Pages

Friday 26 January 2024

Vad händer med politiken + tacka sonen för inläggen

Idag bjuds det på lite fredagstankar.

VAD HÄNDER MED POLITIKEN: Demokrati är något oerhört vacker och viktigt. Jag var uppspelt och förväntansfull första gången jag fick rösta. Att rösta anses av de flesta vara en plikt, en plikt att ta hand om sin demokratiska rättighet. Jag har röstat i varje politiskt val man kan rösta i så länge jag har varit röstmyndig.

Ett tag var jag relativt sett intresserad av politik. Jag tyckte det var kul att följa debatter och utspel. Numera har jag svängt totalt i den frågan. Politik är nu något som snarare gör att jag får ont i magen, utöver att jag tycker nivån många gånger är alldeles för låg.

Min senaste röst föll på företrädare för nuvarande regering. Min uppriktiga uppfattning är att jag är besviken på det som har levererats hittills från regeringen. Det kan handla om allt ifrån uteblivna leveranser av vallöften till att försöka vinna politiska poäng på (stor)bankernas bekostnad.

Nyligen kunde man läsa om hur finansministern återigen klagade på bankernas stora vinster, eller snarare de många miljarder bankerna i år förväntas dela ut.

Samtidigt pratar finansministern om att alla måste vara med och ta ansvar när många hushåll har det ekonomiskt tufft. Många experter och andra åsiktsförmedlare har uttryckt önskan om att regeringen gör för lite i just det området, dvs att ta ansvar för att supportera hårt pressade hushåll.

Det finns många tiotusentals aktieägare i de storbanker som är verksamma i Sverige. Privatsparare och stiftelser etc ser utdelningen som ett viktigt inslag i sin ekonomi. Det är då lätt hänt att finansministern skapar en klump i magen hos berörda personer när hon far runt med ”uppmaningar”.

Jag tror att vi är många som anser att den politiska diskussionen och pajkastningen och jakten på populistiska poänger är väldigt tröttsam och skapar inte mycket till mervärde.

TACKA SONEN FÖR INLÄGGEN: Det kan kanske låta kontraintuitivt men efter att jag slutat jobba har jag mindre tid för att skriva blogginlägg. Eller snarare, jag har så många andra roliga saker jag håller på med numera att tiden för att skriva blogginlägg behöver optimeras.

För tillfället skriver jag många av inläggen direkt på morgonen. Jag vaknar oftast lite tidigare än sonen. Då tar jag fram telefonen och bränner av något eller några inlägg. Givet att det inte rör sig om bolagsanalyser eller dylikt som ska publiceras spenderas annars inte särskilt mycket tid på att skriva blogginlägg.

Så gillar man att läsa bloggen så är det just nu min sons goda sovrutin som man ska tacka 😊

Hoppas att ni får en fantastisk dag!

6 comments:

  1. Godmorgon!
    Jag skäms varje gång jag ser något inslag från en debatt på nyheterna. För precis som du säger är nivån pinsamt låg och syftet verkar mest vara dräpande kommentarer om motståndaren.

    Håller med, jag såg senast igår hur Svantesson pliktskyldigt och halvhjärtat beklagade sig över bankerna. Jag menar, fria eller fäll, men stå inte och mumla. Betraktar man något som ett problem, bör man väl också visa en vilja att lösa det. Hon är ju finansminister, kom med konstruktiva förslag istället!

    Menar du att du kan sitta och knåpa ihop inlägg på telefonen? Vilket tålamod?! ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!

      Exakt, antingen får Svantesson leverera förändring (när hon nu har den möjligheten) eller bara "vara tyst" istället för att jaga populistiska poänger.

      Det går ganska smidigt ändå med att skriva inläggen på telefonen :)

      Delete
  2. Jag röstar som du kanske vet också blått, och är lite förvånad av flera av Tidölagets åtgärder, främst kanske borttagningen av bonus till elbilar, om man nu vill snabba på omställningen. Inte många har en halv mille i fickan att spendera på en ny bil, när deras gamla rökbil fungerar alldeles utmärkt. 70000 kr var ändå ett trevligt incitament.

    Sen tycker jag att de inom flera områden gör vad de kan. De har ett Titanic att ratta, med lagar och annat som gör det svårt att ställa om från en naiv och sossevänlig politik/lagstiftning till en där man slutar att lita på folk och istället kontrollerar allting. Då måste myndigheter få prata med varandra och detta med "personlig integritet" får ta ett steg tillbaka. Tyvärr är det inte så lätt att bli av med råttor om de väl har tagit sig in. All respekt för att de gör vad de kan, och det är bara nyttigt att ha SD som flåsar dem i nacken att göra mer.

    Förstår också inte alls vad Svatensson håller på med. Är hon inte moderat? Förstår hon inte hur saker och ting fungerar som finansminister? Att Ulla ljuger svenska folket rakt i ansiktet med sina ostkrokar, det kan jag köpa, det är liksom en del av deras karaktär, att gnälla på allt som har med vinster och utdelningar, utan att vara ärlig och förklara hur saker hänge rihop, med pensionsfonder, stiftelser etc, men en moderat finansminister kan bättre. Vad har hon tänkt att banken ska göra med sin vinst? Sänka räntorna går ju inte, de måste ju upp för att bekämpa inflationen? Det är för mig obegripligt...

    Sen en eloge till att du klarar av att skriva texter på din telefon. När jag skriver något kortare inlägg där ser det ut som rövarspråket där varannan bokstav är fel (ja jag vet om stavningshjälpen) och det tar minst lika lång tid att rätta skiten sen som att gå upp till arbetsrummet, slå på datorn och sen skriva det på 5 röda sekunder, dessutom korrekt. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi får hoppas nuvarande regering kan komma till skott med fler bra grejer under sista halvan av mandatperioden. Nästa val kan nog bli en rysare :) Hehe, jag håller med - att Ulla kommer med sådana uttalande är okej men inte när det kommer från Moderaternas finansminister.

      Haha, rövarspråket är trevligt också :)

      Delete
  3. Okej då får jag tacka din son mycket och hålla tummarna för att han fortsätter som han gjort :). Tycker det är starkt av dig att fortsätta vakna tidigt även i "fire läge". Politiken då? Jag håller med dig i det du säger. Ärligt talat jag tror inte att bankerna bryr sig om Svantesson. Jag var också mer intresserad av debatter och liknande. Men jag skall vara ärlig och säga att intresset inte skapats av mig själv utan av att min farsa kom till Sverige som politisk flykting.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, ja vi får hoppas att sonen fortsätter sova bra! Jag är morgonpigg så gillar att komma upp tidigt :)

      Delete