Pages

Thursday 25 January 2024

Swedbank: Q4 2023

Igår presenterade Swedbank sin Q4-rapport för verksamhetsår 2023. Nedan är en summering av rapporten samt min syn på aktien.

Inget som skrivs ska ses som någon form av rekommendation eller rådgivning. Jag äger i skrivande stund inte aktier i Swedbank. Siffrorna avser Q4 2023 vs. Q4 2022 om inget annat anges.

  • Räntenettot ökade med 22% (3% sekventiellt)
  • Provisionsnettot ökade med 10% (-3% sekventiellt)
  • De totala intäkterna ökade med 19% (3% sekventiellt)
  • Kostnaderna ökade med 14% (15% sekventiellt)
  • Kreditförlusterna sjönk från 679 mkr till 363 mkr
  • Resultatet per aktie ökade från 6,03 kr till 7,38 kr
  • Avkastningen på eget kapital uppgick till 16,9% (15,7)
  • K/I-talet landade på 0,34 (0,35)

Mina tankar

Swedbank levererade en stark rapport. Sammantaget steg intäkterna med hela 19%, vilket huvudsakligen är drivet av fortsatt stigande räntenetto. Det viktiga räntenettot, som utgör 70% av de totala intäkterna, ökade såväl year-over-year som på kvartalsbasis.

Trots att kostnaderna ökar levererar banken en god kostnadskontroll, med ett K/I-tal på 0,34. Sekventiellt sjönk avkastningen på eget kapital från 19,3% i Q3 till 16,9% i Q4. För helåret uppgick avkastningen på eget kapital till 18,3%, vilket kan jämföras med Swedbanks mål om att 2025 ha en varaktig avkastning på eget kapital på minst 15%. Man presterar således klart över sin långsiktiga målnivå för tillfället.

Kapitalsituationen är god, med en kärnprimärkapitalrelation på 19,0% (17,8) – vilket är 3,9 procentenheter över lagkravet. Swedbank har därmed en stark finansiell ställning. Man har också en god kreditkvalitet, där kreditförlustnivån uppgick till 0,08% (0,14).

Vid utgången av Q4 2023 uppgick eget kapital per aktie till 176,70 kr. Givet aktiekursen 198,40 kr (= aktiekursen när detta inlägg skrivs strax innan klockan 11 på onsdagen) handlas Swedbank till P/B 1,12. Även om förväntningar om sjunkande räntor kommer att sätta press på såväl Swedbanks intäkter som resultat tycker jag att värderingen för tillfället inte är särdeles ansträngd. Utdelningsförslaget på 15,15 kr per aktie ger en direktavkastning på cirka 7,6%.

Pågående utredningar i USA om Swedbanks tidigare uppdagade brister när det kommer till arbetet med att bekämpa penningtvätt ligger delvis som en våt filt över aktien. För aktien vore det önskvärt att utredningarna blir färdiga så fort som möjligt och böter kan betalas och ärendet avslutas. Min förhoppning är att Swedbank efter det att dessa utredningar är klara ska ändra sin utdelningspolicy till att skifta ut 75% av vinsten, alternativt att lansera aktieåterköpsprogram.

Personligen tycker jag att runt 220 kr är en motiverad kurs för Swedbank givet nuvarande verksamhetsutveckling. Då jag gärna vill ha en säkerhetsmarginal på 30% vid de köp jag genomför uppfyller därmed Swedbank just nu inte kraven för att jag ska investera i aktien.

No comments:

Post a Comment