Pages

Sunday 21 January 2024

Nytt innehav in i portföljen

Under veckan har portföljen utökats med ett nytt innehav.

Tisdagen den 16 januari 2024. Det är en historisk dag för Resurs. Det var dagen då man kom med en vinstvarning som renderade i bolagets sämsta dag någonsin på börsen. Aktien sjönk med hela 32,36%. (Negativa) uttalanden i alla typer av medier haglade i en högfrekvent ström.

Resurs är en aktie som har funnits i min portfölj tidigare. Jag ägde dock inte aktien vid tillfället för vinstvarningen. I detta inlägg tänkte jag gå igenom vinstvarningen och försöka landa i min syn på aktien och huruvida veckans markandsreaktion (enligt mig) var rimlig eller inte.

NY VD TAR FRAM SOPKVASTEN: Den 13 november 2023 tillträdde Magnus Fredin som ny VD för Resurs. Han kom senast från rollen Head of Direct Sales på Volvo Cars och uppges ha ”betydande erfarenhet av att bedriva förändringsarbete inom den finansiella sektorn, retail och bilindustrin”. Innan han tillträdde som VD var han styrelseledamot i Resurs.

Den 15 september 2023 köpte Magnus aktier för cirka en miljon kronor i Resurs, vilket gjordes till kursen cirka 25,63 kr. Hittills har det visat sig vara ett illa tajmat köp. En person som hade bättre tajming var en styrelseledamot som den 14 december sålde närmare 10 000 aktier.

Min kommentar: Att en ny VD ”då och då” generellt gärna börjar sin sejour med att städa undan lik i garderoben eller annat som anses lämpligt att få bort är inte något särskilt överraskande.

ÖKADE RESERVERINGAR FÖR (ORGANISKA) KREDITFÖRLUSTER: Den organiska kreditförlustnivån uppgick till 417 mkr, vilket kan jämföras med 236 mkr i Q4 2022.

Min kommentar: När det kommer till den löpande verksamheten är kreditförluster den absolut största risken vid en investering i Resurs. Den för konsumenten allt tuffare omvärldsmiljön sätter press på hushållsekonomin. Som investerare i Resurs bör man ha klart för sig att de bästa kunderna inte väljer att låna pengar av Resurs. Detta är något som tydligt visas om man exempelvis kollar utvecklingen av kreditförluster för Handelsbanken vs. Resurs. Även om man nämner att ökningen främst hänförs sig till modelleringar, lyfts samtidigt ändå frågetecken kring kvaliteten på Resurs kreditgivning. (Reserveringen för) kreditförlustutvecklingen är oroande och den viktigaste parametern att följa framgent i Resurs.

KREDITFÖRLUSTER AV ENGÅNGSKRAKTÄR: Utöver ökade organiska kreditförluster tar bolaget också en engångskostnad avseende kreditförluster på 198 mkr, där 146 mkr avser den tidigare kommunicerade värdepapperiseringen av NPL-portföljer.

Min kommentar: Den 30 november 2023 skrev bolaget om delar av ovanstående nyhet. Man skrev i det pressmeddelandet att totala engångskostnader om 171 mkr skulle realiseras i Q4 2023. Förutom att jag inte helt är införstådd med exakt hur siffrorna lirar (171 vs 146) är jag osäker kring huruvida sådana här ”värdepappersieringar” kommer återkomma eller inte framöver.

NEDSKRIVNING AV IT-INVESTERING: Resurs gör en nedskrivning av aktiverade IT-investeringar på 201 mkr.

Min kommentar: Bolagets tidigare ordinarie VD kom in med en stark ansats om att göra en betydande IT-investering avseende Resurs kärnbanksplattform. Som jag har skrivit flera gånger är sådana omfattande projekt osäkra ur många avseenden, exempelvis från ett tids- och kostnadsperspektiv. Att nya VD:n gör en nedskrivning inom detta område borde enligt mig inte komma som en blixt från en klar himmel, även om det är en signifikant sådan.

RESERVERING FÖR OMSTÄLLNINGSKOSTNADER: I pressmeddelandet skriver bolaget bland annat att Magnus Fredin under hösten 2023 har inlett en utvärdering av framtida strategi för Resurs i syfte att ”effektivisera verksamheten och framtidsrusta bolaget”. Som en konsekvens av detta görs reserveringar på 56 mkr gällande omställningskostnader. Den nya strategin förväntas presenteras under Q2-Q3 2024.

Min kommentar: Jag tycker inte heller att detta initiativ är särskilt överraskande. Förutom att städa upp i balansräkningen vill en ny VD ofta sätta sin prägel på områden såsom verksamhet och bemanning. Som investerare vill jag däremot veta hur den framtida strategin ämnas se ut och om dessa 56 mkr i omställningskostnader ”räcker” eller om mera reserveringar förväntas komma framöver.

UTEBLIVEN UTDELNING: Det preliminära rörelseresultatet i Q4 2023 väntas uppgå till -335 mkr, vilket är klart sämre än det positiva rörelseresultatet om 260 mkr i Q4 2022. Totalt inkluderar rörelseresultat i Q4 2024 jämförelsestörande poster om -378 mkr. Det preliminära justerade rörelseresultatet uppgår därmed till 43 mkr.

Resultatet efter skatt för andra halvåret 2023 väntas uppgå till -110 mkr. Då detta resultat som regel ligger som grund för bolagets halvårsvisa utdelning finns således inget positivt (redovisat) resultat att skifta ut. Varpå bolaget föreslår att ingen utdelning kommer delas ut under H1 2024.

Min kommentar: Bolaget följer sin utdelningspolicy och jag har inte så mycket att kommentera kring utdelningsförslaget.

Avslutande tankar

När jag läste igenom pressmeddelandet kändes det som att det aldrig skulle ta slut. Det lyftes ständigt upp nya saker att flagga för i vinstvarningen. Börsvärdet sjönk signifikant mer än vad nedskrivningarna och engångsposterna i vinstvarningen uppgick till.

Man kan argumentera för huruvida kursreaktionen var en överreaktion eller ej. Alternativt skulle man kunna tolka utfallet enligt följande formel:

Förändrat förtroende för bolaget = Förändrat börsvärde - Engångsposter i vinstvarningen

Jag tror definitivt att magnituden av vinstvarningen avsevärt har påverkat förtroendet för bolaget. Trots det skulle jag ändå vilja påstå att en ytterligare parameter "skulle kunna" adderas till ovanstående formel, nämligen ”paniksälj”.

Med det sagt är min tes att kursutvecklingen till viss del var en överreaktion. När i princip ”alla” andra är av en annan åsikt är det lätt hänt att man (= jag) tvekar på min egen åsikt. Just den typen av situationer har jag skrivit om i min senaste nyårskrönika, dvs att jag måste våga lita på mig själv. Det är dock inte detsamma som att jag kommer få rätt. Det känns ju inte särskilt sannolikhet att jag har rätt och nästan alla andra har fel 😊

Jag har i veckans slutskede köpt aktier i Resurs till kurs strax norr om 15,00 kr. Det kommer att vara utmanande för bolaget i närtid, och gällande kreditförlusterna flaggade VD för att Q1 kan bli än värre. Men om man tror att Resurs kan återkomma till någon form av ”normalvinst”, då är aktien värd betydligt mer än idag, enligt min mening.

För att instämma med vissa analytiker som har uttalat sig efter vinstvarningen, ”risken är stor”. Tydligt sämre betalningsförutsättningar för konsumenterna skulle pressa bolaget än mer. Än så länge har Resurs en tillfredsställande finansiell situation.

Personligen vill jag se att Resurs kallar till en ny kapitalmarknadsdag i Q2 (givet veckans förtroendetapp är det för länge att vänta till Q3), där man presenterar sin nya strategi och nya finansiella mål.

10 comments:

  1. Ryyys, har ägt Resurs till och från för länge sen och sålde de sista för nåt år sen till en smärre förlust. Var helt enkelt evinnerligt trött på att bolaget aldrig tycktes ta fart. Det var dessutom en given uppköpskandidat, och det var nog detta jag gick och väntade på för att kunna göra en exit med lite vinst. Nepp, hände inte. Sen dess att jag sålde har bolaget bara tappat mer och mer i värde, och utdelningarna krympt mer och mer. Är det nu det vänder? Ja kanske det, men det får Resurs göra utan mina slantar i alla fall :D Jag önskar dig lycka till med din investering. Det vore absolut trevligt om Resurs till sist får ordning på sin skuta, då de borde kunna tjäna mer pengar på sin verksamhet än vad de har lyckats med hittills.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för lyckönskningen :) Instämmer i att Resurs underpresterat under lång tid. Vet inte om det vänder jämfört med status innan vinstvarningen men förhoppningsvis kan det dra sig tillbaka mot något som var i närheten av status innan vinstvarningen. Tycker också att Resurs är en uppköpskandidat, men det är inget jag vågar betta på.

      Delete
  2. Tror de är i ett svårt segment. De är någonstans emellan de vanliga respektabla (nåja) bankerna och de som sysslar med ren ocker. De bra kunderna utan betalningsproblem kan de inte få, så de måste försöka sålla ut kunder som med 97% sannolikhet betalar tillbaka lånen från de övriga.
    Inte helt enkelt.
    De kommer alltid vara väldigt exponerade vid svängningar i konjunkturen och drabbas av en hel del kreditförluster.
    Ser inte 100% investerbart ut från min horisont och dessutom inte en verksamhet som jag ser något direkt värde i, så jag personligen skulle behöva en väldig trigger för köp och den ser jag inte.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket bra summering och jag instämmer i dina tankar. Min trigger är den signfikanta nedgången kombinerat att jag anser verksamheten bör kunna leverera bättre än i Q4 under normala omständigheter. Men som sagt mycket osäkerhet i närtid.

      Delete
    2. För ”rätt” köpare är det här definitivt ett case. Kör man strategin hos Kvalitetsaktiepoddengänget till exempel, räknar ut ett rimligt värde på aktien och ser till att man har bra marginal till det, så är det säkert kanon. Är själv inte tillräckligt mycket värdeinvesterare för en sådan strategi, jag tittar först på bolaget och hur de tjänar pengar, då försvinner alla liknande bolag redan innan jag ser värderingen.
      Jag tolkar det som att du har sett värderingen som låg och sedan gått emot strömmen. Kunde man sätta ett väntevärde på det köpet skulle det bli starkt positivt; ett par gånger av tio går det galet, men när du har rätt blir vinsten stor.
      Jag är ingen vän av stop’n loss, men i det här specifika fallet skulle jag klippa bandet tidigt om det går åt fel håll.

      Delete
    3. Kloka tankar! Vi får hoppas detta case inte är ett av de som går galet :)

      Delete
  3. Om jag forstod DI/Analyspodden så kom väl stora förluster I december och att det kan innebära än värre I januari?

    Har du gjort nån form av benchmark mellan Results Vs Erik Selina Norton?

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Podden vidarekommunicerade info från bolaget, där man uppgav att utvecklingen var sämre i december och man ser fortsättning på denna trend samt att Q1 ofta är säsongsmässigt svagare. Bolaget nämnde också att den säsongsmässigt negativa effekten brukar klinga av efter Q1. Med det sagt är nog december-kommentaren något som gjorde marknaden extra orolig.

      Jo, jag har kollat lite på Norion. Ganska intressant bolag också, men de har en annan typ av (fokus)inriktning än Resurs.

      Delete
  4. I övrigt instämmer med Dina tankar och inte helt ovanligt att en NY VD städar, blir ju bättre bonusmojligheter framöver🥳🤔.

    Tror nog att det man ska fokusera på framöver är kreditförluster. Läste på DI idag att Pantbankerna fått rekordmånga inlämningar I år.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, bättre bonus vill man ju sträva efter :) Hoppas nu verkligen att många insynspersoner köper aktier efter rapporten.

      Intressant statistik kring pantbankerna!

      Delete