Pages

Monday 1 January 2024

Så gick sonens portfölj 2023

I dagens inlägg är det dags att redovisa hur det gick för sonens portfölj 2023.

Även om det har pendlat en del under året har sonen ofta legat ett snäpp före jämförelseindex. Efter en stark avslutning på året lyckades han kamma hem en avkastning på 22,06%, vilket är drygt tre procentenheter bättre än index (OMXSGI).

Jag är nöjd med utvecklingen i absoluta tal. Helst hade avståndet till index ha fått vara lite större men det är ändå godkänt tycker jag. VOLVO och PREVAS är två innehav som har utvecklats särskilt starkt under den tid de har funnits i portföljen. Volvo har funnits i portföljen under hela året medan Prevas-investeringen renderade i en avkastning på 37% på cirka två månader.

Utan konkurrens var INTRUM det sämst presterande innehavet under 2023. Intrum var en riktig plump i protokollet under året.

In i 2024 går sonen nu med NEW WAVE, EVOLUTION och G5 ENTERTAINMENT som de tre största innehaven. Portföljen utgörs av sju aktier och fyra fonder. Fonderna står för cirka 10% av portföljvärdet. Kassan uppgår i skrivande stund till 8% av portföljvärdet.

4 comments:

  1. Bättre lycka 2024. SBB blev min egen Intrum. Har även jag haft Volvo hela året. Grattis till utvecklingen i Prevas. Min egen motsvarighet är Alleima. Men nu har jag en fråga. Vilken är den 7:e aktien som det inte skrivs om?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Snyggt med Alleima! Intrum och Prevas finns inte kvar i sonens portfölj, varpå det är fler än en aktie som saknas för att komma upp i sju stycken. Men sonen äger bland annat också Investor.

      Delete
  2. Lycka till med investeringarna. Iskallt att köra så få aktier, då gäller det att göra bra stock-picking. Hur gammal är sonen?

    Vi kör enbart indexfonder samt några nisch-fonder i barnets sparande. Gick upp 13,5% förra året.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack och detsamma! Jag tror kvaliteten på bolagen är viktigare än antalet aktier. Om jag t ex har Investor, Industrivärden, Lundbergs, Latour och Svolder - då anser jag att jag får en god diversifiering. Med det sagt har sonen under stora delar av året haft Investor som största innehav. För tillfället är det dock inte Investor i topp. Vidare är min syn att antalet bolag i portföljen kan bero på t ex storleken på portföljen.

      Hur tänker du kring att köra "stock/fund" picking vs. att endast köra indexfond?

      Delete