Pages

Sunday 14 January 2024

Portföljnyheter: v.2 2024

I dagens inlägg summeras lite portföljrelaterade nyheter från veckan.

Generellt har det varit relativt lugnt på nyhetsfronten. Jag fastnade dock i en bok under de senaste dagarna, vilken jag sträckläste och har därigenom säkert missat något intressant på nyhetsfronten 😊

EVOLUTION: Under perioden 2-5 januari återköpte EVO 265 999 aktier. Sammantaget äger EVO nu 3 099 430 aktier.

Min kommentar: Det är tillfredsställande att se att EVO använder sitt starka kassaflöde till att återköpa aktier. Den totala ackumulerade andelen aktier EVO äger uppgår nu till 1,44%. Det är inte direkt någon enormt stor andel, men sakta men säkert ökar man andelen.

ITAB: Under perioden 2-5 januari återköpte ITAB 48 964 aktier. ITAB äger nu 590 712 stamaktier, vilket utgör 0,27% av de utestående aktierna.

Min kommentar: Jag gillar att ITAB återköper aktier. Som jag tidigare har nämnt är det dock en liten andel av de utestående aktierna som återköps, vilket syns ovan att man hittills inte äger mer än 0,27% av stamaktierna. Återköpsprogrammet blir därmed lite mer av symbolisk karaktär, även om det är gynnsamt i en aktie med relativt låg likviditet.

NCC: På måndagen annonserades det att NCC vunnit uppdraget att bygga ny väg och tunnel i Norge till ett ordervärde om 1,5 miljarder kronor. Byggstart är planerat till våren 2024 och arbetet väntas vara klart under 2027.

Min kommentar: Det är glädjande att NCC i början av året levererar en för deras mått mätt en riktigt fin order. Förhoppningsvis kommer det fortsätta trilla in en hel del trevliga ordrar under året.

NEOBO: Data från Holdings har visat att Ilja Batljan under december sålde drygt en halv miljon aktier i Neobo.

Min kommentar: Ägardatan visar således att Batljan fortsätter att minska sitt innehav i Neobo. Han äger nu drygt 3 miljoner aktier, vilket utgör 2,1% av aktierna i bolaget. Personligen tycker jag att det är positivt att han skalar ned sitt innehav. Som tidigare har nämnts är jag nöjd med ICA-handlarnas Riksförbund inträde i Neobo. Att ha ICA-handlarnas Riksförbund som största ägare hoppas jag borgar för en långsiktighet i ägartoppen.

RAKETECH: På torsdagskvällen skickade Raketech ut ett pressmeddelande där man informerade om att Oskar Mühlbach lämnar sin roll som VD. Detta uppges vara ett gemensamt beslut, vilket föranleddes av att Oskar och styrelsen hade olika uppfattningar om Raketechs strategiska utveckling framöver. Johan Svensson, en av Raketechs grundare, har blivit utsedd till tillförordnad VD till dess att en ny permanent VD har utsetts.

Min kommentar: Jag tycker att Oskar har gjort ett bra jobb som VD för Raketech och jag tycker därför att denna nyhet var tråkig att ta del av. Sådana drastiska uppbrott skapar också ökad osäkerhet och spekulationer. Denna typ av händelser är givetvis inte önskvärt i ett bolag som redan präglas av en del osäkerhet. Aktien handlades klart sämre än börsen på veckans sista handelsdag. Mitt innehav i Raketech är än så länge oförändrat efter torsdagens nyhet.

4 comments:

  1. Ett skepp kommer lastat med nyheter här också :)

    1. Atlas Copco meddelade i måndags att man köper Amerikanska Hycomp som omsatte 85 miljoner och hade en vinst på 8 miljoner 2023. I fredags meddelade man att chef för kompressorteknik blir ny VD för bolaget fr.om. första maj.
    Kommentar: Det händer en del i bolaget och mer kommer säkerligen att hända framöver.

    2. Eldorados honung återkallas från Axfoods butiker i torsdags då de kan innehålla glasbitar. Kommentar: Ingen bra reklam för Axfood då Eldorado är deras egna märke!

    3. Coor Norge fick ny VD då den VD:n lämnar för att gå till ett annat bolag. Kommentar: Vi får se om avtal minskar eller ökar i Norge med den nya VD:n inget av namnen är kända för min del.

    4. Proact IT värvar in satelitbolaget Ovzons finanschef till att bli finanschef hos Proact. Dessutom blir man första bolaget med support för lagringsplattform då man lanserar support till sin plattform Dell Powerstore.
    Kommentar: Intressant när bolag tar chefer från varandra. Äger ej Ovzon och det skall bli intressant hur bra supporten funkar.

    5. Skanska kom med VV då man tar avskrivning på 2 miljarder gällande fastighetsvärden. Nyheten kom i onsdags. Samtidigt meddelades att notan för tågprojektet HS2 i Storbritanien ökar.
    I fredags kom order på att byta ut rulltrappor i olika delar av Newyork. Sammanlagt 21 stycken där ordervärde är 1,5 miljarder. Samma dag fick man även order om att uppgradera en anläggning vid östra kusten av USA värde 1,3 miljarder. Sedan har man sålt av sin andel av Laguardias flygplats Terminal B

    Kommentar: Började med den jobbiga negativa delen av Skanska nyheterna och kommer efteråt med de positiva. Försäljningssuma saknas dock.

    6. Tethys Oil meddelade i måndags att man påträffade olja i samtliga 3 zoner i borrning av Mennafältet i Oman. Kommentar: Hur mycket olja är dock tyvärr inte skrivet.

    7. Tieto create fick en ny tillförordnad chef i tisdags.

    8: Volvo påskyndar forskning av vätgas och Geely har sålt aktier för 8 miljarder kronor. Kommentar: Jag tror att båda dessa nyheter kommer att tas positivt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Intressanta nyheter, tack för att du delar!

      Delete
  2. Tack för allmänt bra blogg(bästa jag hittat) och bra inlägg. Även bra "kommentar" av Mikael

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för de fina orden, det värmer och uppskattas mycket! Håller med, mycket uppskattat också med Mikaels bidrag :)

      Delete