Pages

Tuesday 16 January 2024

Utmaningar med FIRE – Del 1

Jag har nu varit utanför ekorrhjulet under en period. Det finns fördelar och nackdelar med det mesta i livet.

I en inläggsserie på bloggen tänkte jag lyfta upp några utmaningar med FIRE-spåret. Det ska inte tolkas som att det är saker som påverkar mig särskilt nämnvärt. Det bör också påpekas att det är saker som lyfts fram från ett subjektivt perspektiv, dvs andra personer kanske inte alls anser detta vara utmaningar. Med det sagt drar vi igång med den första FIRE-utmaningen.

Att låna pengar av banken

Generellt när man önskar låna pengar av banken utgår banken ifrån vilken förvärvsinkomst du har. Om det kan man tycka mycket, mycket till lån blir det i normalfallet däremot inte om man inte har ett förvärvsarbete.

Som jag nyligen skrev förlorade vi en budgivning på en bostad vi skulle önska köpa. Då köparen fick lägenheten för ett bud strax över vårt bud är det lätt att känna att vi var väldigt nära att vinna budgivningen. Vi har dock ingen aning om hur högt upp den andra budgivaren var villig att gå, att säga att vi var nära att vinna är därmed en sanning med modifikation.

Hade jag haft ett jobb hade vi kunnat låna betydligt mer. Vem vet, då kanske vi hade vunnit budgivningen. Under pågående budgivning kändes det självklart att ha ökat upp lånet med någon miljon om vi hade haft möjligheten. När vi tidigare har haft den lånemöjligheten har jag varit lite mer skeptisk till att dunka in några miljoner till i lån, så även om vi de facto hade haft möjligheten är det ändå inte säkert vi skulle ha utnyttjat den 😊

Oavsett vilket så är den minskande lånemöjligheten en tydligt negativ del med FIRE-spåret. Det är något att beakta och tänka på innan man säger upp sig från jobbet.

3 comments:

  1. Hej och tack för ett bra inlägg! Jag efterlyste för ett tag sedan inlägg från folk som faktiskt har påbörjat sin FIRE, då bloggandet tyvärr brukar avta ganska snabbt då, samtidigt som massa nya utmaningar tar form. För de flesta av oss som är nya inom detta med att vara "arbetsbefriad" är det en märklig känsla, och det kan vara vettigt tror jag att dela alla dessa erfarenheter som inte har med vare sig sparande eller aktieköp att göra, sådant som är standard under aggregeringsfasen. Just banker är ju ett "bekymmer" så länge man har bolån, vilket de flesta av oss trots allt har. FIRE-resan blir MYCKET längre om vi även ska amortera bort våra bo-lån, vi som sitter med 1-3 mille i lån i vanliga villor. En sak du inte tar upp är de där KYC-formulären som banker skickar ut lite då och då. Vad ska man fylla i under "sysselsättning" anser du? Denna har jag klurat på länge. Man vill ju inte gärna lura sin bank och välja "anställd" , speciellt om man som vi nu lever på en inkomst som räcker för våra vardagliga utgifter, men som banken absolut inte hade varit nöjda med om det var dags att lägga om några lån, eller gud förbjuda ta nya. Oavsett tycker jag att bankerna numera är väldigt kinkiga med denna informationen, speciellt om man ska överföra större summor med pengar. Vad tänker du fylla i nästa gång du får ett KYC-formulär? De brukar trilla in en gång om året. I övrigt inget att tillägga tänker jag utöver det du skriver. Gällande lån så kan man ju belåna sin portfölj istället för att besvära banken. Avanza har vettiga räntor och ställer inte jobbiga frågor som de vanliga bankerna gör. Bostäder kan sjunka 20% i värde, precis som stabila värdepapper kan göra. Nackdelen med att belåna värdepapper rejält är att en bostads momentana värde inte påverkar ditt lån som en värdepapperskredit gör, vilket innebär att man bör vara betydligt mer återhållsam med portföljbelåning, och inte belåna mer än säg 20%.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Jag ska försöka hålla bloggen i liv ett tag till :) Jag har inte fått ett KYC-formulär sedan jag slutade jobba men jag kommer ange det alternativ som bäst passar min situation. Om inget bättre finns kommer jag skriva "arbetslös". Jag är inte orolig för KYC-dokumentationen. Att ta nya lån är en sak men generellt i övrigt torde en sund bank ta helhetsbilden i beaktande och inte endast om jag jobbar eller inte. Att låna massa med aktier som säkerhet känns (som du skriver) betydligt mer riskfyllt :) Det säkraste är nog att noga tänka igenom framtida kapitalbehov innan man exekverar FIRE :)

      Delete
    2. Ja det beror ju på vilken skuldkvot man har och belåningsgrad på huset. Det finns ju t.ex. en regel om att om du inte har en årsinkomst motsvarande en viss % av ditt bolån tvingas du enligt amorteringskravet att amortera en extra %-enhet per år. Det är sådant som banken endast kan få reda på via KYC-dokumentationen, och de kommer garanterat att agera på det. Men har man så att säga ryggen fri och har koll på alla dessa regler instämmer jag i att man bör vara så sanningsenlig som möjligt gällande KYC-blanketten.

      Delete