Pages

Saturday 6 January 2024

Månadsrapport: December 2023

Likt november präglades stora delar av december av riktigt god börsutveckling. Sentimentsindikatorer i både USA och Sverige har uppvisat nivåer av extrem girighet under föregående månad.

Jag har både köpt och sålt aktier i december. Sammantaget har jag dock minskat aktievikten något. Detta efter att ha plockat hem vinst i konsultbolaget PREVAS till kursen cirka 125 kr. Jag plockade in Prevas i portföljen under hösten och kunde realisera en vinst på drygt 45%. Det är en mycket god utveckling på så pass kort tid.

Historiskt har jag ibland känt en ”stress” att sätta pengarna i arbete omedelbart efter att ha sålt ett innehav. Detta är dock inte något jag har gjort den här gången, vilket förklarar att aktievikten har minskat.

När det gäller Prevas är det ett mycket intressant bolag. Efter den snabba kursstegringen nådde aktiekursen däremot upp till nivåer strax under min riktkurs. Jag kommer definitivt att fortsätta följa bolaget och hoppas gärna aktien åter tar plats i portföljen i framtiden. För transparensens skull kan jag nämna att jag har kvar en post Prevas-aktier i Pensionssparandet.

I slutet av månaden skalade jag också av i mitt innehav i HANDELSBANKEN. Aktien har länge haft det kämpigt att ta sig över 100 kronorsmarkeringen. Efter en del om och men har man nu med marginal tagit sig över denna nivå. Jag anser fortsatt att Handelsbanken förtjänar en högre värdering, däremot ansåg jag att bolaget hade uppnått en för stor del av portföljen.

Efter en god kursutveckling har NORDIC PAPER kommit upp en hel del sedan 2023 års bottennotering. Bolaget har under en tid gynnats av fördelaktiga valutarörelser. På sistone har dock som bekant den svenska kronan stärkts en del. Jag har valt att minska min exponering mot Nordic Paper, detta efter att aktien tidigare var ett av mina allra största portföljinnehav. 

På köpsidan har jag som tidigare nämnts återigen plockat in byggbolaget NCC i portföljen. Jag passade på att köpa aktier när storägaren Nordstjernan återigen minskade sitt ägande i NCC. Jag räknar med att Nordstjernan kommer fortsätta minska sitt ägande i framtiden. Verksamhetsmässigt gillar jag utvecklingen i NCC för tillfället. Jag hoppas på en god utdelningshöjning till våren.

Jag har också ökat mitt innehav i DUNI, G5 ENTERTAINMENT och RAKETECH. Duni är ett välskött och välkapitaliserat bolag som nu har återfått ett bättre sentiment i verksamheten efter att en betydande del av verksamheten drabbades kraftigt negativt till följd av covid-relaterade restriktioner etc.

Även G5 Entertainment är ett bolag med en solid finansiell ställning. Bolaget återköper fortsatt aktier. Verksamhetsmässigt finns vissa önskemål jag gärna ser spelar ut, självfallet bland annat att man lyckas få till ett nytt populärt spel. Skulle så ske finns en signifikant uppsida i aktien.

För Raketechs del är det stora orosmomentet Casumba för tillfället – dels att Raketech ska betala en signifikant tilläggsköpeskilling och dels osäkerhet kring Casumbas framtida utveckling. Vid en investering i Raketech bör man tro på en fortsatt god utveckling för Casumba. Raketech levererar dock fina kassaflöden och på kassaflödesbasis är värderingen attraktiv på nuvarande kursnivåer.

Jag har ingen aning om vart börsen tar vägen i januari men jag ser mycket framemot nästa rapportsäsong som inleds om några veckor.

4 comments:

  1. I december köpte jag in mig i Solid Försäkring. Tänkte mest på att öka utdelning och att jag vill ha ett svenskt försäkringsbolag med i portföljen. Dessutom ökade jag i Tele2 som jag tror kommer att repa sig över tid. Det är trotts allt ett säkert bolag vanligtvis och någongång skall nog dessa elpriser ner igen. På säljsidan fick OEM säga hejdå. Bolaget är säkert starkt men jag tror inte lika mycket på aktien som marknaden verkar göra. Sist men inte minst Björn Borg verkar gå nästan som tåget. Men jag trodde inte att kalsonger skulle vara så populärt som julklapp jämfört med vad det har varit. Konsumtionen verkar inte minska så rejält som jag var rädd för. New Wave har ett bredare sortiment därav är det mitt case nummer 1 i branschen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spännande med Solid och Björn Borg. Många som tycks gilla Björn Borg nu. På tal om julklapp så fick jag Björn Borg-kalsonger i julklapp :)

      Delete
  2. Tack för att du delar, jag har tagit in Schneider Electric, bytte mot snap-on som är kvalitetsbolag som aktiv inom utilities men Schneider har en tail-wind inom elektrifiering och är oerhört stabil bolag/utdelare 😀, 2024 ska bli året men betydligt minskad transaktioner

    ReplyDelete
    Replies
    1. Intressant, har dåligt koll på det bolaget så jag får spana in det. Samma här, blir kul att följa hur det går för oss med antalet transaktioner :)

      Delete