom hånner jag med Ray Dalio som sa att nästa årtionden kommer vi se otroligt stort förändring pga AI och då tycker jag bred diversifierad portfölj funkar utmärkt för mig 😀

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det låter som ett bra upplägg! Ja, AIs framfart ska bli mycket intressant att följa :)

      Delete
  2. I princip allt i utländska aktier och fonder. All min övriga ekonomi är i Sverige: arbete, pension och lägenhet. Känner inte att jag behöver mer här. Dessutom är ofta de börserna öppna när jag inte arbetar utan har tid att följa och handla.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Smart aspekt med att de börserna är öppna när du inte arbetar, den aspekten har jag inte tänkt på det sättet förut :)

      Delete
  3. God kväll!
    Håller med dig om detta att det räcker generellt med svenska aktier.
    Men, det är roligare att sprida investeringarna

    ReplyDelete
    Replies
    1. God morgon! Haha, ja rolighetsargumentet ska man inte bortse ifrån :)

      Delete
  4. Forts.
    Sprida investeringar över hela världen. Jag har 50% i Sverige, 30% i USA och 20% i resten av världen.

    ReplyDelete
  5. Säg såhär: en fördel med att investera i Sverige är att som du skriver ovan så förstår du traditionerna/legala systemet, du kan lättare följa upp bolagen och inte minst den politiska risken är lägre. Jag har själv tyvärr investerat i Ryska företag (Gazprom) och förlorade i samband med Ukraina invasionen en större summa pengar - hade jag verkligen satt mig in i det ryska systemet och politiska risken hade jag aldrig investerat ett öre där. Likaså gick jag på en blåsning för ett par år sen i Just Energy, där var det inte politisk risk utan rent fraud.

    En annan sak som är viktig att tänka på är att man som retailinvestor (jag utgår ifrån att vi alla här är retal investorer) bestraffas med massa avgifter för valutaväxling. SEK till tex EUR/USD och samma sak igen när det säljs om man inte investerar i samma valuta. Jag tror också att man genom att investera i tex exportföretag får bort ev FX risk, om nu SEK skulle tappa framöver mot andra valutor.

    Jag investerar framför allt i utländska bolag genom då den typen av företag inte finns i Sverige (tex oljebolag, tobak - ingen ESG stämpel här inte) men också om bolagen finns i ett land där jag pga av tidigare boende har en depå. Det fallet gäller Norge, sen kan jag tycka att SEK men framför allt NOK är på tok för lågt värderat mot andra valutor såsom EUR/USD.

    Mv
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Just dyra transaktionskostnader är ytterligare en faktor som gör att jag allt annat lika hellre investerar i svenska bolag. Det låter ibland trevligt med "gratis courtage på amerikanska aktier" etc, men det är valutaväxlingen som är det dyra så gratis courtage är inte superintressant i det stora hela i det exemplet.

      För dig som bor "lite överallt" har jag full förståelse för att du investerar i bolag utanför Sveriges gränser :)

      Delete