Pages

Saturday 13 January 2024

Portföljens tre största innehav

Jag får ganska ofta frågan om hur min portfölj ser ut. Jag tänkte därför i dagens inlägg redogöra för vilka som just nu är portföljens tre största innehav.

Då de tre största innehaven i stort sett är lika stora presenterar jag dem nedan i bokstavsordning.

EVOLUTION: Det världsledande B2B iGaming-bolaget Evolution är ett innehav jag räknar med kommer att ligga i portföljen ett bra tag framöver, givet att verksamheten fortsätter utvecklas väl. Även om det dyker upp nya potentiella konkurrenter finns det mycket tillväxt kvar för bolaget att realisera. Under hösten lanserade EVO ett återköpsprogram. Med sitt fina kassaflöde hoppas jag på fler återköpsprogram i EVO i framtiden.

HANDELSBANKEN: Den stora frågan många ställer sig kring Handelsbanken är huruvida det kommer att bli något aktieköpsprogram eller inte. Ser man på historiken ska man nog inte ha för höga förväntningar i den frågan. Hursomhelst, jag tycker att bankens nya VD gav ett bra första intryck på den pressträff han bjöd in till i förra veckan. En oro kring storbankerna är pressade räntenetton när nu räntorna väntas komma ner. Personligen tycker jag att marknaden redan (borde ha) prisat in en hel del av det. För Handelsbankens del skulle man också kunna argumentera för att något lägre räntenivåer skulle vara gynnsamt, detta då det borde kunna minska vissa marknadsaktörers oro för bankens signifikanta exponering mot fastighets- och bostadsmarknaden.

NEW WAWE: Torsten Janssons bolag fortsätter enligt mig att handlas för billigt på börsen. Vidare fortsätter jag att hävda att aktien förtjänar en högre multipel. Förhoppningsvis kommer bolaget kunna visa att de senaste årens marginalexpansion inte endast var tillfällig utan att man nu har lyft marginalerna över tid till en varaktigt högre nivå, där stjärnan Craft är en viktig drivare. New Wave är enligt mig ett riktigt fint bolag som jag också gärna ser ska finnas i portföljen under lång tid.

Vilka är era största innehav?

32 comments:

  1. Mitt största innehav är SHB. Där håller jag med dig till 100%.
    Nummer 2. Investmentbolaget som de flesta dyrkar högt i Sverige såg nu även i DI att Wallenberg var berädd att satsa på kärnkraft med pengar från egen ficka. Investor som har många spännande bolag runt omkring sig är nummer 2.

    Nummer 3. Visst att SEB kommer att påverkas när räntorna går ner igen men gillar att de gjort återköp av aktier och även utdelningshöjning väntar. Tror starkt på bankens planer på långsikt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stabila och fina bolag! Bank direkt eller indirekt på de tre första platserna då :)

      Delete
  2. Investor och Abbvie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Snyggt, Abbvie har jag haft i portföljen tidigare - kanske är dags för mig att spana in bolaget igen :)

      Delete
  3. Mina största är Volvo,VBG och investor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fina och spännande bolag! VBG har jag på min lista över bolag att analysera närmare.

      Delete
  4. Trevligt inlägg som vanligt. Mina tre största innehav är Volvo, Astra och Swedbank.

    ReplyDelete
  5. 1. Lundbergs 2. SHB 3. Investor

    De är i stort sett jämn stora och utgöra drygt 10 procent vardera (drygt en tredjedel tillsammans alltså).

    ReplyDelete
  6. Nu har ju ändå SHB-aktien stigit en del så ett återköpsprogram är inte lika attraktivt, men jag ser oavsett hellre ett sådant än en extrautdelning.

    Beträffande de största innehaven är det 1. Atlas Copco 2. Volvo och 3. Investor. De utgör tillsammans ganska prick halva portföljen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fina kvalitetsbolag där! Jag vill helst inte att SHB sänker den totala utdelningen från föregående år - så hellre återköp än "extra" extrautdelning röstar jag ;)

      Delete
  7. 1. New Wave 2. Evolution 3. Realty Income
    Tätt följt av Inwido, JGPI och Epiroc

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fina bolag och kul att du också har New Wave i toppen :)

      Delete
  8. God eftermiddag!
    Jo, de fem största innehaven är i fallande ordning;
    XACT Norden hög, Invesco S&P 500 HDLV, Investor, Evolution & Svolder.

    En bubblare på sjätte plats, Millicom. Vad ska hända med dom i år? Starta med utdelning och bli populära eller ska Atlas köpa ut dom? Spännande tider.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Stabil och fin bas :) Ja, Millicom är intressant att följa, även om jag just nu gör det från sidlinjen.

      Delete
  9. Överlägset största innehav är Vitec, jag har ägt aktien sedan 2011. Näst största är Indutrade som jag köpte vid börsintroduktionen 2005 (och ökat på vid ett tillfälle senare). Tredje största innehav är New Wave, till största delen köpt under pandemi-dippen. Fjärde största är AAK som hette Karlshamns då jag köpte aktien. Övriga innehav är långt mindre.

    Har jag hittat en bra aktie så brukar jag hålla på innehavet (men om kursutvecklingen stannar av då övriga börsen stiger så kliver jag ur efter ett par år av sådan utveckling).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Väldigt fina bolag, känns som du har fått en mycket bra resa där :)

      Delete
  10. 1. Equinor
    2. Industrivärden C
    3. Volvo B
    4. EQT
    5. Axfood
    6. Handelsbanken A
    7. Tele2 B
    8. Sampo Oyj
    9. Investor B
    10. Telia Company

    ReplyDelete
  11. Sinch, Evolution, Handelsbanken, Copperstone resources och Investor är mina fem största innehav.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Känns som en bra blandning av olika typer av bolag och fokusområden. Copperstone har jag dock inte koll på, så de får jag spana in :)

      Delete
  12. Investor A och en bit ner Abbvie två olika portföljer

    ReplyDelete
  13. Mina största innehav är
    Fortum
    Danske Bank
    Wärtsilä
    Stora Enso
    Nokian tyres

    Alla delar ut men framför allt wärtsilä o nokian tyres är rätt sparsamma med utdelning.

    Patrik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fin och spännande mix! Snyggt med Danske också, såg i DI (om jag inte minns fel) att den aktien levererat bäst bland de nordiska storbankerna 2023.

      Delete
    2. Jo precis, Danske har gått starkt. Delvis har de ju fått fastställda böter från amerikanska finansinspektionen och dom var lägre än befarat. Sen har ju danske också kommit med omvänd vinstvarning vilket såklart fått fart på aktien. Köpte på mig det mesta av aktierna innan all denna info så det är den aktie som gått bäst i min portfölj. Funderar lite på o sälja o köpa Handelsbanken istället, så slipper man källskatten.
      Nokian tyres har ju kraschat kan man säga eftersom dom haft så mycket produktion i Ryssland. Nu är den eran över och nu fabrik byggs i Rumänien så man hoppas på en omstart. Nu tillverkas det mesta av bildäcken o Finland och USA vilket såklart blir höga produktionskostnader och logistikkostnader. Dom har rätt starka finanser, bra produkter samt en duktig vd. Aktien har gått från typ 37 euro ner till typ 8 euro. Men mycket hänger ju på den rumänska fabriken, att den blir klar i tid, och blir lönsam och effektiv.

      Stora enso är ju ett intressant bolag mot förpackningsindustrin, massa men också träindustrin då man räknar med att allt mer byggs i trä även om det just nu är små volymer. Sen har de en ny vd och ett förvärv som skall integreras samt investera ca 1 miljard euro i att konvertera en pappersmaskin till en linje som tillverkar förpackningar.
      Sen är ju deras värde på skog ca 10,5 euro per aktie vilket motsvarar nästan hela börsvärdet i dagsläget.
      Men stora enso har haft problem ganska många år. UPM är säkert ett bättre val om man skulle fråga analytikerna.
      Åtminstone halverad utdelning får man räkna med kanske till och slopad. Man får tänka långsiktigt.

      Patrik

      Delete
    3. Tack för väldigt intressant beskrivning och tankar!

      Delete
  14. 1. Investor
    2. Ncab
    3. Mycronic
    4. Betsson
    5. Swedbank
    6. Industrivärden
    7. Lindab
    8. Volvo AB
    Alla dessa utgör 4-8% av totala investerade värdet.
    Sedan kommer det ett par aktier mellan 2-4% och 30% i USA/Global fonder

    ReplyDelete