Pages

Thursday 11 January 2024

Breven berättar: Ingvar Kamprads visionära ledarskap på IKEA

I dagens inlägg är det fokus på Ingvar Kamprad och IKEA, ett område där det finns mycket inspiration och klokskap att hämta.

Under 2023 läste jag ut boken ”Breven berättar: Ingvar Kamprads visionära ledarskap på IKEA”. Boken är skriven av Staffan Jeppsson.

När Staffan var 33 år (= år 1990) fick han erbjudandet om att bland annat bli personlig assistent åt Ingvar Kamprad. Om det är någon som har bra koll på såväl IKEA som Ingvar Kamprad är det således Staffan. Jag tycker att boken är mycket intressant och läsvärd, vilken bjuder på intressanta anekdoter och mycket klokskap i sann Ingvar Kamprad-anda. Detta till stor del baserat på de många brev som Ingvar författade till bland annat olika IKEA-anställda.

Ingvars pappas familj kom från Tyskland och invandrade till Sverige i slutet på 1800-talet. Ingvars mamma härstammade från en handlarfamilj i Älmhult, en familj som i flera generationer drev en lanthandel.

Ingvar Kamprad föddes år 1926. Redan som 6-7 åring uppfattade Kamprad att hans föräldrar inte hade gått om pengar. Han lärde sig då vikten av att ha medel för att nå sina mål. Han började i tidig ålder att sälja tändstickor, fröer och spensalva (= så att inte kons spenor skulle torka ut) etc. År 1943 kom Ingvar Kamprad att grunda IKEA.

Ingvar deklarerade tidigt i sin möbelkarriär att det är omöjligt att göra affärer med hungriga magar – därav IKEA-restaurangens uppkomst. IKEA-restaurangens syfte är således inte att sälja mat utan att sälja möbler.

Kamprad hade en unik förmåga och passion för detaljer samtidigt som han såg den stora bilden. Det är detaljerna som bygger helheten. För Kamprad var det viktigare att vara bäst än att växa fort och vara stor.

En anekdot också i sann Kamprad-anda var att han förbjöd speglar på damtoaletterna, detta då annars varje toabesök skulle ta 3-4 gånger så lång tid och IKEA skulle då behöva ha fler toaletter (= kosta mer pengar). Speglar fanns dock utanför själva toaletterna, dvs vid handfaten.

Perfektionism som begrepp är inte något som Kamprad fokuserar på. Han gillar snarare good enough-fokus. Han tyckte ofta ”bra till 95%” är tillräckligt bra. De sista fem procenten blev ofta alldeles för dyra att fixa. IKEA-kulturen är IKEA-sfärens viktigaste tillgång.

Ingvar ansåg att ett framgångsrikt företag som IKEA alltid befinner sig i kris, t ex att ödmjukheten och kostnadsfokuset hotas i framgång. Vidare påtalade han ofta att IKEA inte kan luta sig mot sina konkurrenter. Detta då det (ännu) inte finns någon som är före oss.

För IKEA är det viktigt att inte förlora ödmjukheten inför framgången. Framgång föder alltid avundsjuka. Ingvar menar att ödmjukhet är ett fint men ofta missbrukat ord. Trots sin myckna framgång var det en speciell sak som Ingvar ångrade med sitt liv. Det var att han inte var mer närvarande när hans barn var små.

Nedan är exempel på ytterligare klokskap från boken:

  • Endast den som sover gör inga fel
  • Det är viktigt att veta om och kompensera sig för sina svagheter
  • Långsiktig framgång är ödmjukhetens största fiende
  • Rädslan att göra fel är roten till byråkrati och all utvecklings fiende
  • Lär dig att vara ödmjuk och akta dig för att spela tupp på skithög
  • Tillstå dina misslyckanden och kom aldrig med dumma bortförklaringar. Lär dig att säga förlåt
  • Försök göra en sak i sänder
  • Upptäck att ditt gräs är grönare än grannens
  • Kom ihåg att det alltid bara är genomförandet som räknas
  • Bluffa inte för någon, allra minst dig själv
  • Lyckan är inte att nå sitt mål, lyckan är att vara på väg
  • Enkelhet är en dygd
  • Ny statistik = nya onödiga utredningar
  • Att göra fel är den handlingskraftiges privilegium – den som förmår att rätta till
  • Ständig utveckling är en förutsättning för att få behålla ett bra övertag också på längre sikt
  • Det är alltid de positiva människorna som vinner
  • De finaste segrarna är de som inte har någon förlorare
  • Denna är ”farlig”: Det går ju bra som det gör-mentaliteten
  • Gällande bäst-före-märkningen på matvaror: Det enda som är bra med bäst-före-märkningen är prissänkningen några dagar innan produkten går ut

4 comments:

  1. Intressant, den hamnar på läslistan.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
  2. Har jobbat på IKEA. Sektliknande och dumsnålhet. Tyvärr inte bara min inställning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spännande med att ha jobbat på IKEA. Som utomstående/kund gillar jag IKEA och inspireras av bolagsbygget och av Ingvar Kamprad, men kan tänka mig att det finns en del andra perspektiv om man är på "insidan" :)

      Delete