Pages

Tuesday 2 January 2024

Januari-utmaningen: Vem är på?

Nytt år och nya möjligheter! Att vända blad i kalendern är något som jag tycker är inspirerande.

Det skapar en känsla av nystart. En möjlighet att bibehålla en vana. Att utvecklas och göra ännu bättre framöver. Detta oavsett om det är en ny vecka, en ny månad eller ett nytt år.

Något annat jag gillar mycket är att handla mat. Personligen är det något jag anser mig vara ganska bra på, åtminstone utifrån perspektivet att besöka flera olika butiker och hitta nedsatta varor. Efter att ha ackumulerat upp frysen under hösten generellt och förra veckan i synnerhet går det nu i princip inte in en sak till i frysen.

Det är något som leder fram till utmaningen för januari 2024. Utmaningen lyder: Köp ingen mer mat förrän frysen har ätits ur.

Det tycker jag är en kul utmaning. Exklusive mat köper jag generellt inte så mycket annat, förutom aktier då 😊 Som en konsekvens av utmaningen i januari hoppas jag också att det kommer ta några dagar innan årets första köp kommer att ske.

Även om jag tidigare har haft lite extra utgifter på matkontot för att fylla frysen kommer nettoeffekten av denna utmaning leda till en tydlig nettopositiv effekt på det löpande konsumtionskontot. Pengar som man exempelvis kan sätta in på aktiekontot.

8 comments:

  1. Alltså, det där borde vi verkligen göra. Både frys och frysbox är fulla... och fråga mig inte vad som ligger längst ner, längst in i hörnet på frysboxen. ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du får hänga på utmaningen och sedan berätta vad du hittade längst in i frysen :)

      Delete
  2. Jag är inte på, kan jag säga på en gång.
    Hustrun som handlar/beställer hemleverans av mat och jag vet redan nu att hon kommer köpa djupfrysta bönor och spinat. Sen kan man ju diskutera hur intressant det är att inte handla mat om man har en massa saker i frysen men behovet är annat. Jag tänker på: hos oss gör vi egen flädersaft på sommaren som vi fryser in och i regel dricker när apelsinsäsongen är slut (ja, färskpressad apelsinjuice är en sak vi unnar oss varje morgon tills säsongen är slut). Vi har också fryst in frukt (jordgubbar, hallon och körsbär) som vi äter på vinterhalvåret. För det kommer vi ju behöva handla kyckling fileer, nötfärs och annat kött? Jag bakar allt bröd själv, inte primärt för att spara pengar utan för att det är bra mycket nyttigare än köpt bröd.

    Slutligen, jag lagar varje lunch till min fyrbenta PT/vän 3 veckor åt gången som jag fryser in. Även om han har mat hemma så må vi handla åt oss själva alternativt har vi mat hemma så inte får han vårt nötkött... Får räcka med billigare kött till honom :-)

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bönor och spenat är gott :) Vi har mest "generiska" saker i frysen och inte så mycket säsongssaker. Vi har heller ingen hund, så kanske utmaningen passar bättre för oss. Jag vet att det finns många skäl att inte göra denna utmaning, men jag gör det mer som en kul grej som skapar motivation även utifrån (eller kanske främst utifrån) ett finansiellt perspektiv. Är jag "i behov" av några tusenlappar extra? Nej. Men det är ändå en kul utmaning - jag gör en hel del "udda" saker :)

      Delete
  3. Tilläggskommentar:
    Brödet som jag bakar fryser jag in
    Och med meningen: För det kommer vi ju behöva handla kyckling fileer, nötfärs och annat kött menade jag
    Även om vi har saker i frysen så kommer vi ju behöva kött såsom kyckling fileer, nötförs och annat kött.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Riktigt grymt att göra eget bröd! Jag bakade eget bröd under hela universitetstiden och bakar nu ibland, men äter numera generellt mindre bröd än vad jag har gjort historiskt :)

      Delete
  4. Jag har blivit helt hooked på Good to go på Coop. Maten är oftast en dag efter utgångsdatum men vi äter direkt eller lägger i frysen. Så nu är den full. Jag ska använda dagens köld till att ta ut allt ur frysen och göra en ordentlig sortering och organisera i lådorna.

    God fortsättning!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är ett fint koncept! Vi har kört det en del också. Bra med sådana initiativ från företagen med, win-win för många parter :)

      God fortsättning!

      Delete