Pages

Wednesday 10 January 2024

Tre saker jag önskar genomföra dagligen

Jul- och nyårshelgerna är nu över för den här gången. Något som för de flesta innebär att vardagen har kommit igång med sin gilla lunk igen.

När det är semester och ledighet är det lätt hänt att man anammar nya rutiner, eller åtminstone rutiner av mer tillfällig karaktär. Jag har nedan listat tre vardagliga saker som jag finner viktiga för mitt generella mående.

För tydlighetens skull vill jag poängtera att nedan inte spelar någon roll om inte hälsan är på en tillfredsställande nivå för nära och kära etc. Det ska inte heller tolkas som att nedan saker är viktigare än att spendera tid med familjen. Och som sagt (igen), ja det finns betydligt viktigare saker i livet än vad som listas nedan.

Spendera tid utomhus: Många experter har höjt sina röster och påtalat vikten av att spendera mycket tid utomhus, framför allt tidigt på dagen då det är något som supporterar vår så kallade dygnsklocka. Personligen önskar jag att så snart som möjligt när en ny dag har grytt få spendera tid utomhus. Det kan handla om alltifrån en kort promenad, leka med sonen eller ta en löptur. Denna aktivitet är något som absolut är lättare för mig att åstadkomma när jag inte jobbar på kontor fem dagar i veckan.

Träna: På tal om löptur är träna nummer två på listan över saker jag vill utföra dagligen. Träna är något jag har gjort i princip hela livet och regelbunden träning är något jag finner viktigt för mitt långsiktiga mående. Personligen tycker jag att det märks relativt fort på måendet om jag under en tid slarvar med träningen. Exakt vad träningen består av är inte så viktigt, men en blandning av kondition, styrka, koordination och rörlighet är något jag gillar.

Läsa: Något som jag på senare tid har kommit att uppskatta allt mer är att läsa. Det är oerhört givande på många sätt. Förutom att det är avkopplande ger det också upphov till många nya insikter och det är underbart att bli fast i gripande berättelser.

Avslutningsvis

Man ska inte tolka ovan som att jag önskar springa ett maraton varje dag och sedan komma hem och läsa en hel bok för att trivas med vardagen.

Tvärtom skulle jag säga att det krävs ganska lite för att den önskade känslan ska infinna sig. Man kommer långt med att få vara ute ”en stund”, träna 30 minuter och få 15-20 minuter lästid.

2 comments:

  1. Så gött att vara ute. Brukar försöka få till en kort löprunda mellan kaffe/sängsurf och frukost. Alltid gött och ofta ser jag hjortar, rådjur och lite rovfåglar beroende på årstid. Så här års blir det ofta i pannlampans sken, mysigt. Sen lite långpromenad, cykling eller annat ute. Idag blev det nån timme på långfärdsskridskor på förmiddagen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow, det låter helt underbart!! Några rådjur fick jag syn på idag när jag och sonen var ute :)

      Delete