Pages

Monday 8 January 2024

Dålig likviditet gör att jag har svårt att komma ur mitt innehav

Något som är viktigt att tänka på vid aktieinvesteringar är hur likvid en aktie är, det vill säga hur mycket en aktie omsätts under en dag.

En aktie med låg likviditet gör att du kanske behöver köpa för en dyrare kurs än du önskar för att få ihop det antal aktier du vill ha, samt omvänt att du behöver acceptera en lägre kurs om du vill sälja dina aktier. Särskilt illavarslande kan det bli om du MÅSTE sälja dina aktier och likviditeten är dålig.

Ju större din portfölj är, desto viktigare är det att ha koll på likviditeten i en aktie. Jag har några innehav i portföljen där likviditeten är skral. Utan att gå in på specifika bolag kan jag ändå konstatera att jag för tillfället har en illikvid aktie i portföljen där jag nu skulle vilja sälja aktier.

Jag kan givetvis strösälja aktier lite här och där för att minska min exponering i ovan nämnda situation. Men att snabbt avveckla min position blir vanskligt, om jag inte vill sälja aktier till en bit under gällande aktiekurs.

I detta exempel är det ett bolag jag tycker är långsiktigt intressant, men där det kortsiktigt är mer utmanande. När en sammanvägd bedömning har gjorts kommer jag därför inte att sälja några aktier nu, detta alltså till följd av den dåliga likviditeten och att jag inte vill tvingas sälja till rabatt mot nuvarande aktiekurs. Den här typen av investeringar kan i praktiken nästan mer liknas vid en onoterad investering än en börsnoterad investering.

Sammantaget anser jag att en aktie med dålig likviditet bör allt annat lika handlas med värderingsrabatt.

3 comments:

  1. Ja det är inte så kul att få massa transaktionskostnader bara för att man måste sälja i delar. Men jag tror att de flesta har nog 1 aktie med sämre likviditet. Helt klart ett ämne för många att tänka på.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är nog många som är inne och "vevar" i en del illikvida aktier :)

      Delete
  2. Det är dubbelt jobbigt med skojarbanker som Avanzas "courtagenivåer". Det är inte kul att lägga en order till fast pris i en illikvid aktie och det enda som blir sålt är för fikapengar. Allt-eller-inget-ordrar behövs läggas så lågt att det inte är värt det. Nåja, ett verkligt I-landsproblem men jag är övertygad om att skojarbankerna förlorar pengar på sådant trams i slutändan när folk handlar mindre.

    ReplyDelete