Pages

Saturday 20 January 2024

Veckans aktieköp: v.3 2024

Börsen har inlett 2024 på ett trevande sätt. Efter ett par veckor utan aktieköp har jag nu kommit till skott och genomfört årets första aktieköp.

Faktum är att det blev två köp gjorda den här veckan. Då det ena är ett bolag som inte fanns i portföljen vid årets ingång kommer jag skriva ett längre inlägg om bolaget imorgon.

Årets allra första köp skedde i spelbolaget G5 ENTERTAINMENT. Detta är som tidigare nämnts ett av de tre intressanta case som jag lyfte fram för 2024. Jag tycker att aktien handlas till intressanta kursnivåer för tillfället. Bolagets historik och finansiella ställning är god. Jag gillar att man återköper aktier. För att aktien verkligen ska ta fart krävs däremot att G5 kan lansera ett nytt framgångsrikt spel. Om så sker får framtiden utvisa, men sammantaget finner jag nuvarande kursnivå inkludera en god risk/reward.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?


10 comments:

  1. Ökade i Bilia.

    ReplyDelete
  2. Jag har sålt Peab efter vinstvarningen och sänkt utdelning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Verksamhetsmässigt lär det vara utmanande ett tag till för den viktiga verksamheten som inkluderar nyproduktion av bostäder. Långsiktigt är min tes att det finns en god uppsida, men på kort sikt finns nog intressantare investeringar. För egen del behåller jag mina aktier.

      Delete
  3. Nu är jag tillräckligt gammal för att minnas finanskrisen från 1990-talet men för ung för att komma ihåg detaljerna. Vilka lärdomar kan man dra av 1990-tals krisen mht fastighet/bygg? Är det någon som studerat / läst om det? Det finns säkert saker som inte kommer upprepas men historien har en tendens att återupprepas, kanske inte 1:1 men väl helheten? Jag äger själv lite fastighet men inte bygg eller byggrelaterat. Rent timingmässigt så bör väl fastighet vända före bygg eller tänker jag fel?
    Det konstiga är ju att om man tex jämför bolag som Peab vs Svedbergs så har väl Svedbergs klarat den är krisen betydligt bättre än tex Peab. Det kanske är det som är skillnaden mellan ett kvalitetsbolag vs "vanligt" bolag?

    Egna transaktioner: köpt för en mindre summa pengar i First Majestic, sitter en liten bevakningspost där sedan tidigare. Funderar på om jag ska skala ned mitt innehav i Uranium Energy, ett företag jag köpte på tok för tidigt men som gått bananas senaste tiden.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag instämmer i din take om att fastighet borde vända före kommersiellt bostadsbyggande, då fastighetsbolagen snabbt gynnas av sjunkande räntor medan det tar längre tid innan nyproduktionsmarknaden kommer igång ordentligt. Det är min spontana spekulation i frågan :)

      Håller med om att Svedbergs levererat (förvånansvärt?) starkt. Förvisso drivet en del av förvärv, men ändå väldigt imponerande av Svedbergs.

      Intressanta köp :)

      Delete
  4. Köpt lite mer VBG och Millicom.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trevliga köp! Det ska bli intressant att se vad som händer med Millicom framöver.

      Delete
  5. Fortsätter det evigt pågående köpandet av Investor. I bra väder, i dåliga väder och allt däremellan blir det alltid lite Investor.

    ReplyDelete